Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nákup vánočních dárků

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Kdyby se nezaujatý jedinec z výšky podíval na předváční hemžení tam dole, zřejmě by byl udiven, možná až vystrašen, co se děje…

Po necelém roce nás opět zaplavila předvánoční atmosféra. Obchodníci a prodejci zboží a výrobci reklamy nás už hezkých pár dnů zásobují svými informacemi, letáky různých rozměrů, barev a obsahů…

Článek

Když jsme byli malí, o nákup dárků jsme se nestarali. Věřili jsme, že podněty k radostem nám pod vánoční stromeček přiváží na sněžných saních Ježíšek se svými pomocníky. Postupně jsme rostli a přicházeli o jednu z nejlepších a nejpříjemnějších životních iluzí, až jsme se v oblasti vánočních dárků dostali do „jiného“ stavu. Jinak vyjádřeno také na druhou stranu barikády. Sami jsme je začali nakupovat.

Po necelém roce nás opět zaplavila předvánoční atmosféra. Obchodníci a prodejci zboží a výrobci reklamy nás už hezkých pár dnů zásobují svými informacemi, letáky různých rozměrů, barev a obsahů, rukují na nás se svými neuvěřitelnými cenami, neopakovatelnými nabídkami a jedinečnými příležitostmi. Víte, že sociologové, analytici a statistici zjistili, že se svými reklamními triky a kampaněmi začínají každý rok o něco dříve, zatímco my obyčejní spotřebitelé se do nákupů pouštíme stále později? Roste skupina občanů, kteří pořizují dárky pro své blízké a známé až v poslední a předposlední den před Ježíškem.

Ať je to jakkoli, asi můžeme souhlasit s tvrzením, že nákup dárků tvoří součást tradičních činností v období před nadcházejícími svátky. Pro jednoho bývá jednou z nejpříjemnějších činností. Prochází se po obchodech, krámcích a kolem pouličních stánků, vnímá zvláštní atmosféru, dotazuje se, sbírá informace a vyhodnocuje nejlepší postup. Posléze kupuje a představuje si, jakou radost obdarované osobě způsobí. Druhý času na vyhlížení a kupování dárků tolik nevěnuje, přesto považuje zmíněný akt za důležitý a snaží se s ním co nejlépe vyrovnat, aby se později nevyskytly rozličné „potíže“. Třetí se nakupováním příliš nezdržuje, snaží se čas zkrátit na minimum a v podstatě koupí, na co narazí a nač mu při jeho výpravě padne zrak. Nijak se nesnaží uvažovat, co by se druhé osobě mohlo líbit a čím by mohla dosáhnout příjemného prožitku. Dárek je dárek a fakt jeho udělení a předání přece stačí.

Zástupci čtvrté skupiny dárky neshánějí, ale nechají jiné osoby, aby jim je sehnaly, nejlépe také právě pro sebe. Oni jen vyjádří souhlas, zaplatí a podle situace ho ještě zabalí. Jde o vcelku rozumné a především pohodlné řešení, které sice snižuje, až vylučuje moment překvapení, ale na druhé straně jsou výrazně nižší předpoklady pro pozdější nesnáze. A konečně zde máme představitele páté skupiny, kteří dárky nekupují vůbec, aby nenastaly komplikace. Než aby někde běhali, sháněli, handrkovali se a poté ještě poslouchali, že se věc nelíbí, není v pořádku a že mohli postupovat jinak, raději mají „klid“. Patrně se jim stejně nevyhnou, protože budou pravděpodobně kritizováni, že nic nekoupili a že jejich partneři a děti jsou pro ně snad vzduch. Už nyní si zřejmě dokážeme představit, že nákup vánočních dárků nemusí být spojen vždy jen s kladnými pocity, mnohdy naopak s rozpornými, buď najednou anebo v delším časovém pásmu.

Proveďme nakupování trochu jinak. Lehko se řekne a napíše, ale hůře vykoná. Přesto se v následujících dnech pokusme o trochu bdělosti. Nemusíme ve všem vidět pozdější problémy, ale věnujme koupi dárků více pozornosti než dříve. Takový krok jistě nezaškodí. Stačí položit pár dotazů na zásady používání a údržbu, požádat o srovnání s konkurencí, poptat se na možnost reklamace a výměny apod. Určitě se vyplatí ztratit pár minut navíc, i když spěcháme, je za námi fronta a prodejce by se nás už rád zbavil. Po Vánocích budeme v řadě případů zklamáni a bude na nás čekat nepříjemné překvapení. V obchodech sice fronty nebudou, ale o to více se na nás obchodníci a prodavači budou mračit. V poslední době nesporně roste význam ochrany spotřebitele, také v souvislosti s blížícím se vstupem naší země do EU. Zabývají se jí celé organizace, přesto se pořád vyskytují problémy a setkáváme se s různými fintami a arogancí a neústupností části prodejců. Zdá se jich dokonce víc. Že by lidé více kupovali? Že by se prodávalo méně kvalitní zboží? Že by si lidé zvykli na vyšší standard a projevovali nespokojenost s tím, s čím dříve byli spokojeni? Všechno je možné. Není snadné rozhodnout, co je pravou příčinou, neboť chybějí reprezentativní údaje. Možná správnou odpověď nalezneme právě nyní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz