Článek
Knižní i herní série Zaklínač nám vypráví příběh zmutovaného lovce monster Geralta z Rivie, jehož cesta je labutí písní jeho cechu. Na svých cestách se sice občas setkáte se zmínkami o různých školách zabijáků monster, avšak živé je většinou nepotkáte. A když už náhodou ano, většinou je to velmi rychlé setkání. Pokud bylo vaší touhou vždy vydat se do tohoto světa v kůži jiného zabijáka příšer Zaklínač: Starý svět vám dá možnost. Vyrazíte v něm totiž do minulosti, kdy ještě všude bylo dostatek monster a napříč krajinou putovala řada lovců beze strachu.
V deskové hře Zaklínač: Starý svět zamíříte vstříc temnému fantasy univerzu
Dějištěm vašeho velkého lovu jsou Severní království, kde se taktéž z velké části odehrával příběh knižní pentalogie. Přestože by myšlenka volně putujících zaklínačů vyloženě lákala k tomu, vytvořit si svého hrdinu, nic takového tu nedostanete. Nabídnuta vám bude pětice zástupců zavedených škol, které si můžete pojmenovat, což je ze startu jediný faktor, který u nich můžete formovat. Každá škola má nějakou tu specialitku, s jejíž pomocí se její adept odlišuje od zbytku společnosti. Fandové třetího dílu herního Zaklínače si jistě spojí některé školy se specifickými schopnostmi.
Kupříkladu taková škola Gryfa je orientovaná na magii, její adepti proto mohou během boje jednou vzít kartu z vrchu své hromádky a následně odhodit jednu, dvě, nebo žádnou kartu. Zaklínač ze školy Medvěda pak samovolně spouští svou specializaci spojenou se silou štítu v momentu, kdy má ve svém bojovém tahu v rámci hodnoty štítu nulu. V takovém případě si dobere karty ze svého balíčku a na druhé úrovni si dokonce zvýší hodnotu štítů. Škála schopností není sice příliš rozsáhlá, avšak rozhodně jsou zajímavé a hodí se k hernímu stylu.
Poté, co máte vybráno, si vezmete kostičky, které umístíte na svou herní desku, 10 počátečních karet s jasně určenou školou, k níž patří, a ve finále také určitý objem penízků. V úplném závěru si pak do ruky vezmete počet karet z vašeho balíčku určený tím, kolik vás hraje, načež umístíte na herní desku trojici monster, která si vyberete ještě před lovem, takže rozhodně nepočítejte s tím, že by váš zaklínač v Zaklínači: Starý svět běhal po mapě a kosil podobně jako Geralt z Rivie jednoho netvora za druhým. Při větším počtu hráčů před sebou máte tři hromádky, v nichž jsou vždy monstra patřící k dané úrovni.
Mezi svými budoucími cíli můžete nalézt strigu, lešije, nekkera, běsa a řadu dalších netvorů trápících zdejší lid. Monster je v Zaklínači: Starý svět opravdu hodně, navzájem se od sebe pak liší stejně jako zaklínači primárně jednou specifickou schopností s jejíž pomocí dokáží svému lovci znepříjemnit život. Vodnice vám kupříkladu znemožní aktivně užívat své lektvary, kvůli čemuž si v boji budete moci loknout z flakonku pouze jednou. Útok na hnízdo topivců pak z vašeho balíčku hned ze startu odstraní jednu kartu, načež jej opět zamícháte. Dost drsná mi pak přišla striga. Ta totiž redukuje úroveň štítu svého lovce o tolik, kolika kartami zabiják monster disponuje, takže není až náročné během chvíle přijít o veškerou ochranu. Všechny střety ve výsledku stojí za to.
Karty, to je, oč v Zaklínači: Starý svět běží
Souboje tu nerozřešujete za pomoci kostek, jak tomu tak u řady deskových her bývá. Namísto nich hrají prim karty. Před samým začátkem si jeden z hráčů vezme z balíčku karet prezentujících životy bestie tolik kousků, kolik jich netvor má, načež z nich vytvoří balíček. Při zranění karty v Zaklínači: Starý svět odhazuje. V rámci svého tahu monstrum může provádět výpady nebo kousnutí. Vždy je to na hráči, který jí ovládá. Výpady většinou redukují lovci životy, zatímco kousnutí mají negativní vliv na jeho schopnosti. Občas je ale výsledek obou akcí opačný, často je pak definován úrovní daného monstra. Čím vyšší je, tím větší vám dá nakládačku.
