Článek
Nadpis nevznikal úplně lehce. Úvodní slovo mohlo být i „obtížný“, místo „život“ by sem mohl patřit „úděl“. A prodavačky? Tady mám nejméně jasno. Existuje ještě vůbec? Jestliže se rozhlédnu po stavu v našich super- a hypermarketech, přesněji snad zní - vykladačka palet z kamionu, doplňovačka zboží do regálů, informátorka a pokladní a ještě uklízečka v jedné osobě. Máme však i obchody, kde osoby po starém způsobu odchytávají zákazníky a zákaznice, nabízejí, ukazují, vysvětlují, přesvědčují a - prodávají.
Příchozí osoby možná pozadí moc nezajímá. Ponejvíce mají v hlavě, aby co nejrychleji nakoupily, co potřebují, přesněji co si myslí, že potřebují - nejlépe aby bylo vše, co si již dříve vybraly v reklamním letáku. Možná jste se sami někdy záporně vzrušovali, když prodejna neměla cosi, kvůli čemu jste se do ní vypravili, někdy i pár kilometrů. Radost a úleva při spatření zvoleného předmětu. Napětí a zloba před prázdným místem v regálu…
Zkusme se proto do zákulisí podívat. S nejvyšší pravděpodobností přinese pár zajímavých poznatků, jak proces funguje a mj. co se děje v hlavách zúčastněných osob. Předně je třeba si uvědomit, že prodavačka se na místě objevuje jistý čas před otevírací dobou. Jinak řečeno - její pracovní doba se nekryje s otevírací. Na jednom místě se jedná o několik minut, ale ve známých řetězcích jde zpravidla o 2 hodiny, u části subjektů dokonce zaznamenáváme noční směny. Jejich náplní je doplňování a označování zboží a úklidové práce, někdy inventura. Pokaždé ranní úklid a kontrola prodejní plochy. Pokud se nestane cosi mimořádného.
Uvádím danou informaci z důvodu, že někteří jedinci přicházejí na čas otevření a myslí si, jak brzo vstali a že třeba mají právo zívat mezi regály atd. Osoby v uniformách zde jsou podstatně dříve. A jestli zívají? Někdy zřejmě ano. Nedivme se. Možná skončily včera odpolední a domů jely za hluboké tmy. Pokud se vše - při cestě a po ní také doma - podařilo hladce zvládnout, mohly se už kolem 23 h dostat do postele. A jak snad každý soudný člověk uzná, být zcela fit na „startovním bloku“ brzo ráno není snadné. V kolik se asi musí vstát, aby člověk dorazil nejpozději na pátou hodinu ranní? Situace se komplikuje, nejdou-li procesy podle plánu. Případně je-li vedoucím úseku vyžadováno vyšší tempo a širší rozsah práce, než na jaký je člověk aktuálně připraven. Tak třeba když předchozí směna něco nestihla. Nebo se na cosi vykašlala? Vše je možné a reálně se stává.
Prodavači a prodavačky jsou denně konfrontováni a musejí zvládnout různé způsoby chování zákazníků a zákaznic. Jestliže jsem se o jejich chování zmínil, mám na mysli kroky jako dotazování, „nekonečné“ prohlížení zboží po jeho rozbalení, přičemž ho nevracejí do původní podoby. Leckdy ani na správné místo. Občas poruší jeho obal. Tehdy jsme právě řešili, o čí práci jde. Má si jedinec po sobě uklidit? Nebo je jeho hlavním cílem se podívat a pokud možno koupit? A vedení rozhodlo, že kráčí o práci prodavačky. Podobně jako v případě uklízení před, během a po prodejní době. Tady ovšem martýrium nekončí.
Ne zrovna snadné jsou konstelace, kdy se nabízející snaží odpovědět na otázky, vše vysvětlí a na konci procesu se potenciální kupující rozhodne „vše odložit, protože si to musí ještě rozmyslet“. V hlavě prodavačky běží pocity jako zloba, napětí, zklamání, zbytečnost, marnost, bezmoc, marná investice, také obraz tváře vedoucího nad součtem tržby atd., ale musí vydržet. A co nejlépe se ovládnout. Na řadě je totiž další osoba. Musí se jí vyhovět. Nikdo si nesmí stěžovat, nadávat a odcházet nespokojen. Jinak se stanou dvě věci - objeví se vedoucí a s ním kritika a naopak zmizí prémie. Je lépe, vyskytuje-li se opačná varianta.
Osobní prvky jdou stranou. Že zrovna potřebuje odejít na WC, útroby lační a alarmují mozková centra, neboť již nejméně hodinu se ozývá hlad, zatím nevypila, kolik by měla atd., musí jít stranou. Snad příliv lidí poklesne a ona bude moci na přestávku. Nebo by se mohla objevit ochotná kolegyně, která aktivně zaskočí? Ruku na srdce - vy máte čas se v práci někoho ptát, jak se mu vede a jestli by potřeboval s něčím pomoci? Jistě jste rádi, že zvládnete, co naložilo vedení vám.