Článek
Stát vás během partie Přehrada postaví do čela jedné ze čtyř společností
Svět kolem vás potřebuje elektrickou energii, netouží ovšem po té, která by se vyráběla za pomoci uhlí či jiného nečistého zdroje. Je tím pádem třeba využít maximálně potenciál vody, a přesně o tom je strategie Přehrada. Každý z hráčů se tu stane hlavou společnosti, která má za úkol vybudovat v Alpách co nejefektivnější vodní elektrárny. Ve jménu úspěchu musíte využít potenciál rozsáhlé mapy a postavit svůj projekt tak, aby byl ze všech nejvýdělečnější. Jen to je zde totiž cesta k vítězství. Budovat budete v horách, kopcích i nížinách. V každé z destinací pak budete pracovat s odlišným počtem nádrží, potenciálním prostorem pro trubky a také elektrárny.

Přehrada není úplně malou hrou.
Počet hráčů: 1-4
Herní doba: 90 minut
Věk: 14+
Hlavním prvkem ve hře Přehrada je voda, ta totiž proudí mapou, zatímco vaším úkolem je co nejvíce z ní zastavit a efektivně použít v rámci akce Produkce. Ta vás nechá využít umístěné kapky vody za předpokladu, že máte k dispozici turbínu, kapku vody a také přehradu, kde ji zachytíte. Pro akci Produkce nemusíte použít pouze svou turbínu, ale také konkurenční za určitou cenu. Přehrada musí být vaše nebo neutrální a elektrárna samozřejmě už nemůže být mimo vaše vlastnictví, protože to by si pak prováděl produkci každý, jak by chtěl. Každá kapka prohnaná turbínou pak vygeneruje objem energie, jaká činí hodnota dané turbíny. Využité kapky následně putují řekou do dalších nádrží.

Přehrada má velmi pěkné komponenty.
Jakmile vygenerujete energii, automaticky posunujete svůj ukazatel na stupnici energie. Vaše pozice na ní určuje obnos kreditů, které v příštím kole dostanete, a také to, zda budete mít nárok na vítězné body z bonusové destičky či možnost získat vítězné body za prvenství spojené s výší produkce za dané kolo. Generovaná energie mimo jiné slouží také k realizaci smluv, které si žádají vždy určitý objem vynaložené energie. Každý z hráčů má na počátku určité zdroje, výkonného ředitele a také startovní smlouvu, která mu spolu s určitým objemem techniky a financí má posloužit k tomu, aby nastartoval svou firmu. Partie hry Přehrada je rozložena do pěti kol, která mají obdobný počet fází.

Každý továrník v této hře disponuje svou vlastní herní deskou.
Tou úplně první je etapa Příjmu a přítoku. Jak napovídá samotný název, v tuto chvíli dostanete všechny příjmy, které se vám podařilo odkrýt na desce vaší společnosti. Úspěšní stavitelé se vždy mohou těšit na příjem v podobě strojů, možnost pracovat s konstrukčním kolem nebo vítězné body. Alternativ je dost. U elektráren s příjmem ve hře Přehrada počítat nemůžete, namísto toho ale roste jejich produkce. Na přítok pak dorazí kapky vody, které se však na cestu vydávají až ve třetí fázi kola. Před ní je nutné provést akce. Během této části hry musíte vždy umístit techniky na jedno dostupné akční pole a realizovat akci s ním spojenou.

Co přítok, to jiný objem vody.
Jakmile je akce provedena, tah je během partie Přehrada u konce. Techniky můžete využít ke stavbě, která probíhá tak, že techniky a zakoupenou destičku technologie umístíte do konstrukčního kola, kam dáte také stroje potřebné ke stavbě, zaplatíte určité poplatky, načež dojde k pootočení kola o jednu výseč, a poté umístíte danou budovu ze své desky na herní plán. Za určitých podmínek pak ještě musíte zaplatit kredity, avšak výstavbou můžete i získat, v případě, že budova je na symbolu příjmu. Realizovat takto lze základy přehrad, jejich patra, elektrárny nebo turbíny. Nároky na výstavbu určuje většinou především zvolené území, kde je budujete. V horách tím pádem využijete pro realizaci více kopáčů a míchaček než v nížinách.

Nabídnuta je vám tu hromada dělníků a strojů.
Když nechcete budovat, je tu akce Managementu, který vás nechá aktivovat turbíny, pracovat s vodou, urychlit návrat výsečí v konstrukčním kole. Navštívit v rámci tohoto kroku můžete také banku a tak vygenerovat nějaké kredity, vyrobit stroje, anebo získat další smlouvy či obdržet patenty z patentového úřadu. Jakmile máte hotovou fázi akcí, je tu Proudění vody, tekoucí do přehrad, jejichž kapacita se plní, načež přetékají a tečou dál. Jakmile doteče, dojde k bodování, kdy dostanete vítězné body za to, jak moc se vám vedlo. Kolo poté končí, energie se „vynuluje“ a nastává další kolo. Takto partie ve hře Přehrada pokračuje a mapa se pomaličku plní až do samého konce, kdy dojde k přepočítání bodů.

Insert této hře skutečně schází.
Přehrada vás výborným budováním vodních elektráren naprosto pohltí
Dnes, když mám za sebou už několik úspěšně realizovaných elektráren, musím konstatovat, že Přehrada je nadmíru povedenou strategií, která však není vůbec snadná na pochopení. Tento titul patří mezi středně náročné projekty, v nichž budujete a snažíte se maximálně využít potenciál toho, co jste postavili do prostoru, a také zaměstnanců, jež máte k dispozici. Jakmile si osvojíte jednotlivé mechanismy, dostanete velmi povedenou strategii s osobitým tématem.

Přehrada
Komu bych Přehradu doporučil? Primárně je to hra určená pro fanoušky komplexnějších strategií, nikoliv ovšem pro ty s menší nebo nulovou zkušeností – na ty bude příliš náročná. Pokud tedy máte rádi tento žánr a navíc vás přitahuje dané téma, klidně po tomto kousku sáhněte. Za mě mají tvůrci palec nahoru.
Za poskytnutí kopie hry Přehrada na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Tlama Games.