Článek
Vývojářské studio Owlcat Games se objevilo před několika lety a za podpory Chrise Avellona vytvořilo izometrická RPG, jimiž udělalo radost všem fanouškům hutných příběhů, jejichž rozsah je schopen ukrojit hráči klidně několik stovek hodin bez toho, že by reálně hru dokončil. Fantasy tématika těmto tvůrcům sedla. Podle všeho však není tím jediným, v čem se orientují. Krásnou ukázkou tohoto faktu může být Warhammer 40,000 Rogue Trader, který z hráče dělá fakticky něco na způsob korzára, jehož vesmírný koráb brázdí vesmírem a likviduje hrozby ohrožující obyvatele osídlených světů. Zajímavá myšlenka, již se povedlo autorům Pathfinder: Wrath of the Righteous zpracovat skutečně osobitým způsobem.
Dostupná verze, kterou jsem si zahrál, sice nestaví hráče na úplný začátek, to však ve výsledku vůbec nevadilo, protože občas je lepší neznat počátek a nemířit k jasnému cíli, protože to někdy může vést ke zklamání. Posádka byla plná sympatických lidí z různých koutů vesmíru, ochotných kdykoliv přidat svůj názor do prostoru. Co si budeme povídat. Postavy jsou vykresleny zajímavě. Každá z nich má za sebou nějakou tu historii, již se vůbec nebrání hlavnímu hrdinovi kdykoliv prezentovat. Už se těším, až si s nimi více pohraju a především s nimi prožiju nějaký ten příběh, díky čemuž následně mé pocity nebudou stát pouze na vyprávěních prezentovaných skrze dialogy.
A že se tu mluví opravdu hodně. Ale s tím se u izometrických RPG však musí tak nějak počítat, protože právě dialogy představují jeden ze zásadních prvků hratelnosti. Vliv na ně mají schopnosti všech zúčastněných, stejně jako na průzkum světa, během nějž lze najít řadu bodů zájmu, s nimiž mohou pracovat jen postavičky s určitým nadáním. Techno kněz je kupříkladu odborníkem na technologie, zatímco kapitán je zdatný s výbušninami, díky čemuž tvoří výbornou kombinaci pro průzkum uzavřených vesmírných korábů a nejen pouze nich.
Vyrazit je opravdu kam. Pokud jde navíc o mapy samotné, ty zde představují místa, která stojí za to pečlivě zkoumat. Člověk totiž nikdy neví, co během jejich procházení objeví. Jejich zpracování je ve Warhammer 40,000 Rogue Trader pečlivé a popřít se nedá ani fakt, že si vývojáři dali záležet na různorodosti míst, na která během hraní máte možnost ve své kocábce vyrazit. Skutečně hodně se tu cestuje warpem. Tato forma přesouvání působí na první pohled sice pohodlně, avšak realita je jiná. Celkem často jste nuceni čelit přepadům ze strany démonických entit, jež se právě během rychlých přesunů zhmotňují a následně útočí na členy posádky, čímž vždy startuji rozsáhlé střety.
Tahové bitvy jsou občas až překvapivě tuhé. Zapotí se při nich i kovaní stratégové, protože přesila je něco, čemu musejí hrdinové stabilně čelit a jen málokdy se setkají se situací, která by byla vyloženě vyrovnaná. Neberte to však jako negativum, právě naopak. Dá se říct, že právě tento faktor je velkým plusem, protože u soubojů musíte stabilně přemýšlet nad tím, co uděláte v následujícím tahu, aby to pro vás nedopadlo vyloženě zle. Na konci však minimálně aktuální verze doplňovala vítězům veškeré životy, takže vstup do následujících šarvátek nebyl až tak náročný jako v jiných dílech.
Bitvy probíhají jak na lodích, tak i v prostoru kolem nich. Koráby totiž nejsou v Warhammer 40,000 Rogue Trader pouze dopravním prostředkem. Setkání s jiným plavidlem, nebo rovnou celou flotilou, vede většinou ke střetu, jehož průběh definují vaše rozhodnutí na tahové mapě. Na první pohled se může zdát, že souboje jsou jednoduché, avšak zdání může klamat. Právě naopak. Každá bitva má svůj specifický nádech, protože nepřátelé rozhodně nejsou jednotvární. Eldarské koráby jsou kupříkladu rychlé a vyloženě otravné, zatímco Chaos sází na pomalejší, ale destruktivnější přístup k boji. Základní myšlenka je pěkná, chtělo by to však přidat kontaktní formy útoků, jež by šlo proti nepřátelům aplikovat. Zatím je vše postaveno primárně na střelbě, což mi úplně nevyhovovalo.
I když jsem přechozí odstavec zakončil mírně negativně tak se novinka Owlcat Games z prezentovaných pasáží jeví jako izometrické RPG, které má velkou šanci zastínit velkou část jejich předchozí produkce. Nabízí zajímavé hrdiny, hutný temný svět, jenž se s člověkem nemaže a soubojový systém, jehož formát je postaven tak, aby oslovil nováčky i veterány. Ano, technická stránka je aktuálně problém, avšak po jejím překonání hráč dostává propracované RPG, jež už nyní dokáže zaujmout, a co teprve, až dorazí jeho plná verze. To bude teprve něco, u čeho bude možné strávit dostatek času na to, aby se z vás stal fanoušek univerza Warhammer 40,000.