Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kateřina Konečná si za Fialovy pohádky účtuje 500 korun

Foto: Pixabay

Konečné kniha „Fialovy pohádky“ se prodává. Několik nadšenců ji již zakoupilo.

Článek

Šéfka hnutí Stačilo! Kateřina Konečná v nedělních Otázkách Václava Moravce proslavila svou brožuru „Fialovy pohádky“. Ta se podle všeho skládá především z karikatur současného premiéra a údajných tvrzení a slibů, které on nebo jeho vláda nesplnili.

Budou volby, vydáváme knihu

Vydávání knížek v předvolební kampani není nic nového. Podobně postupoval třeba Andrej Babiš (ANO2011), když před parlamentními volbami vydal publikaci „O čem sním, když náhodou spím“. Nyní se komunikační strategií, za kterou před osmi lety stál nejspíš politický marketér Marek Prchal, inspirovala Kateřina Konečná. A údajně vlastnímu dílku udělala v nedělním studiu skutečně dokonalou reklamu, se kterou jí neúmyslně pomohla její politická protivnice Miroslava Němcová (ODS). Okem zkušené knihovnice zjevně na první pohled odhadla kvalitu i smysl darovaní publikace a na místě ji elegantně odhodila.

Za pětistovku? Nekup to!

Zatímco Babiš kdysi svou knížku nabízel příznivcům i potenciálním voličům na mítincích zdarma a v knihkupectvích se podle stránek Městské knihovny v Praze prodávala za 282 korun, Konečná ji nabízí rovnou za 500 korun. „Baví vás pohádky? Darujte našemu hnutí více než 500 Kč a řekněte si o ně!“ píše hnutí na svých stránkách. A Kateřina Konečná pokračuje v propagaci na sociálních sítích, kde ke statusu o „nenávistném“ chování Miroslavy Němcové přidala doušku o tom, kde a jak získat kýženou knihu. Netuším, jaké byly skutečné náklady na vydání takové brožury, nicméně už podle teaseru, který je k dohledání také na stránkách strany, se zdají být nižší než je její „kupní cena“.

Nejde samozřejmě o nic protiprávního, jelikož jde o příspěvek straně s odměnou ve formě knihy. Kdo by toužil po publikaci, mohl by být její úrovní nemile překvapen.

Grafika karikatur je nevalná, působí lacině, jako by obrázky někdo kreslil „na koleně“. Vysvětlovalo by to, pokud by autorkou byla skutečně sama Konečná, to ale nepředpokládám. Správná karikatura by měla mít vtip, ale ten v ukázkách postrádám. „Tudy cesta nepovede. Na to nemáme peníze,“ říká například řidič auta na obrázku, který dojel na konec dálnice a na její nedokončené části se tyčí hlava Petra Fialy. Možná se tomu osazenstvo sídla strany v pražské ulici Politických vězňů zasměje, ale osobně si myslím, že by to za trochu práce s vypointováním ještě stálo.

Podle všeho nejde o nic více než sarkastický předvolební spisek, který obsahuje nepovedené karikatury Petra Fialy a krátký text obsahující několik jeho „nesplněných“ slibů. Nezkušený čtenář může očekávat analýzu nebo podrobné vysvětlení, ale místo toho obdrží jen narychlo sepsaný předvolební brak. Otázkou zůstává, zda nebude takovou „literaturou“ zklamán nebo se dokonce cítit podveden.

Sarkasmus jako program

Propagace knihy, která je potvrzením, že Konečné hnutí nasedlo na styl, který se opírá hlavně o ironii a zesměšnění protivníka, je jistě tah, jak získat mediální pozornost. Není důležité, co brožura obsahuje, ale že se o ní mluví a vyvolává emoce. Právě Němcové gesto bylo tím, co Konečné a její knize přitáhlo mediální zájem. Konečná může být spokojena, její vystoupení bylo trefou do černého.

Krátkodobě to jistě bude fungovat. Konečná si zajistila větší viditelnost a odstartovala kampaň ve velkém. Z dlouhodobého hlediska ale opět jen přispěla k tomu, že se politika a racionální diskuse mění ve výsměch a karikování protivníků. „Fialovy pohádky“ jsou ve skutečnosti jen kulisou volebního divadla, kterou herečka patřičně využila - k sebepropagaci a možná i k získání předvolebních darů.

Jak lze vyčíst z pohybu transparentního účtu, někteří nadšenci si pohádky skutečně zakoupili. Snad nebudou její kvalitou zklamáni. Za sebe věřím, že i zadarmo by byla ona publikace drahá.

Další zdroje:

Web hnutí Stačilo!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz