Hlavní obsah

Memoir 44 - Strategie z druhé světové, v níž prožijete Den D

Foto: Ondřej Zeman

Druhá světová válka má řadu momentů, nad jejichž průběhem se debatuje. V rámci této hry dostanete příležitost změnit chod některých bitev, a tak fakticky ovlivnit chod celého konfliktu.

Článek

Vyzkoušejte si roli generála na vlastní kůži

Nedávno představená deskovka Star Wars: Bitva o Hoth patří do série strategií, které pracují s historií. Memoir 44 je jejím nejvýraznějším představitelem. Takže tu dostanete mnoho podobného jako v titulu orientovaném na univerzum Star Wars. Primárním rozdílem je však historické zasazení. Jak totiž napovídá samotný název, máme tu možnost absolvovat události spojené s rokem 1944, včetně Dne D, který přes impozantní ztráty představoval zásadní úspěch pro Spojence. Jak však bylo řečeno v perexu, i s tím lze pracovat, jelikož tu každý z hrajících dostane k dispozici jednu ze stran. Nabídka scénářů pak neobsahuje pouze vylodění, ale také řadu dalších momentů, včetně bitvy o Pegasus Bridge.

Foto: Ondřej Zeman

Memoir 44 rozhodně není malou hrou, avšak připravit jej, je snadné.

Počet hráčů: 2

Herní doba: 120+ minut

Věk: 12+

Každý scénář před vás staví trošku jiné podmínky než ostatní. Za všech okolností proti sobě ale stojí vojska Spojenců a Osy, přičemž obě strany disponují ve většině případů pěchotou, těžkou technikou a také dělostřelectvem. To, kolik vojáků nasadíte, je určeno podmínkami daného vyprávění. Někde může být převaha na straně Osy, zatímco jinde budou dominovat Spojenci. Tvůrci tu sází na historické vykreslení, což může občas vyvolávat dojem, že tu nebyla provedena balance, avšak na tu minimálně v některých scénářích opravdu hrát nelze. Navíc vám pak nikdo nebrání si vždy otočit strany a tak si otestovat, jaké je to nosit boty toho druhého. Stejně jako u Bitvy o Hoth ovšem nepočítejte se speciálními statistikami jednotek. Tedy ano, je zde rozdíl mezi pěchotou, tankem a dělem, to je ale vše.

Foto: Ondřej Zeman

Spojenci někdy dost sází na kvantitu.

Hráči se v Memoir 44 střídají v tazích, které mají jasnou strukturu. Nejdříve si vyberete kartu rozkazu. Poskytnuty jsou vám karty sektorové a taktické. První zmíněné stojí na myšlence udílení rozkazů jedné nebo více jednotkám, které jsou v daném sektoru. Někdy dokonce může dojít k posunu ve více sektorech, avšak nepočítejte, že byste v rámci takové akce posunovali větším objemem sil, což je třeba případ frontálního útoku, který vás nechá vzít všechny na středu. Taktické karty vás nechávají provést jedinečné pohyby, speciální akce nebo realizovat útok, který změní průběh bitvy. Aktivovat lze takto třeba vaši artilerii napříč bojištěm, která může dvakrát vystřelit, nebo uvést do chodu obrněné jednotky disponující při útoku jednou kostkou navíc.

Foto: Ondřej Zeman

Realizovat tu lze různé rozkazy.

Jakmile máte vybrány karty, oznámíte, které jednotky chcete v daném kole přesouvat, načež jednotku přesouváte. Nutno však podotknout, že přesunout můžete v rámci tahu danou jednotku jen jednou. Pěchota je pomalá, takže může realizovat pohyb a vystřelit, nebo se pohnout celkem o dvě pole, avšak nemoci útočit. Tanky pak mohou provést přesun až o tři pole a stále útočit, zatímco u artilerie si musíte vybrat, zda útok, či pohyb. Avšak neřeší redukce v rámci terénu ani viditelnost, což u ostatních naopak zpracovávat musíte.

Foto: Ondřej Zeman

Ohýbačům historie občas štěstí přeje.

Pokud jde o dostřel, ten je definován tak, že čím dále pěchota střílí, tím méně kostek máte k dispozici. U děl pak namísto šesti kostek ve finále házíte jednou. Tanky za obou okolností disponují třemi kousky, postihy v rámci terénu je však mohou slušně potrápit. Zajímavé pak je, že počet kostek, jimiž házíte, není definován počtem figurek na daném políčku. Každý zdařený hod je považován za zásah, jímž odstraníte jednu figurku v dané jednotce. Padat vám mohou různé symboly, které nemusí mít dopad na danou jednotku, nebo ji donutí k ústupu. U tankových jednotek pak může úspěšné obsazení pozice vést k dalšímu útoku, což z nich dělá dost nebezpečnou sílu.

Foto: Ondřej Zeman

Děla nemají problém tanky poslat do pekel

Pokud se vám pak podaří zničit nepřátelskou jednotku, získáte medaili. Vaším úkolem je během hraní právě získávání medailí. Dle nastavení scénáře si pak daný kus žádá čtyři až šest kousků. Některé pak můžete získat i plněním úkolů či obsazováním polí. Vítězem je pak ten, jemuž se podaří získat požadovaný objem, předtím než to stihne jeho protivník.

Foto: Ondřej Zeman

Memoir 44 má výborný insert.

Memoir 44 vás nechá zažít válku naplno

Signifikantním prvkem strategií je často jejich náročnost. Memoir 44 je v tomto ohledu jiný. Jedná se totiž o relativně přístupnou tahovou strategii spojenou s tématikou druhé světové. Můžete se tím pádem těšit na souboj dvou stran, jimž jsou dány totožné jednotky a víceméně také karty, jelikož oproti Hothu tu není unikátní set pro každého, což ovšem nepředstavuje zásadní problém. Paleta scénářů je dostatečně zajímavá, stejně tak i herní mechaniky a zpracování kompletu.

Foto: Ondřej Zeman

Memoir 44

Komu bych za sebe v rámci této recenze Memoir 44 doporučil? Reálně je to kousek pro fandy přístupného válčení, jimž nabídne možnost zažít některé zásadní bitvy druhé světové války na západní frontě. V případě, že je právě to, co hledáte, není třeba příliš váhat, jelikož tahle záležitost je fakt super. Za mě mají tvůrci palec nahoru.

Za poskytnutí kopie hry Memoir 44 na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti asmodee.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz