Hlavní obsah
Umění a zábava

Polická pouť začne výstavou grafika Jiřího Samka

Foto: Pavel Frydrych

„Krása se často skrývá v nepatrnostech. Stačí zpomalit, dívat se pozorněji – a svět začne vyprávět,“ řekl Jiří Samek.

Článek

Jiří Samek se narodil v roce 1955 v Náchodě. Patří k výrazným postavám české grafické scény, přestože jeho cesta k umění nebyla vedena klasickým akademickým vzděláním.

V letech 1974–1980 studoval soukromě u akademického malíře Jaroslava Uiberlaye v Želejově u Miletína, kde získal pevné základy kresby, malby a výtvarného myšlení. Samkova tvorba je tak od počátku založena na pečlivém řemeslném uchopení média, které se však nikdy nezastavilo u pouhého zvládnutí techniky.

V 70. a 80. letech působil jako výtvarník a technik v tehdejší Okresní galerii výtvarného umění v Náchodě, což mu umožnilo intenzivní kontakt se současným uměním i se světem institucí a výstavního provozu. V tomto období se také rozhodl soustředit na grafiku, konkrétně na linoryt — médium, které jej postupně přivedlo k vytvoření svébytné autorské techniky. Ta Jiřího Samka etablovala jako originálního tvůrce, který přesahuje hranice tradiční grafiky a který si získal respekt odborné veřejnosti a sběratelů doma i v zahraničí.

Od roku 1987 žije a pracuje v Polici nad Metují, kde ve svém ateliéru rozvíjí svůj osobitý výtvarný jazyk. Od roku 2002 je členem prestižního Sdružení českých umělců grafiků Hollar.

Jiří Samek představuje na české výtvarné scéně výjimečnou osobnost, jejíž dílo překračuje hranice tradiční grafiky a stává se svébytným komentářem k našemu vnímání prostoru, času a věcí.

Od počátku své umělecké dráhy se Samek cíleně věnoval grafice, konkrétně tisku z výšky, zejména linorytu. Právě s tímto médiem začal experimentovat již v roce 1979, a postupně jej dovedl k naprosto originálnímu autorskému přístupu, který sám označuje jako hlubotisk z lina. Namísto práce s kovovými matricemi, typickými pro hlubotisk, využívá linoleum, do něhož rydly a dláty vepisuje hluboké vrypy. Ty pak pod tlakem přenáší na vlhký papír – jako slepotisk, nebo s barvou, často vlastní receptury a specifické konzistence. Výsledkem jsou plastické, hmatově výrazné otisky, které oscilují mezi grafikou, kresbou a reliéfem.

V průběhu 80. let se Samkův přístup ustálil, a přesto zůstal neustále v pohybu: zpočátku pracoval převážně v černobílých odstínech, od 90. let začal do své práce zapojovat jemné barevné akcenty, zejména v krajinářských motivech. Období čistě bílé grafiky, jímž prošel v letech 1996–2002, vyústilo v meditativní, minimalistické kompozice, do kterých se po roce 2006 postupně začala vlévat sytá barva – nejprve zralá žluť, později tlumené tóny kukuřičných klasů či melancholické obrazy zasněžených automobilů z roku 2011. Od konce 80. let autor opouští figuraci; z postavy zůstává jen občasný stín či stopa, a obrazový svět je zaplněn předměty – věcmi, které člověk vytvořil, používal, opustil. Samkovy grafiky se tak přirozeně pohybují v žánru zátiší.

Pro Samkovu práci je příznačná kontemplace, soustředění na detail a ticho. Jeho kompozice často staví na drobných bodech, linkách, strukturách, které nesou duchovní či existenciální významovou rovinu. Téma krajiny – vnější i vnitřní – se v jeho tvorbě vrací znovu a znovu, stejně jako znaky a symboly spojené s rytmem ročních období. Jeho sníh není jen bílou barvou, ale symbolem očištění, nového začátku, zastavení. Vyjádřit svět bílou je pro umělce mistrovský úkol – a Samek jej naplňuje s pokorou i suverenitou.

Jak trefně poznamenal tehdejší ředitel Galerie Výtvarného umění v Náchodě Jan Kapusta, Samkova grafika je „jako stojatá voda“ – uchovává atmosféru, klid a alternativu vůči přehlučenému světu blikajících obrazovek a reklam. Martina Vítková, historička umění, k tomu dodala: „To, co je u Samka každodenní, je zároveň sváteční. Je to svébytné retro nové věcnosti dvacátých let a magického realismu.“

Vedle volné grafiky se Samek dlouhodobě věnuje i ex libris a drobné grafice. Dokáže do nich vtisknout stejnou míru technické preciznosti a jemné poetiky jako do velkých formátů. Jak píše kurátor a historik umění Vlastimil Tokoš: „S jednotlivými tématy pracuje grafik dlouhodobě, rozvíjí je, variuje či zdánlivě opouští, ale následně pod vlivem nových zkušeností znovu objevuje a obohacuje jejich rejstříky. Tak vznikly cykly travin, střech a štítů nebo bazénů či stromků nebo cest. Můžeme je najít na jeho typických velkých formátech, ale i ve zcela miniaturních edicích, které autor zasílá přátelům jako novoročenky.“

Samkova tvorba balancuje mezi precizní studií detailu a výraznou expresivitou, mezi přírodním a urbánním motivem, mezi řádem a náhodou. Jeho grafiky nejsou pouhou ilustrací viděného světa – jsou samostatným jazykem, který klade otázky, znejišťuje, vtahuje diváka do světa kontemplace a pomalého času. Jiří Samek je tvůrce, který tradiční médium neustále aktualizuje a rozšiřuje jeho možnosti v kontextu současného umění.

Výčet domácích i zahraničních ocenění, která Jiří Samek během své umělecké dráhy získal, svědčí o jeho výjimečném postavení na současné výtvarné scéně. Stejně působivá je i jeho schopnost oslovovat široké spektrum publika – od odborné veřejnosti přes sběratele až po milovníky umění napříč generacemi. Během své dosavadní kariéry se zúčastnil více než 170 kolektivních výstav v České republice, přes 100 výstav v zahraničí a uskutečnil celkem 40 samostatných výstav.

Zastoupení ve veřejných sbírkách

National Taiwan Museum of Fine Arts, Taipei, Taiwan; Prints Collection of the Civic Museum, Cremona, Itálie; Muzeum Feliciena Ropse, Namur, Belgie; Galerie a muzeum Majdanek, Lublin, Polsko; Prefectural Galerie, Kanagawa-Yokohama, Japonsko; Maui Newspaper, Hawaii, USA; The Art Department/Gallery Chair, University of Hawaii Hilo, USA; Mezinárodní grafická kolekce, Foundation OXYGEN Biennial, Györ, Maďarsko; Städtische Gallerie Stadt Bietigheim-Bissingen, Německo; Muzeum umění Olomouc, Galerie výtvarného umění v Roudnici nad Labem; Městské muzeum a galerie v Poličce; Horácká galerie v Novém Městě na Moravě; Galerie Klatovy/Klenová; Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě; Galerie moderního umění v Hradci Králové; Galerie výtvarného umění v Náchodě.

Jiří Samek

MEZI OKAMŽIKY
Výstava: 7. 8. – 27. 8. 2025
Pellyho domy, sál

Vstupné dobrovolné, otevřeno od 9 do 17 hodin
Kurátor: Martina Frydrychová
Setkání s autorem: 13. srpna2025 od 18 hodin

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz