Článek
Lords of Ragnarök prezentuje brutální boj o nesmlouvavý sever
Příběh strategie Lords of Ragnarök vás vezme do země plné mýtů, ve které bojujete s monstry a ostatními hráči. Prim hraje snaha získat životní prostor a přízeň bohů, bez nichž to zkrátka na severu moc dobře nejde. Herní svět je rozdělen do řady regionů, které vždy tvoří jakožto celek území. Jakmile se vám podaří získat kontrolu nad určitou částí daného prostoru, je minimálně na pár tahů váš.
Počet hráčů: 1–4
Herní doba: 90 minut
Věk: 14+
Dobyvačných tažení se v Lords of Ragnarök můžete zúčastnit za jednoho z pěti hrdinů, které postavíte do čela vašeho klanu. Škála vám dává k dispozici dosti známé postavičky, takže v ní najdete Ragnara, Lagerthu nebo Beowulfa. Každý z šampionů má specifické statistiky a také schopnost, jíž disponuje. Pomyslnou nástavbou pak je možnost vybrat svému borci, čí dítko to vlastně bude. Bohové pak svým potomkům nadělují různé dary, z nichž těžíte. Jakmile je vybráno, už se můžete vrhnout do hraní.
Samotný tah je vždy rozdělen na pět fází. Ano, čtete správně. Jakmile hráč udělá všechny kroky, prostor je dán dalšímu hrajícímu. Úplně první aktivitou, jíž můžete, avšak nemusíte v Lords of Ragnarök udělat je Modlitba, dávající vám příležitost udělat rovnou dvě akce. Nejdříve máte možnost vyslat do světa svého kněze, kterého umístíte k některému z bohů. Ten zvýší úroveň schopnosti na hráčově hrdinské desce, a navíc mu dá možnost získat bonus podle toho, jak moc je postaven daný chrám.
V případě, že v této fázi stojí váš hrdina v regionu s kovárnou dostanete v Lords of Ragnarök žeton runy do své zásoby, která je ovšem limitovaná, takže když dosáhnete limitu, musíte jeden kousek odhodit. Hrdina je středobodem druhé fáze, kdy s ním můžete udělat jednu ze tří akcí. Přesunout ho lze až o dva regiony, přemístit frakční drakkar po moři, nebo vyléčit zranění šampiona. Jakmile máte hotovo, je tu třetí část tahu spojená s Runovými akcemi.
Runové akce realizujete tak, že vynaložíte určitý objem run, načež můžete využít jejich potenciál k výše uvedenému uzavření spojenectví s některou říší, navýšení síly své armády, přesunutí hrdiny do libovolného regionu, zvýšení nejnižší vlastnosti svého hrdiny nebo k naverbování monstra. Ano, čtete správně. Za pomoci magie v Lords of Ragnarök lze získat kontrolu nad netvory a následně je použít ke škození jiným. V případě aktivace neutrální příšery si musíte hodit kostkou nestvůr, která určí, co potvora udělá.
Hrdinové si samozřejmě nemusí nechat přítomnost monster líbit. Když se nachází na stejném regionu jako netvor, může se s ním válečník v rámci zvláštní akce pustit do boje. Bojovník si do ruky vezme tolik bojovných karet, kolik je jeho síla. Každá karta má v Lords of Ragnarök určitou sílu, efekt, a také specifický počet symbolů ztrát. Do, boje je nutné jít s co nejlepší přípravou, protože jen skrze ni si zajistíte úspěch.
Střet s monstrem probíhá tak, že netvor zaútočí a hráč má možnost zahrát jednu kartu útoku jakožto pokus o obranu. Následně si vezmete 1 bojovou kartu a při troše štěstí ještě jednu v případě, že je hodnota slabin na kartě útoku monstra stejná nebo nižší jako součet moci hrdiny a celkové síly zahraných karet. Poté si netvor dobere kartu. Jakmile je na řadě hráč může lov v Lords of Ragnarök skončit, nebo zahrát bojovou kartu ve snaze kořist složit.
Lov může skočit tak, že loveného tvora úspěšně ulovíte a získáte žeton zabijáka, nebo neuspějete a získáte pouze jedno zranění. Právě lov je podle mého názoru něčím, čím se Lords of Ragnarök odlišuje od konkurenčních titulů a fakticky představuje jistou formu nástavby, která někomu může sednout, zatímco pro jiného bude představovat překážku v jeho snažení ovládnout svět. Vedle lovení monster tu však neschází ani klasické bitvy.
