Článek
Nemusíte mít obavu. Žádnou školu na ledovci nemíním navštěvovat a ani zřizovat. Půjde o pouhé připodobnění. Přivézt dítě ke škole rozhodně není trestné. Možná ani hodné kritiky. Přesto je třeba se na celou věc podívat poněkud kritickýma očima. Nebude asi překvapením, když se při zevrubném pohledu leccos zkomplikuje. Mj. můžeme zjistit, že příjezd a vystupování z auta se podobá záležitosti s vykukující špičkou ledovce.
Mnozí rodiče uvádějí, že jinak než autem by tzv. ráno nestihli. No - možná jen zapomněli na zaručeně úspěšnou metodu - stačí vstát o půl hodiny dříve a postupovat v klidu. Že se jim nechce? Že jsou unaveni? Jistě, rozumím. Jaká je však náplň jejich dne? Kolik z něj lze označit za skutečně produktivní čas? Kolik jim ho například zabere, jsou-li napojeni na moderní komunikační technologie? Nejsem proti nim. Avšak co je obsahem jejich bytí ve virtuálním prostoru? Je rozdíl mezi prohlížením elektronické ŽK a domlouváním schůzky u třídního učitele, případně učitelky a závislým chováním při sledování, zda naskočily lajky za včerejší posty a zejména fotografie. Jak jich nebude aspoň X, tak se snad zhroutí…
Rodiče by si měli přinejmenším uvědomit, že čím více úkolů, potíží a starostí jim odeberou, tím nižší bude v pozdějším období jejich nezávislost, samostatnost a soběstačnost. Mohu-li nabídnout platný konkrétní příklad, jistě by se sem hodilo uspořádání v rodinách, kde rodiče pracují na směny a málokdy jsou všichni jako rodina doma pohromadě. Kde se dříve na poli výchovy mnoho nevykonalo a bylo zanedbáno, bude obrázek vypadat tak, že dítě je rádo, že se rodiče doma moc nevyskytují. V nižším věku sice občas pociťuje strach a cítí se opuštěno, ale jakmile povyroste, začne vnímat zřejmé výhody. Tak například rodiče neustále nedozorují jeho chování. Snadněji lze zakrýt určité potíže, které ve škole nastaly. Dá se mnohem lépe vyhnout jejich připomínkám, kritice a prudění. Dítě si může čas organizovat podle sebe. Nebudeme patrně překvapeni, že následující proces na sebe bere příslušné podoby. Mezi časté projevy patří proflákaný čas, absence konkrétních výsledků, neochota a neschopnost něco udělat, slabší vůle a kázeň atd. A pochopitelně tu v omezené míře najdeme pracovitost, osobní odpovědnost, vytrvalost a dostatečný smysl pro povinnost. S nejvyšší pravděpodobností nepůjde o úkazy, které bychom ocenili. Někdo by je však mohl obdivovat a jejich nositelům a provozovatelům snad i závidět.
V případě, že rodiče splnili svoje úkoly ve výchově, je situace jiná. Děti dobře vědí, že během jejich nepřítomnosti je musejí v ne malém rozsahu nahradit, a tak si samy napíšou domácí úkoly, připraví se do školy, setřou prach, vymyčkují, vyluxují a třeba i vyžehlí a uklidí prádlo, shrabou listí, nakrmí domácí zvířectvo a vyvenčí psa. Nemusíte věřit. Část zmíněných procesů jsem viděl na vlastní oči. Na placaté elektronické kamarády skoro ani nemají čas. Někdy ani pomyšlení. Před řadou měsíců jsem narazil na případ dívky, která měla doma a kolem jejich obydlí na starost tolik zvířat, že nestíhala vypracovávat domácí úkoly a/nebo si dodělat poznámky z vyučování. Součástí úplné informace je, že ji poskakování kolem koček, hus, slepic a ovcí docela bavilo. Když mi vyprávěla, že mají 18 housátek, doslova jí zářily oči a rozplývala se nad jejich nemotorností, žlutou barvou a přítulností. Za týden naopak posmutněla, když počet žluťoučkých miminek klesl na 14. Jistě kráčí o jinou kvalitu, než kdyby se zjistilo, že slečna hodiny vysedává venku s chlapci, předhání se s nimi v používání neslušných slov, společně uvažují o experimentech s návykovými látkami nebo je už přímo provádějí.
V závěru bych rád připomněl, že leccos může probíhat jinak. Hlavním článkem jsou rodiče a obecně zákonní zástupci. Netvrdím, že děti musejí do školy chodit několik kilometrů pěšky a třeba i bosy a ještě si půjčovat oblečení mezi sebou, jak se kdysi praktikovalo. Ovšem pravidelným a vytrvalým rozmazlováním rozhodně neabsolvují kvalitní přípravu na život. Ledaže by rodiče dohodli tzv. výhodný sňatek, kde by původně rodičovskou roli převzali sluhové, komorníci, kuchařky, uklízečky, zahradníci, posluhovači různého typu atd.