Článek
Pojem vlastenec a vlastenectví se začínají vyskytovat stále častěji. Sám jsem se o něm před pár dny zmínil / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-je-vlastenec-a-kdo-opravdovy-158149 /. Nestalo se pouze ve spojitosti s možným vojenským napadením naší země a s položenou otázkou, zda a kdo by ji bránil. Dnes se celá oblast ještě kousek posune.
Pozice předchozích generací nebyla úplně jednoduchá. Přesto se mi zdá o něco jasnější než dnes. Jako děti i dospělí jsme u sebe měli rozvíjet a upevňovat čsl. vlastenectví, totiž být hrdi na svou socialistickou vlast. Problém kolem existence jiných zemí byl vyřešen za pomoci pojmu proletářský internacionalismus. Tak jsme se měli velmi kladně stavět ke spřáteleným zemím, které vybralo vedení našeho státu. Naopak špatné věci jsme si měli myslet a říkat o zemích, které jsme měli chápat a vnímat jako nepřátelské. Mnoho prostoru pro spekulace nezůstávalo. Stačilo věřit a konat. Podobně jako v celých dějinách na úseku náboženské ideologie.
Pokud navážu na minulé zamyšlení, co je třeba dodat? Nepůjde pouze o automobil, který bychom jako Češi a Moravané měli kupovat našeho původu, tj. tuzemské vozidlo. I když třeba akcie a řídicí kompetence jsou v zahraničních rukou. Leckdy nás však přibrzdí a leckoho přímo odradí cena. Proto lidé sáhnou po dovezeném vozidle z jiné země. Peníze mají silný vliv.
Podívejme se na další komodity. Samozřejmě by se mělo jednat o potravinách. Nemusím dodávat, že je používáme každý den. S výjimkou pár lidí ve věci půstu či nemoci. Budeme se dívat na cenu, kvalitu a dostupnost. Mnoho občanů uplatňuje přístup, že kupují české potraviny. Jenže hlavním důvodem je jejich nízká cena. Proto u nich v nákupním košíku nebo doma najdeme nejlevnější jogurty, pečivo, uzeniny a zeleninu. Často z prodejní akce nebo s prošlou lhůtou spotřeby. Žel také na úrovni nižší kvality ve srovnání s okolními zeměmi, zejména se SRN. Zajisté by bylo zajímavé vědět, zda a jak se stav změnil po tzv. českých reklamních kampaních některých maloobchodních řetězců. Mysleme na skutečnost, že po finanční stránce nedělají nic náhodou. Vše mají dopředu kvalifikovaně odhadnuto a spočítáno a pokud nějaká akce či nápad nevyjdou, koná se zevrubný rozbor spolu s přijetím příslušných opatření.
Nabízejí se rovněž kosmetické prostředky. Nevím, jestli se tu jedná o odlišnou záležitost. Zde mám na mysli ve srovnání s jídlem.
Ještě bych přidal jeden pohled. Narazil jsem na něj na internetu. Vychází ze současného pojetí, kdy se máme stát tzv. euroobčany. Dnešní nastupující generace byla, je a asi nadále bude masírovaná tzv. evropanstvím. Mezi elementy patří, že láska k vlasti je špatná a že tak postupují jen náckové a milovníci všeho ruského. Válka není videohra s drony, ale syrový masakr s mnoha oběťmi. Jak je vidět na Ukrajině. K obraně země je třeba národ připravit a cíleně ho vychovávat. Což se leckde děje. Třeba v zemích agresorů. Ne jako u nás. ČR nemá kdo bránit. Mladí se zbraněmi neumějí zacházet a starší, kteří sloužili kdysi na vojně jsou ve věku 40 let a starší. Jaká by asi byla jejich ochota a schopnost obrany? Jako příklad pro zamyšlení si položme otázku - kdo z nich by se odvážil skočit do dálky či z výšky dolů? Zejména má-li tzv. pěkné břicho. A jakou vzdálenost by uběhl? Nemluvě o nesení vojenského materiálu!
A ještě poznámka jednoho pisatele: na vstup do NATO se nás nikdo neptal a u referenda před vstupem do EU proběhla neskutečná masáž. Vládě se podařilo lidí dokonale oblbnout, nehledě na to, že dnes je EU úplně někde jinde než tenkrát. Nemusíme souhlasit, možnost diskuse je zajisté připuštěna a vítána.