Ty startují v momentu, kdy se na konci hráčova tahu nachází dvě armády ve stejném regionu. Útočník je ten, který pohyb vyvolal, zatímco obráncem je hráč, který na to jen „pasivně“ přihlížel. Na začátku každé bitvy máte možnost zahrát bojovou kartu, nebo tuto možnost pasovat, a tak dát šanci dalším a sobě tak znemožnit přidávat do bitvy další bojové karty navyšující sílu jednotek a formující podobu ztrát. Sílu karet sečtete následně s hodnotou vojenské síly v regionu, která představuje součet různých faktorů. Vítězem je pak ten s nejvyšší hodnotou.
Poražený má možnost si vybrat, které z dostupných armád utrpí ztráty spojené s prohrou a také symbolem ztráty na kartách. Následně musí ustoupit se všemi jednotkami do sousedního regionu. Vítěz má taktéž ztráty, avšak definované pouze kartami. Pokud má pak vítěz dostatečnou sílu, získá celý region pod svou kontrolu. Přesun armád je čtvrtým krokem tahu. Tou poslední jsou pak zvláštní akce, z nichž si musíte vybrat jednu ze sedmi alternativ, kterou budete mít možnost realizovat.
První možností je sehnání posil, když nemáte na mapě ještě všechny muže. Skrze mobilizaci pak lze aktivovat libovolný počet armáda. Pokud chcete, aby se hrdina posouval dál, není špatné sáhnout po přípravách, kterými léčíte zranění, získáváte runy z banku, zvyšujete síly některé z armád nebo dobíráte bojové karty. Čtvrtou variantou je v Lords of Ragnarök postavení chrámu ve svém regionu tam, kde dosud nestojí. Takto obdržíte kněze a při troše štěstí navíc získáte možnost vybrat si požehnání.
Že jste spíše fandy monster? Tak i pro vás je tu možnost. Sáhnout můžete po aktivování jednoho nebo dvou monster. Pošťouchnut jde pouze vámi ovládané kusy nebo ty, které jsou neutrální. Přítomná je též možnost už dříve prezentovaného lovu, nebo střet s hlavním záporákem, po jehož sesazení hra v Lords of Ragnarök končí. Za zajímavou alternativu pak považuji Uzurpaci, skrze níž dokáže hrdina s dostatečnou mocí ovládnout obyvatelstvo se silou nižší. Zabrat takto lze i nepřátelský region, avšak už to může žádat trochu více sil, protože musíte mít vyšší hodnotu než nepřátelské vojsko. Odměnou pak pro vás může být možnost naverbovat novou armádu.
Úplně poslední zvláštní akcí je budování monumentu. Takto můžete navýšit úroveň dané stavby, načež vyhodnotíte karty předzvěsti Ragnaröku. Když se náhodou stane, že máte otočeny lícem dolů tři karty, „nastává“ konec světa.
K výhře se v Lords of Ragnarök dá dostat tak, že získáte tří území složená z několika regionů, což je náročnější, než na první pohled vypadá. Když spíše fandíte více víře je zde možnost zabrat 5 regionů s chrámy. Poslední alternativou, jak se prosekat k vítězství, než hra skončí, je ulovení Lokiho, který se stane cílem pro hráče, jemuž se podařilo před „cestou“ k němu zabít jednoho až dva netvory. Tuto číslovku určuje, kolik hráčů se účastní partie. Jak sami vidíte, výčet akcí a různých je pestrý, aby toho pak nebylo málo některé jsou vrstveny, takže toho během tahu děláte relativně hodně. Fakticky bych se nebál říct, že se jedná o dost výraznou nástavbu prohlubující myšlenku známou třeba z Blood Rage nebo Lords of Hellas.
Lords of Ragnarök je strategie se solidními základy
Konec světa nakonec nastal i v mé partii Lords of Ragnarök, díky čemuž tu pro vás mám nějaký souhrn toho, jaký jsem si během hraní na tento kousek vytvořil názor. Tahle strategie stojí na osvědčených základech, které se však pokouší expandovat tak, aby byl dílu dodán dojem komplexity, která tu skutečně je. Nejsem si ovšem jist, zda to tomuto kousku svědčí, hratelnost je chvílemi oproti konkurenci trochu přehlcující a do jisté míry nezábavná.
Rozhodně oceňuji to, jakým způsobem jsou tu navržení hrdinové a jejich spojení s bohy. Stejně tak základní mechaniky rozhodně stojí za pozornost. V případě komponentů není figurkám příliš co vytknout. V případě, že hledáte trošku komplexnější strategii, tak to pravděpodobně není vyloženě volba. Za předpokladu, že máte raději přehlednější formát, tak bych minimálně za sebe možná sáhl spíše po Blood Rage, které je této tématice dosti blízké.
Za poskytnutí kopie hry Lords of Ragnarök na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Albi.