Hlavní obsah
Politika

Nečekaný král TikToku? S Babišem a Schillerovou o korunu soupeří Fiala

Foto: ChatGPT, Overthinking Politika

Vlastní tvorba s pomocí ChatGPT

Politika se už dávno neodehrává jen v televizních debatách a na tiskových konferencích. Mladí voliči tráví hodiny na sociálních sítích, a právě tam o ně dnes soupeří čeští politici. A jednou takovou sítí je právě TikTok.

Článek

Bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) nebo „královna TikToku“ Alena Schillerová (ANO) po dlouhou dobu opanovali politickou scénu čínské sociální sítě. Krátká videa bývalé ministryně financí v převlečení hranolků, nebo imitující různé TikTok trendy tanečky se stala hitem sociálních sítí. Na TikToku navíc nepůsobí z opozičního ANO jen Schillerová s Babišem, na videích se čím dál častěji objevují i poslanci Ondřej Babka, Aleš Juchelka nebo Martin Kolovratník, jejich dosahy jsou ale v porovnání s prvními dvěma jmenovanými neporovnatelně nižší.

Dvojvládí ANO: Královna Alena a lidový miliardář

Schillerová je dlouhodobou stálicí politického TikToku a drží se toho, co jí funguje - tedy mixu trendy tanečků, kritiky vlády a image milé tety, která vám na návštěvě nabídne vaše oblíbené sušenky a čaj. Pokud jde o kreativitu, Schillerová určitě patří k tomu nejlepšímu, co lze na českém politickém TikToku najít. Schopnost zaujmout a kreativně vysvětlit i zdánlivě nudná politická témata se jí zkrátka nedá upřít. Na sociální síti je Schillerová, stejně jako předseda hnutí Babiš, už od března roku 2023. Tanečkům se na sociální síti nevyhne ani Babiš, ačkoliv jejich četnost je v porovnání s bývalou ministryní financí násobně menší. Většinu Babišových příspěvků tvoří kritika vlády, videa s kohoutem Silverem, opékání buřtů a snaha ukázat, že jeden z nejbohatších lidí v Česku, je zároveň jeden z lidu. Motivem, který se prolíná Babišovým TikTokem čím dál častěji je stylizování se do pozice jakéhosi alfa samce, který ví jak tuto zemi dovést k úspěchu, sám to už přeci dokázal v byznyse. Babišovi se tak daří umně skloubit zdánlivě dvě protichůdné pozice - ukázat, že je jeden z lidu, ale zároveň úspěšný podnikatel. Sledujícím tak tiktokový profil bývalého premiéra nabízí pocit, že k nim patří, ale zároveň je vysoce kompetentní manažer, ať už je realita jakákoliv.

Nový hráč: Fiala a jeho proměna

Dosavadnímu velikánovi TikToku (hnutí ANO) se však na sociální síti zjevil nečekaný soupeř, a to sice „nudný profesor“ a premiér Petr Fiala (ODS), který po vlažném začátku změnil svou taktiku a sklízí na TikToku nemalý úspěch. Fiala vstoupil na čínskou sociální síť 24. října minulého roku, oproti Babišovi nebo Schillerové tak učinil se značným zpožděním. Na začátku jeho tvorby stál ten samý premiér, co na jiných sociálních sítích, který byl stylizován převážně do svého přirozeně umírněného stylu vystupování. Vystupoval zkrátka podobně jako ho můžeme znát z jiných sociálních sítí, nebo televize. To ale nefungovalo, a tak přišla změna.

Fiala feat. Athena: Jak se z profesora stal tiktokový trendsetter

Asi málokoho, kdo se na sociálních sítích pohybuje, minul hit soutěžící z rapové soutěže The Mag Wrap Atheny „Jedu na kole.“ Na pražském Majálesu se ho dokonce pokusil napodobit i frontman skupiny Kryštof Richard Krajčo. Koho by ale před rokem napadlo, že k podobnému typu písně publikuje na svém oficiálním TikToku video Fiala, kde se odráží na jezdící židli ve školní třídě. A to je jen jedna z podob nového „tiktokového“ Fialy. Ta druhá by se dala popsat asi jako „Sigma Fiala“, tedy edity vykreslující současného předsedu vlády jako někoho, kdo je neochvějný, klidný za všech okolností, racionální a nad věcí – takový politik, který nereaguje emocionálně ani na kritiku, ani na krize, ale řeší vše s nadhledem a chladnou hlavou. Fialův tým tak chytře využívá trendů, které jsou zejména na TikToku klíčovým předpokladem k úspěchu, a vytváří zcela nový, dosud neznámý obraz prvního profesora politologie u nás.

Souboj o největšího alfa samce

Pokud by se měl najít jeden prvek, který spojuje přední úspěšné profily českých politiků, je to jednoznačně role výše popsaného alfa samce, sigmy. V tomto případě tak nejde opomenout ani čestného prezidenta Motoristů sobě europoslance Filipa Turka, který se však do politiky dostal zejména díky úspěšným sociálním sítím, TikToku nevyjímaje. Za zmínku však jeho působení na sociální síti stojí hlavně proto, že Babišovi s Fialou poskytl viditelnou inspiraci - a to právě ve smyslu stylizování se do role jakéhosi alfa samce. Ať už je to Babiš s mikinou „lowkey Alpha“ (nenápadně přirozený vůdce), nebo Fiala na sestřihu videa z jednání s předsedou vlády Vietnamu.

TikTok jako klíč k mladým voličům

Snaha politiků a političek zaujmout mladé publikum se neustále zvyšuje, recepty jsou různé, přestože se v určitých částech prolínají. Hnutí ANO má však nespornou výhodu - ačkoliv je hlavní tváří bezesporu Babiš, Schillerová jej alespoň na sociální síti zdatně doplňuje. Současný premiér je ve své snaze prozatím víceméně sám.

V konečném důsledku ale záleží na jediném - komu tiktokové snažení přinese více hlasů v blížících se volbách do Poslanecké sněmovny. Ať už to bude Fiala, Babiš, Schillerová, Turek, nebo někdo úplně jiný, jisté je to, že TikTok a politické edity začínají do současné politiky promlouvat čím dál hlasitěji. Nová voličská generace tam zkrátka tráví hodně času a nehledě na způsoby je pozitivní, že se k ní politici snaží najít cestu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám