Článek
Nenechte panovníky padnout do spárů zla
Tak tu pro vás dnes mám náhled na poslední dostupné rozšíření ke hře Válka o prsten. Po Pánech a Válečnících Středozemě tady máme nyní detailnější náhled na její panovníky – a nejen na ty. Tahle expanze toho totiž přináší daleko více, avšak pojďme se na to podívat pěkně popořadě. V základu se můžete těšit na pět nových panovníků. Ti jsou vám dáni ve dvou formách, díky čemuž má opravdu každý z nich dvě figurky. Proč? Primárně kvůli skutečnosti, že nikdo není nezkorumpovatelný. Jak totiž ukázala kniha, padnout může na konci dne i ten nejsilnější muž – avšak spása je tu i pro ztracené. A přesně tohle si máte možnost zažít na vlastní kůži se zdejšími lordy.

Zlo má možnost získat pod částečnou kontrolu slušný počet postav.
Počet hráčů: 2 – 4
Herní doba: 150 - 180 minut
Věk: 13+
V nabídce najdete postavy dobře známé z knižní trilogie, tak i ty, kteří se aktivně neúčastní války na západě, avšak drží pozice jinde v herním světě, což je třeba případ Dáina, Thranduila nebo Branda. Ty totiž před kamerami ani stránkami knihy zkrátka nenajdete, nebo lépe řečeno – je o nich řečeno málo. Krom těchto je tu však také Théoden a Denethor, kteří před sebou též mají své bitvy. Všichni jsou ale na počátku v neutrálním postavení, z něhož je lze vést k podmanění, nebo probuzení. Podrobený vládce se nemůže pohybovat a má specifickou slabost, zatímco jeho opozit je normálním společníkem se zvláštní schopností. Jak Stín, tak Svobodné národy obdrží kostku vládců patřící k jejich straně

Podmaněný panovník funguje v Válka o prsten - Králové Středozemě jinak než probuzený.
konfliktu.
Jak je lze probudit? Nutno realizovat danou podmínku. Třeba takový Brand, jenž je pánem Dolu, se nechá probudit poté, co jsou aktivováni Seveřané. Jednou za bitvu může zrušit nepřátelskou kartu. Nic mu pak nebrání efektivněji verbovat lid severu. Zajímavé je, že když do hry přidáte expanzi Osud Ereboru, tak třeba takový Brand ani Dáin nejsou ve hře přítomni, jelikož jejich pozice byla zničena během Bitvy pěti armád. Probuzené panovníky následně už nelze podmanit, takže Stín rozhodně nemá času nazbyt. Panovníky se může pokusit dostat pod svou kontrolu skrze kostku se symbolem oka. Tímto krokem odstartuje proces, na jehož konci může být vládce podmaněn. Aby se tak však stalo, musí být hodnota žetonů umístěných Stínem vyšší než jeho odolnost.

Dobro může v rámci Válka o prsten - Králové Středozemě dostat nové vůdčí osobnosti.
Podmaněného panovníka lze vrátit zpět za pomoci společníků, kteří pomaličku dávají pryč žetony podmanění. Vládce lze dokonce dát zcela pryč ze hry – jenže je otázkou, zda to chcete udělat, jelikož by vám teoreticky mohl být v budoucnu více nápomocný jako velitel než mrtvola. Aspekt je to ale velmi zajímavý a rozhodně patří mezi něco, co se mi líbí, jelikož – jak ukazuje kniha – boj se Stínem není žádná legrace a padnout může každý. Stejně tak však může dojít i k vyléčení, což je případ Théodena. Svobodné národy ale celkově dostávají pět nových postav. A co Stín? Ten též nezůstal zcela zkrátka, i když rozhodně nedostal tolik nových sil jako konkurence.

Válka o prsten - Králové Středozemě má přínos i pro zlo.
Celkem má Stín v rozšíření Válka o prsten: Králové Středozemě po ruce tři nové postavy. Jedná se o Temné náčelníky. Přítomen je Stín z Temného hvozdu, Uglúk ze Železného pasu a také Černý had, který vede národy z východu a jihu. Černý had je dost brutální, protože když se vzdá karty a udělí zásah jedné své jednotce, může zvýšit hodnotu všech hozených kostek o 1, což je neskutečně silná dovednost, již není špatné užívat třeba při dobývání. Samotná hodnota pak může být ještě vyšší dle toho, jakou kartu odhodíte. Všichni nováčci představují celkem silnou posilu.

Insert pro Válka o prsten - Králové Středozemě odpovídá tradičním kvalitám.
Válka o prsten: Králové Středozemě představuje další zásadní posílení
Účast nových postav je v rámci Válka o prsten: Králové Středozemě vítaným zpestřením, jelikož se můžete těšit na výrazné hráče daného univerza, kteří si přinášejí své potíže, avšak také benefity. Mimo hru pak nezůstává ani Zlo, které je taktéž posíleno. Rozhodně lze konstatovat, že se jedná o silné rozšíření.

Válka o prsten - Králové Středozemě
Komu bych za sebe v rámci této recenze Válka o prsten: Králové Středozemě doporučil? Z mého pohledu je to prakticky nutnost pro ty, kteří už mají základ a chtějí v budoucnu rozšiřovat svůj zážitek. Těm totiž přináší řadu novinek, s nimiž lze následně pracovat a formovat tak podobu světa. Palec nahoru pro toto rozšíření není vůbec náročné zvednout.
Za poskytnutí kopie hry Válka o prsten: Králové Středozemě na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.