Článek
Tvůrci Oříškobraní vás nechají skákat po stromě
Na poli dětských her není konkurence vůbec malá, přesto stále vznikají hry, které mají oslovit především hráče z nižších věkových skupin. Oříškobraní je jedním z těchto titulů, což se vůbec nesnaží skrýt. Má však několik vychytávek, jimiž se snaží konkurenci zastínit. Tu nejzákladnější spatříte hned poté, co otevřete krabici. Jedna z jejích stran totiž představuje herní desku, na níž umístíte strom, na kterém se celé dobrodružství odehrává. Nabízený listnáč v jistém ohledu připomíná Divukraj, jen zde má aktivnější roli. Každý hráč dostane svou veverku, s níž se pohybuje po patrech a během poskakování sbírá oříšky nutné k vítězství.
Počet hráčů: 2-4
Herní doba: 30+ minut
Věk: 6+
Každý hráč ve svém tahu hodí čtyřmi barevnými kostkami, které ukazují buď jasnou barvu, nebo různé kombinace. Jakmile je hozeno, dáte se do práce – tedy přesněji řečeno, do pohybu po herní desce, která nabízí různě barevná políčka. V rámci svého pohybu se přesouváte po předem daných bodech. Pokud náhodou nemáte kostku odpovídající barvy a nemůžete se přesunout, dravci dostanou příležitost k pohybu za každou nevyužitou kostku. Ve hře jsou dva dravci, kteří se pohybují po nebo proti směru hodinových ručiček podle toho, jaké symboly padnou na jejich kostce.
Zajímavé je, že dravci mají jasně daná patra, na nichž operují: lišák nezamíří do koruny, zatímco sova neohrozí veverky na zemi. „Zlá“ zvířátka se nepohybují obvyklým způsobem; přesouvají se po přeskocích na konkrétní políčka, která nesou jejich specifický symbol. Počet políček, o která se dravec pohne, závisí na počtu nevyužitých kostek. A jejich vliv na veverky? Rozhodně negativní. Když váš hlodavec stojí na políčku s tlapkou či pařátem, je vystrašen.
Vystrašená veverka v Oříškobraní upustí oříšek, který získala, na některém z daných bodů. A to není vše – musí se vrátit na start. Padouši straší nejen přímo zasažená zvířátka, ale i ta, která stojí hned vedle. Sova při přelétání mezi body veverky neděsí, zato liška vystraší každou veverku, kolem níž proběhne. Proto se snažíte vyhnout políčkům se symboly a jejich okolí, protože strach je silný faktor.
Vaším úkolem je zaplnit všechna místa oříšky na hráčově desce. Oříšek odnesete na určené místo, kde ho odevzdáte. Zamířit tedy musíte i do nižších pater, kde číhá lišák. Odevzdáním oříšků tah vždy končí, a to i když máte kostky nevyužité – ty aktivují nepřátelské entity. Hra končí, jakmile má některý z hráčů zaplněna všechna místa. Poté Oříškobraní spočítá oříšky v jednotlivých kolonkách, čímž zjistí, kdo je vítězem a čí veverka selhala. Pro hru s menšími dětmi je k dispozici alternativní verze, kde nemusíte nosit ořechy na specifická místa, ale rovnou je dáváte na svou desku. Tím se zrychlí tempo hry, které může být za běžných okolností pro mladší děti občas frustrující – minimálně taková byla má zkušenost při hraní s cílovou věkovou skupinou, která si žádá jistou míru dynamiky.
Sběr oříšků zaujme v Oříškobraní spíše starší děti
Běhání za oříšky mě bavilo, design herní plochy je fajn, i když je hodně závislý na tom, v jakém stavu vám krabice dorazí. Komponenty jsou příjemné a hratelnost funguje tak, jak by měla. Možná jsem měl špatný vzorek hráčů, ale Oříškobraní je na konci dne příliš neoslovilo. Rozhodně se nejedná o špatnou hru, ale její tempo mi připadá pro cílovou skupinu možná až příliš pomalé.
Myšlenka hry je dobrá a určitě najde své publikum. Měl jsem však příležitost zkusit i zajímavější hry pro malé hráče – nebo alespoň takové s větším dopadem na danou skupinu. Tento kousek bych proto doporučil spíše starším hráčům nebo úplným nováčkům z trochu vyšší věkové kategorie.
Za poskytnutí kopie hry Oříškobraní na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Albi.