Článek
Uvažujme o situaci, že uvedený typ vyprošťovací polévky nebudeme potřebovat, neboť jsme se navzdory bujarému veselí kolem nás chovali rozumně, střízlivě a jako vychovaní dospělí lidé. Zbytečně neprovokují a nepokoušejí hranice kolem sebe, mj. i zásady slušného chování. Leckdo jim spílá do sucharů a divných, ale oni vědí své. Mj. dbají na svou pověst a důstojnost. Jak víme, obé se dost hodí. nesporně též po zimních svátcích. Leckdo do nákupu dárků dá dost peněz. Proto bývá zklamán, když proces kolem nich neběží, jak si myslel a představoval. A nejde jen o nízké nadšení či o jeho absenci u obdarované osoby. Nezřídka se najde vada a jiné důvody pro vrácení či výměnu.
Po zprávě o nákupech přes internet se nyní vypravíme dále. V kamenných obchodech je situace poněkud jiná. Obecně v nich narazíme na lepší podmínky, ale ne vždy má úsilí o výměnu či reklamaci hladký průběh. Důležitým prvkem celého procesu je kromě už vzpomenutého paragonu splnění několika požadavků, například vrátit originální obal a ještě neporušený, všechny papíry, cedulky a další prvky, které s koupí souvisejí. V praxi dané nároky znamenají několik kroků, například že obdarovaný člověk by měl svůj dárek pod stromečkem rozbalovat velice opatrně. Čím bude rychlejší, nepozornější a rozradostněnější, tím více potíží se může později vyskytnout. Už jen proto je dobré schovat všechny doklady a další náležitosti. Přes příjemné pocity při koupi proto nezapomínejme na potřebné náležitosti aktu koupě. Samozřejmostí je řádně vyplněný a razítkem opatřený paragon.
Jak proces dále probíhá? Nejprve má nakupující radost z koupě, z věci a leckdy ještě i z ceny, radost zaplaví posléze i obdarovaného jedince a zpětně ještě kupce, protože dobře vybral. Přesto se u vánočního stromečku leckdy objeví napětí, jež má několik zdrojů. Bude se dárek líbit? Bude nakoupený výrobek funkční? Bude se líbit? Jak ho rozbalit, aby se nic neponičilo a nepoškodilo? Čím bude rychlejší, nepozornější a rozradostněnější, tím více potíží se může později vyskytnout. Máme ho brzdit? Jaké se objeví potíže, když nebude dar podle gusta obdarované osoby? Několik prvních vteřin rozhoduje, co bude následovat. Ve hře bývá mnoho prvků a podnětů. Jim bychom mohli věnovat pozornost někdy příště a jinde, neboť tvoří poměrně obsáhlou kapitolu.
Většinou jde o příjemný prožitek. Řada potíží se objevuje později. Mnozí se u vánočního stromečku tváří potěšeně a vyslovují uznání a poděkování, ale s odstupem času se objevují různé mouchy a další potíže. Jeden nechtěl dárci kazit dobrou náladu a pocit, že dobře koupil, druhý si nevhodné barvy, tvaru a provedení všiml později a u třetího se závada projevila až po pár týdnech užívání. Stává se. Možná začalo skryté kazítko fungovat příliš záhy. Nákupem proto naše radost a potíže nekončí. Co na náš dárek obdarovaná osoba řekne? Co jsou jen řeči a co je myšleno vážně? Někdy jsou vážné věci vyslovovány jakoby z legrace, ale čeká se, že si jich adresát povšimne. Leckdy se nestane. Naopak někdy se jen tak mluví, aby řeč nestála, a přitom jde o významné záležitosti. Znáte přece slova - „něco zamluvit“, nikoli však ve smyslu odebrat později, ale tzv. šikovně převést řeč jinam, aby mezitím něco proběhlo?
V závěru bych rád připomněl význam ochrany spotřebitele. Lidé dnes nakupují více než dříve. Jednak se stále rozšiřuje nabídka, jednak chtějí žít pohodlně a ve větší míře podléhají nabídce a reklamě a v neposlední řadě prokazují vyšší odvahu jít do dluhů. Závěr je zákonitý - potřebují více prostoru pro skladování písemných dokladů a obalů od nakoupených předmětů. Jak se u nás stále rychleji, silněji a možná i dravěji rozvíjí současné ekonomické uspořádání, občas člověka napadne, není-li tak trochu hračkou v rukou někoho mnohem silnějšího, jehož hlavním cílem je zisk. Jak víme, jejich rozpínavost, nátlak a leckdy až nevybíravé praktiky jako kdyby neznaly hranic / nejen slušnosti /. Kdo ještě neslyšel o tzv. šmejdech?
Možná tak by mohl znít důvod, proč zde postupně vznikají celé organizace právě na ochranu spotřebitele. Je jich zřejmě již dost, přesto se pořád objevují problémy, zdá se jich dokonce více. Avšak zdání může klamat. Zkusme si položit několik otázek. Že by lidé více kupovali? Že by se prodávalo méně kvalitní zboží? Že by si lidé zvykli na vyšší standard a projevovali nespokojenost s tím, s čím dříve byli spokojeni? Jsou svobodnější, sebevědomější a troufalejší? Nebo snad jen drzejší a bezohlednější? Všechno je možné. Nemáte / náhodou? / v dané souvislosti chuť na výše zmíněnou polévku, i když jste / příliš / nepili?