Článek
Kacíř: Zkáza Roanoke - Za palisádami
Klíčová pro vás u hry Kacíř: Zkáza Roanoke je primárně expanze Za palisádami. Základní myšlenka této rozšířené verze je stejná jako v základní hře. Opět máme lovce a čarodějnici. Zásadní novinkou je aspekt zhouby. Tyto karty nejsou pro lovce nikterak příjemné. Jakmile jsou umístěny do hry, automaticky na ně přidáte určitý počet zdrojů, které představují tento nový prvek.
Ve svém balíčku však mají tyto karty v partii Kacíř: Zkáza Roanoke oba zúčastnění. Opět můžete počítat se specifickými efekty a také s faktorem očisty, který přichází poté, co z daného kusu odstraníte všechny žetony zhouby. Dost náročné je pak rušení prokletí spojených se zhoubou, protože už nestačí pouze použít normální akci. Za likvidaci těchto karet jste však vždy slušně odměněni, takže vše má své plusy a mínusy.
Kacíř: Zkáza Roanoke - Za palisádami přichází vedle této mechaniky také s novými scénáři, které optimalizují startovní podmínky a určují, za jakých okolností daná strana vyhraje. Celkem jsou zde čtyři nové scénáře. Osobně se mi líbí nové postavy, které osloví jak vizuálním zpracováním, tak efekty spojenými s jejich přítomností. Zálesačka Judy například dává svému hostu bod moci za každý žeton akce patřící k její skupině, což může být za určitých okolností slušný počet bodů.
Nechybí ani nové karty pro obě strany. Zkrátka a dobře, Kacíř: Zkáza Roanoke - Za palisádami je jedním z těch silných rozšíření, které je dobré mít doma. Značně rozšiřuje možnosti a opět upravuje tempo hry díky nové mechanice a také nováčkům z řad lidí.
Kacíř: Předkové
Jestli je tu expanze, která je v mých očích stejně výrazná jako Kacíř: Zkáza Roanoke - Za palisádami, je to bezpochyby rozšíření Předkové. Jeho hlavním esem je skutečnost, že přináší hromadu nových postav, které často pracují s myšlenkou, že když máte méně než sok, můžete se těšit na větší příjem karet nebo zdrojů. Někdy dochází k odkládání karet a získávání zdrojů, nebo jiným výhodám. Osobně se mi nováčci líbí výrazně více než základní paleta, která vedle nich působí dost omezeně a podle mého názoru omezuje celkové tempo hry.
Nováčci však nejsou jedinou inovací, kterou rozšíření Kacíř: Předkové obohacuje základní hru. Osadníci jsou rozšířeni sedmi skupinami, které ovlivňují podobu nově vložených scénářů. Díky nim je děj obohacen o řadu zajímavých kapitol, které můžete, ale nemusíte, zakomponovat do hraní. Jako celek je toto rozšíření podle mě zásadní pro navýšení znovuhratelnosti.
Kacíř: Souboj mysli
Přišla vám základní škála karet nedostatečná a toužíte po tom za oba hráče zařadit nové karty? Kacíř: Souboj mysli je jednou z těch možností. Každý ze zúčastněných má několik nových karet, s nimiž může v rámci své strategie pracovat.
Lovec například obdržel kartu Nový začátek, s jejíž pomocí může odhodit všechny karty a znovu si dobrat tři bez nutnosti za tento tah platit. Čarodějnice pak má možnost přinutit Lovce vypít lektvar, což ho donutí trvale odhalit jednoho ze svých podezřelých, čímž může narušit jeho strategii. Paleta je zajímavá a často má slušný dopad na vývoj partie. Asi bych si ale dokázal představit, že prezentované karty jsou součástí kompletu.
Kacíř: Blízká setkání
Stejně jako Kacíř: Souboj mysli i rozšíření Kacíř: Blízká setkání cílí primárně na obohacení nabídky možností přímo při partii. Čarodějnice například dostává do rukou prokletou kartu Dezorientace, díky níž znemožní lovci hrát karty s hodnotou vyšší než 2, což je drsné postižení. A to samozřejmě není vše, čím disponuje.
