Článek
Ve MLEM: Vesmírná agentura se účastníte letů do vesmíru
Základní myšlenka MLEM: Vesmírná agentura stojí na tom, že v kůži vedoucího pracovníka vesmírné agentury posíláte do vesmíru své kočičáky. Nejste ale jediní. Lety do vesmíru jsou totiž cenově náročné, takže ve výsledku na palubu musíte pustit i kočky z dalších organizací, které mají stejně jako vy ambice podívat se do vesmíru a obsadit v něm za pomoci výsadků co nejvíce pozic. Kapitán je však při každém letu pouze jeden, načež se do jeho korábu mají možnost nasoukat až čtyři další čičiny navlečené do slušivých skafandrů.
Počet hráčů: 2 – 5
Herní doba: 30 - 60 minut
Věk: 8+
Jakmile máte v raketoplánu dostatek koček, tak kapitán hodí šesticí kostek a vyhodnotí jejich výsledek, takže raketa odstartuje, nebo s sebou naopak švihne o zem. Kostky v každé partii MLEM: Vesmírná agentura hrají zásadní roli. Nelze však říci, že by vaše expedice už od počátku stála na tom, zda se na kostičkách objeví určité symboly. Za jistých okolností ano, máte však možnost si minimálně mírně některé prvky upravit tak, aby byl start takřka zaručenou záležitostí. Prvkem schopným vám trochu píchnout je správné složení posádky.
Každý hráč totiž do útrob vesmírné lodi má možnost dát jednoho kočičího astronauta. Všichni kočičí cestovatelé vesmírem mají v MLEM: Vesmírná agentura nějakou tu speciální schopnost, s jejíž pomocí se odlišují od zbytku členů své vesmírné agentury. Astronaut žetonem disponujícím obrázkem družice kupříkladu nezačíná na prvním políčku jako zbytek dobyvatelů dálných světů, ale koráb, v jehož útrobách je, vstupuje na scénu na třetím poli, což je slušná výhoda, protože nemusíte pracovat s kostkami hned na samém začátku.
Dost často se mi během hraní stalo, že bylo třeba hodit jedničku, ale ta kupříkladu hned ze startu nepřicházela. Pro takové případy je tu kosmonaut se symbolem jedničky, kterého je možné použít jakožto kostku, a tak si usnadnit start vaší výpravy. Astronauti nemusí korábu, v němž cestují během partie MLEM: Vesmírná agentura, pouze pomáhat. Jsou tu i tací, kteří sází jen na sebe. Kočičáci s padákem nemají problém z havarujícího korábu vyskočit nad aktuálně navštíveným světem, zatímco jeho kolega s kostičkou disponující křížkem po opuštění lodi kapitánovi uzme jednu kostku.
Vaše cesta tu má jasný cíl
Během letu kapitán ve MLEM: Vesmírná agentura o kostky přichází zákonitě s tím, jak je vypotřebovává pomaličku na pohyb. Fakticky se tak postupně snižujme potenciál toho, že cestu dokončí. Vždy však musí mít po ruce minimálně jednu kostku a kostičky forsáže (plamínek), s nimiž lze v následujícím tahu opět pracovat. V každé etapě hry navíc mohou mít forsáže jinou hodnotu, takže klidně může dojít k tomu, že samotné vám poslouží jako značné posílení při přesunu mezi světy. Opravdu hodně záleží na štěstí a také na skutečnosti, jak moc kostek se rozhodnete využít během letové fáze.
Po této etapě vždy ve MLEM: Vesmírná agentura máte možnost udělat výsadek. Tedy za předpokladu, že se korábu podaří na dané políčko doletět. Když překonáte první šestici bodů můžete se na konci každé fáze letu pustit do seskakování. Na měsících můžete umístit vždy pouze jednoho kosmonauta, zatímco planety vám dávají neomezený počet políček, která lze obsadit. První však získává více bodů než zbytek osazenstva. Nejvíce bodů samozřejmě získáte v případě, že dorazíte na konec, kde už čeká kometa. Ta odmění kapitána minimálně sedmi body, zatímco zbytek party získá nejméně pět bodíků.
Musím ale říci, že jen málokdy se mi v základní verzi MLEM: Vesmírná agentura povedlo dostat až do konce. A to je možná hlavním důvodem, proč jsem si více oblíbil hraní této deskové hry s dodatečnými herními prvky, k nimž se je dobré uchýlit až po dohrání první partie. Hratelnost si tu jde upravit rovnou třemi způsoby.
Do hry může být přidáno UFO poletující vesmírem, možnost průzkumu nabízející hráči odměny za doražení do cílové destinace, nebo tajné mise za jejichž splnění dostanete bodíky navíc. Tato rozšíření vás při hraní MLEM: Vesmírná agentura nutí více přemýšlet nad tím, co děláte, což jsem osobně uvítal. Přišlo mi totiž, že dodávají tomuto výbornému dílu novou vrstvu hratelnosti. Konec hry je tu za všech okolností spojen s tím, že se vám nepovede jedenáct letů, nebo nasadíte na plochu všechny své kosmonauty.
Dobývání vesmíru je ve MLEM: Vesmírná agentura zpracováno nesmírně přístupně
MLEM: Vesmírná agentura patří mezi přístupné deskové hry. Nebál bych se jí tím pádem označit za rodinnou. Cestování ke vzdáleným planetám je tu zábavné. Do hraní navíc není náročné naskočit, takže se rychle chytnou i nehráči. No a pro ty, kteří touží po tom dodat hratelnosti šťávu, je tu trojice prvků, které lze naroubovat na základní hratelnost.
Prakticky to nedělám, ale v tomto případě bych rád ocenil i to, jakou má MLEM: Vesmírná agentura cenovku. Přestože vám tvůrci nabídnou hromadu komponentů spolu s neoprenovým podkladem cena je stanovena na +/- 670 korun, což se úplně často nevidí. Pokud tedy hledáte zábavnou deskovku, kterou si můžete zahrát jak s mladšími hráči, tak i zkušenějšími kousky, tohle rozhodně není chybná volba.
Za poskytnutí kopie hry MLEM: Vesmírná agentura děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire. Hra vychází na lokálním trhu už 19.1. 2024.