Zaklínač má o něco pestřejší paletu možností než jeho kořist. Má před sebou totiž čtyři kroky, které se vyhodnocují pěkně postupně. Prvním je použití lektvarů. Využít můžete až čtyři kousky s různými účinky. Chcete svého protivníka zranit bez toho, aby se jej dotkl meč? Tak je pak ideální volbou Petriho filtr, který vám sice vezme kartu, avšak odmění vás tím, že zraníte monstrum za dvě bodíky. Nebojíte se svého nepřítele? Užijte Hrom, který vám sice sníží štít, avšak dá vám do balíčku dvě karty. Pěkná je pak Vichřice, s jejíž pomocí po dokončení řady karet tvořících kombo můžete přidat do celku ještě jeden kousek.
Jakmile máte v sobě elixíry, můžete začít tvořit kombinace bojových karet. Komba tvoříte za pomoci základních karet, které máte od začátku a kousků, k nimž se dostanete během průchodu herním světem škála je pestrá, díky čemuž můžete následně tvořit mixy až do okamžiku, než vám karty zcela dojdou. K dispozici máte pět barev, které následně dáváte k sobě, a vytváříte tak různé efekty. Poté, co je série zahrána, můžete klidně odehrát další. Jakmile máte hotovo a monstrum má o nějaký ten život méně, doplníte si ještě štít a vezmete do rukou tolik karet, kolik uvádí vámi vynesené série. Celý boj končí v Zaklínač: Starý svět vždy tak, že jednomu ze soupeřů je vyčerpán život, nebo zahráním poslední karty.
Mapa Zaklínače: Starý svět je plná dobrodružství
Karty v Zaklínači: Starý svět nevyužíváte pouze při soubojích. Slouží také k cestování. V ruce máte vždy minimálně tři karty, které na spodním levém rohu mají symbol definující prostředí, jež můžete po jejich vynesení projít. Jsou tu lesy, hory nebo lesy. Na svých cestách můžete projít skrze různá místa Severních království. Když dorazíte do některého z měst a setkáte se v něm s jiným zaklínačem, můžete v něm absolvovat boj dost podobný tomu, jak vypadá střet s monstrem, jen s tím rozdílem, že si v tomto případě mohou vsadit ostatní hráči na vítěze. Ten, který z boje odejde jako vítěz, obdrží zaklínačskou trofej, stejně jste odměněni v případě, že zdoláte monstrum.
V případě, že nejste úplně na boj, lze si s konkurentem zahrát kostkový poker, nebo se dát do průzkumu města či jeho okolí. Váš spoluhráč si v případě volby průzkumu vezme jednu z karet prezentujících událost a dá vám na výběr ze dvou možností. Některé karty se vyhodnocují ihned, zatímco jiné mají nějaké to pokračování, protože se jedná o úkolové karty. Jednotlivá vyprávění mi tu přišla hodně dobrá. Samozřejmě jsem jimi byl občas oslaben před následujícími boji, avšak většinou mi přinesla momenty k zamyšlení. Jednou se mi dokonce podařilo narazit na alternativu Ciri. Upřímně doufám, že se časem dočkám v Zaklínači: Starý svět nových dějových linek.
Lov dokáže v Zaklínači: Starý svět pohltit vaši mysl
Zaklínač: Starý svět je výbornou adaptací knižního univerza, která před vás staví herní svět plný dobrodružství a cílů, které je třeba ulovit. Souboje tu probíhají formou karetních bitev, kdy se střetáváte s monstry z vašich nočních můr, která jsou v rámci Deluxe edice nabízena ve velmi propracovaných modelech, jež si nejde nevybarvit. Jediným háčkem je při hře více hráčů časová náročnost, jenže tak to už většinou u velkých deskovek bývá. Pokud hledáte hru z vesmíru Geralta z Rivie, tak je Zaklínač: Starý svět jasnou volbou.
Za poskytnutí kopie hry Zaklínač: Starý svět děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.