Článek
Někdo sází na kvantitu, jiný na kvalitu
V minulém článku jsem vám tu detailně ukázal Pány Středozemě spolu s možnou alternativou, orientovanou na osud Ereboru. Tentokrát koukneme na expanzi Válka o prsten: Válečníci Středozemě, která herní svět obohacuje o frakce, které základní hra vůbec nepokrývá. Jak Svobodné národy, tak Stín dostanou své kamarády, kteří jsou jim ochotni pomoci v jejich dobyvačném tažení. Každý má celkem tři spojence, kteří jsou pro danou stranu typičtí a v knihách i filmu je můžeme najít. Zatímco herní národy jsou dostupné prakticky od samého začátku a často jen čekají na to, až budou moci vytáhnout do války, u frakcí je to trochu jinak.

Orlové, enti a stíny jsou silnou posilou.
Počet hráčů: 2–4
Herní doba: 150-180 minut
Věk: 13+
Do hry všichni zástupci frakcí vstupují za specifických podmínek. Orli z Mlžných hor kupříkladu do partie vstupují za předpokladu, že poslední známá pozice Společenstva není v Roklince, nebo je ve hře Gandalf Bílý. Enty pak nelze jen tak vzbudit. Aktivovat je lze pouze tehdy, když je ve hře Saruman a ve Fangornu je někdo, kdo by je mohl přivést k rozumu. Nemrtvé pak dokáže probrat k životu jen Aragorn. Zlo má pak přivedení frakcí do akce o něco jednodušší. Stačí, aby byl Východ ve válce, a korzáři vyráží do akce. Horaly má pak pod palcem Saruman, zatímco Odula má dost podobnou podmínku jako Orli, jen s tím rozdílem, že ji úplně nezajímá Gandalf.

Nové hráče do Válka o prsten - Válečníci Středozemě doprovází také kostky.
Vstupem první z frakcí do hry pak dostáváte kostku frakce. Ta má trošku odlišný efekt než normální herní kostky. Ty vám mohou umožnit verbovat zástupce dané frakce, získat karty událostí frakcí nebo je zahrát. Tradičně máte po ruce opět hromadu karet, s jejichž pomocí lze formovat dění kolem vás a také konat s frakcemi různé akce. Nic vám nebrání třeba za figurky prodlužovat bitvy, nebo redukovat dopad nepřátelského výpadu. Zkrátka a dobře, alternativ je hromada.

Figurky vypadají opět velmi pěkně.
V rámci vstupu do hry mají frakce vždy určitý počet figurek, následně však můžete verbovat další. Sami o sobě nepředstavují jednotky armády, avšak mohou se k armádám připojit stejně jako postavy. Nedávají hráči ani vliv nad regionem. Stejně jako v základním formátu i frakce trpí u Svobodných národů ztrátami, zatímco Stín si je může vracet do záloh a následně opět verbovat, což je fér, jelikož dobro má opravdu silné spojence. Na výpad armády Mrtvých kupříkladu nelze reagovat. Hráč, jenž ji má pod kontrolou, odstraní jednu figurku, načež hodí třemi kostkami, které při hodu 4+ způsobí nepříteli nemalé ztráty. Házení pak lze opakovat do momentu, kdy máte figurky. Orly je pak možné přivolat do bitvy z relativně velké vzdálenosti. Výpady pak zvládnou podnikat také Enti.

Pokud toužíte po nových kartách, jedná se o sázku na jistotu.
Stín má své věrné více limitované. Korzáři kupříkladu mohou operovat jen v pobřežních oblastech. Převážet s nimi můžete armády, jelikož mají relativně velký dosah. Zapojit je lze i do bitvy. Jakmile ale dojde k zabrání Umbaru, je to automaticky také konec korzárů. Horalé z Vrchoviny, věrní Sarumanovi, vyslyší vždy volání do bitvy. Po mapě se přesouvají relativně agilně, avšak na jednom bodě mohou být vždy jen tři jejich figurky. Pavouci vyloženě omezeni nejsou. Stejně tak pak zasahují do bitev. Fakticky jejich aktivita stojí primárně na kartách volání do bitvy, které užíváte namísto bojového efektu karty události.

Válka o prsten - Válečníci Středozemě má kvalitní insert.
Válka o prsten: Válečníci Středozemě vás nechá více oživit zdejší svět
Asi každý, kdo někdy četl knihy, ví, že dopad dalších frakcí napříč Středozemí nebyl úplně malý. Je tudíž dobře, že došlo k přidání rozšíření Válka o prsten: Válečníci Středozemě. Jedná se totiž o expanzi, v jejímž rámci tento svět opět o něco víc ožije. Každý dostane své kamarády, s nimiž má možnost pracovat a tak formovat osud svého národa. Teoreticky by mohla být interakce nováčků širší, avšak nelze toho chtít příliš, jelikož pak by možná byla výrazně narušena balance. Ale kdo ví.

Válka o prsten - Válečníci Středozemě
Komu bych za sebe v rámci této recenze expanzi Válka o prsten: Válečníci Středozemě doporučil? Jasnou volbou je to pro vlastníky základní hry, kterým poskytne nové hráče, s nimiž mohou operovat na herní mapě. Jestliže chcete víc, klidně považujte můj palec za zvednutý, jelikož tento přídavek si to zaslouží.
Za poskytnutí kopie hry Válka o prsten: Válečníci Středozemě na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.