Článek
Název části nadpisu vám je nepochybně povědomý a leckdo ho bude velmi dobře znát. Nepůjčuji si ho od známého tvůrce, abych ho opakoval a nějak zaujal, ale chci ukázat, jaký význam má lidský prvek v procesu nakládání s lahvemi, byť byla a je snaha ho zcela zautomatizovat. Možná by mohlo v jistém smyslu jít tak trochu o nastavení známého filmu.
Nedávno jsem se přesvědčil, že dokonalost na dnes řešeném úseku s vysokou pravděpodobností neexistuje. Vracel jsem v prodejně nejmenovaného zahraničního řetězce lahev, o níž jsem byl přesvědčen, že v něm byla pořízena. Logicky tam patří zpět, byť místo je nebo může být jiné. Na tři pokusy se nepodařilo a automat ji stále odmítal. Je pokažen? Lahev se snad změnit nemohla. Bezděčně jsem si vzpomněl na proslulé Vratné lahve. Kdyby zde působil konkrétní člověk, jistě by se s ním dalo domluvit. Ale opravdu? No - kdyby byl z určitého důvodu mimo formu, zřejmě by mohla nastat komplikace. Mohl se špatně vyspat. Jeho tým včera nečekaně prohrál. Slečna musela dřív domů a nedošlo na „plánované úkony“. Vedoucí úseku ho ráno sjel za nedodělaný úkol… znáte, jak procesy probíhají.
Situace se mi pochopitelně moc nelíbila. Naštěstí znám ochotnou paní, která zde pracuje. Máme vcelku dobrý vztah, kdysi dříve jsme si navzájem v různých situacích pomohli. Vysvětlil jsem jí aktuální potíž. Přerušila vyrovnávání zeleniny a zadními dveřmi odešla do lahvového prostoru. Nevěděl jsem, jaké zvolí řešení, a tak jsem trpělivě vyčkával. Za chvilku vyšla ven s lahví a podala mi ji se slovy - „tuhle tam dejte a tu vaši si vezmu“. Zřejmě spatřila otazníky v mých očích. Došlo k nim zákonitě, neboť skleněné obaly byly totožné ve velikosti, barvě i nálepce. Dodala, že někdy ke komplikacím dojde, stačí, aby se tvar velmi nepatrně lišil, byla neznatelně posunuta etiketa atd. Chytrý přístroj, naskočilo mi hlavě. Ale je tomu tak? Možná je spíš hloupý, když nepozná, že jde o týž obal? Nesporně námět na přemýšlení. Poděkoval jsem a omluvil se za vyrušení a pokračoval v návštěvě a po úspěchu s „novou“ lahví též v nákupu. Sice jsem ztratil pár minut, ale načerpal jsem novou a cennou informaci. A vy ji máte nyní k dispozici. V pozadí je ještě prvek, že personál nemusíme vnímat jen jako figurky, které nám mají sloužit. Lidský vztah se vyplatí. Nemyslím kvůli jediné lahvi!
Nenapíšu nic zásadně nového, jestliže se zmíním o charakteristických zvucích „tam vzadu“ jako zařazování skleněných obalů do přepravek a jejich pošupování po zemi. Ale nevím, zda jste někdy viděli následující obrázky. Muž jde a nese čtyři igelitky plné lahví. Kde bere jistotu, že se neprotrhnou? Kolik metrů již má za sebou? A kolik ho čeká? Leccos se může „přihodit“ na posledním úseku! Víme, jak život funguje a jak nás občas překvapí a nachytá. Nebo námi sledovaný rizika vůbec nevnímá? Další přijíždí s nákupním košíkem a lahvemi je skoro zaplněn. Když jsem se s ním dal do řeči, dozvěděl jsem se, že si již vícekrát říkal, že musí chodit s lahvemi pravidelně - a ne je doma skladovat. Ale prý se mu nějak nedaří a pořád jejich odsun odkládal. Nakonec dospěl do stadia, že na místě nebylo k hnutí, a tak vyrazil. Pak se mírně zarazil a dodal - „no, trochu místa by bylo, ale s manželkou už nebylo možné vydržet, než abych to poslouchal, tak jsem tady“. Naprosto ho chápu. Ani neví, jak zásadní myšlenku jako amatér odhalil.
Vědci již před nějakou dobou zjistili, že ženy mají kritizování, stěžování, napomínání, vyčítání a sekýrování za tisíce let již tak pevně zařazeno ve svém komunikačním arzenálu, že je dokonce obsaženo v jejich genetickém kódu. Současně se však velmi dobře ví, že pozitivní motivace je vlídnější a především účinnější a v čase trvalejší. Vidíte - obyčejné vratné lahve a hned dva informační poklady. Berme je jako malou náplast za ne vždy snadné procesy.