Článek
Kooperační zážitek, na který jen tak nezapomenete
Svět Pána prstenů je vesmírem, do něhož už bylo možno skrze pár deskovek zamířit. Některé tituly byly kvalitní, zatímco jiné patří spíše do kategorie projektů, jež úplně doma mít nechcete. Unikátní je však každý z nich. Máme tu karetky, alternativy za Člověče či epické bitvy. Tentokrát pro nás tvůrci deskovek mají kooperační formát, v němž se ujmete Společenstva prstenu, které cestuje vstříc Hoře osudu ve jménu záchrany Svobodných národů. Postavena je před vás vizuálně velmi kvalitně zpracovaná mapa, po níž putujete. Každý hráč má ve hře Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu po ruce dvě postavy, nad nimiž má kontrolu. Zajímavé pak je, že jednotliví aktéři mají odlišné startovací lokace. Rozhodně nepočítejte s tím, že na výpravu vyrazíte z Roklinky, jako je tomu třeba ve Válce o prsten.

Cesta k Hoře osudu není v Pán prstenů Osud Společenstva prstenu žádným peříčkem.
Počet hráčů: 1–5
Herní doba: 60 - 150 minut
Věk: 14+
V úvodu celé partie hry Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu si pak volíte úkoly, jež musíte ve jménu vítězství splnit. Kromě likvidace jednoho prstenu na vás čeká třeba svržení Denethora, Odulino doupě nebo střet s Balrogem. Každá karta staví před hráče jiné výzvy a leckdy také přináší nové podmínky definující partii. Hráči se po rozestavení figurek vrhají vstříc partii, v níž se střídají po směru hodinových ručiček. Každý z tahů má celkem tři fáze. Hráči si mohou během tahu radit a diskutovat spolu. Průběh tahu však stojí primárně na volbách toho, kdo je aktuálně na řadě. Během svého tahu nejdříve provádíte akce. S jednou postavou můžete provést až čtyři akce, zatímco s druhou pouze jednu. Je pouze na vás, který z hrdinů provede více kroků a který naopak udělá jediný tah.

Ve hře Pán prstenů Osud Společenstva prstenu čelíte neustálému přívalu.
Nabídnuto je vám celkem šest akcí. Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu poskytuje hráči dostatečný objem možností. Tou úplně nejzákladnější je Putování, jež představuje tradiční pohyb. Putovat může postava sama, nebo může putovat i s dalšími hrdiny a vojáky v jejím regionu. Jestliže posouváte s sebou cizí figury, musíte mít k tomu souhlas jejich vlastníka. Jestliže takto přesouváte Froda, je třeba po doražení do lokality hodit kostkou pátrání za každého nazgûla v jeho oblasti a za každého služebníka Stínu. Maximálně ovšem házíte sedmi kostkami. Jestliže zlo uspěje, přijdete, pokud nejste v útočišti, o bod naděje. Jeden temný jezdec se však vrací do Mordoru.

Není nic lepšího než hodit kostky do věže.
Další akcí je Společenstvo, v jejímž rámci dáte hráči kartu odpovídající lokaci, v níž se nacházíte, a vezmete si od hráče kartu odpovídající lokaci, v níž se nacházíte. Maximální počet karet je sedm, více mít nelze. Kartu oblasti je možné odhodit v rámci akce Přípravy, kterou získáte výměnou za kartu žetony. Na co užíváte žetony? Kupříkladu na akci Svolání, kterou vás Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu nechá verbovat vojáka dané barvy.

Každá z postav vám v Pán prstenů Osud Společenstva prstenu nabízí odlišné benefity.
Jestliže přemýšlíte, k čemu jsou jednotky, je tu akce Útoku. Pokud je vaše postava v oblasti s vojáky a také služebníky nepřítele, dojde k bitvě, v níž házíte kostkami za každého spojeneckého vojáka. Po bitvě pak mohou zůstat v lokaci obě armády. Vývoj však může být během partie Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu různý, dokonce značně katastrofální. Neschází pak akce Dobývání, při níž vedete ofenzivu proti Temným pevnostem. Tímto krokem zničíte verbovací body nepřítele. Jakmile pak máte hotovo, je tu fáze dobrání hráčských karet. Dobrat si můžete různé kusy, včetně karet temných mračen, které mají negativní dopad na snažení Společenstva.

Figurky vojáků by mohly být větší.
Po tomto kroku si doberete karty Stínu. Když ji vyhodnocujete, řešíte pouze jednu ze dvou částí, jež vám nabízí. Jestliže je na balíčku Stínu rudá vlajka, tak vyhodnotíte horní část, zatímco v případě černé s okem vyhodnocujete spodní část. Horní často vede k přesunu sil z daného bodu. Spodní pak pracuje s objevením nových sil či případným přesunem vůdčích postav za Frodem. Alternativ je opět dostatek. Partie pak v Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu končí hozením Prstenu do Hory osudu nebo ztrátou veškeré naděje. Do hraní se můžete dát i sami.

Pán prstenů Osud Společenstva prstenu má výborný insert.
Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu vás nechá prožít příběh Společenstva jinak
Po několika úspěšných i neúspěšných výpravách k Hoře osudu musím uznat, že Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu je jednou z nejlepších kooperací z tohoto univerza, po níž můžete sáhnout. Cest do cílové destinace je mnoho, takže se můžete těšit na hromadu příběhů, které absolvujete za doprovodu výborně zpracovaných komponentů, jež bych si dokázal představit třeba v jisté míře i u Války o prsten.

Pán prstenů Osud Společenstva prstenu
Komu bych za sebe hru Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu v rámci této recenze doporučil? Jedná se o kooperační pecku, která by neměla chybět u žádného fanouška Pána prstenů. Jedná se o povedené eso, které zaujme hratelností a také komponenty, jež jsou skutečně povedené. Za sebe nemám jakožto fanoušek Pána prstenů pro tuto lahůdku problém zvednout palec.
Za poskytnutí kopie hry Pán prstenů: Osud Společenstva prstenu k recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Asmodee Czech Republic.