Lovec pak daleko efektivněji pracuje s budovami a svými služebníky. Skrze jednorázové karty třeba dovede získat body moci za dostupné posluhovače nebo aktivovat všechny budovy ve svém městě, díky čemuž během chvíle získá karty a také zdroje. V mých očích karty z expanze Kacíř: Blízká setkání navyšují tempo na obou stranách.
Kacíř: Dávné soudy
Poslední expanzí, po níž se dá sáhnout, je rozšíření Kacíř: Dávné soudy. Asi vás nepřekvapí, že obdobně jako předchozí funguje spíše jako něco vedlejšího než faktor, bez něhož by vaši partii nebylo možné zajímavě realizovat. Neznamená to ovšem, že by karty, které přináší, byly vyloženě nezajímavé. Jako lovec máte například možnost přemístit stopy mezi vesničany, čímž si lze slušně připravit půdu na budoucí upalování.
Nové potenciální alternativy má samozřejmě také čarodějnice. U žádného z hráčů ovšem Kacíř: Dávné soudy vyloženě nepřináší nic, co by měnilo balanci nebo ji celkově narušovalo. Stejně tak to vnímám i u dalších balíčků po asi dvou desítkách partií.
Má smysl insert?
Dost často se u her setkávám s tím, že jsou rozhozeny do jednoduchých krabic, anebo když už náhodou nějaký úložný prostor mají, velmi rychle se zhroutí poté, co karty rozbalíte. Základní verze Kacíř: Zkáza Roanoke v tomto ohledu nějak neselhává. I když, co si budeme povídat, jakmile vše rozbalíte, karty se mohou snadno zkombinovat. Když už je člověk u rozšiřování základní verze, není proto špatné pouvažovat nad tím, zda si titul nevyšperkovat také insertem.
Osobně jsem do krabice vložil výtvor navržený Michalem Kalašem z webu Kalkared, jenž byl lokálně prvním z těch, kterým přišlo na mysl stvořit prvky, díky nimž bude možné se do hraní pustit bez zbytečného třídění karet či sběru žetonů po krabici. Obalené karty díky tomu mají dvoumístné „poličky“, které samy o sobě fungují, avšak celá sestava je podpořena krabičkami pro sáčky, žetony očisty a také kousky určenými k prezentaci aktuální moci.
Jejich přítomnost zaručuje, že celek drží a je po odstranění některé z přepážek vždy dostupný, což osobně považuji za dost zásadní. Přítomné jsou tu pak i trojmístné krabičky pro komponenty lovce i čarodějnice. V případě, že nemáte po ruce deluxe komponenty (žetony), to vlastně až tak nevadí, protože komplet míří i na základní verzi s karetními rozšířeními. Do jediné krabice se vám pak vejde kompletní balení Kacíř: Zkáza Roanoke se všemi rozšířeními, takže minimálně za mě má autor palec nahoru. Jediné, s čím nepočítá, je neoprenová podložka, ale s tou nepracuje reálně ani samotná krabice, která po přidání všeho obsahu slušně ztěžkne.
Některé expanze pro Kacíř: Zkáza Roanoke musíte mít, jiné jsou spíše pro zpestření
Jak sami vidíte, expanzí a dodatečných možností pro hru Kacíř: Zkáza Roanoke není úplně málo. Možnosti, které přinášejí, jsou v některých případech relativně zásadní. Ne všechny ale podle mého názoru představují nezbytný faktor, jenž potřebujete ve jménu navýšení znovuhratelnosti. Prim podle mě hraje rozšíření Za palisádami. To je opravdu velké. Za dost zásadní považuji také krabičku Kacíř: Předkové díky hromadě nových postav. U zbývajících kousků je to především o tom, jak moc toužíte po nových možnostech v rámci pomocníků, budov a magických alternativ. Osobně je ale nepovažuji za až tak přelomové.
Takže celkově jsou rozšíření pro titul Kacíř: Zkáza Roanoke fajn. Primárně bych však šel do dvojice prezentovaných. Právě skrze ně si totiž dokážete velmi slušně navýšit znovuhratelnost za přijatelnou cenu, což je většinou to, co člověk chce. Příliš nezaplatit, ale dostat obsah, který stojí za to. Když se náhodou rozhodnete pro komplet, asi má smysl i podložka a různé detaily. Pro rychlejší hraní je pak ideální vaši krabici obohatit o výše prezentovaný insert navržený Michalem Kalašem, jehož kvality jsem popsal výše.