Hlavní obsah
Zdraví

Jak poznat kvalitního zubaře

Foto: https://www.pexels.com/cs-cz/

Výběr správného zubaře je klíčový nejen pro zdraví vašich zubů. Jak ale poznat, že jste v dobrých rukou? V tomto článku si ukážeme, na co se zaměřit a jaké signály mohou naopak naznačovat, že je čas poohlédnout se jinde.

Článek

1. Vyslechne vás.

Ať už přicházíte na vstupní vyšetření a nebo máte akutní problém, správný zubní lékař vás usadí, zeptá se vás s čím přicházíte a je ochoten naslouchat. Pokud se při celém rozhovoru upřeně dívá do počítače a za celou dobu se na vás sotva podívá, pak je něco špatně.

2. Jedná s vámi jako se sobě rovným.

Už se vám někdy stalo, že jste vešli do ordinace a ihned jste byli posazeni do křesla, které se následně sklopilo, a vy jste tak po celou dobu rozhovoru s lékařem leželi, zatímco on byl nad vámi? V ideálním případě by vám měl lékař po příchodu podat ruku na uvítanou, představit se a následně vás posadit na židli, či na ono tolik nenáviděné vyšetřovací křeslo, které ovšem nesklopí. Z lékaře by jste měli mít dojem, že s vámi jedná jako s klientem, nikoli pacientem.

3. Nemá fronty v čekárně.

Pokud se pokaždé v čekárně ocitáte společně s několika pacienty zároveň, vypovídá to o špatných organizačních schopnostech ordinace. Pokud navíc zjistíte, že si vás lékař společně s ostatními objednal záměrně na stejný čas zároveň, berte nohy na ramena. Lékař vám tím dopředu dává najevo, že se ani jednomu z vás nehodlá věnovat naplno, nýbrž vás co nejrychleji odbýt.

4. To už je hotovo, pane doktore?

Byli jste objednaní na preventivní prohlídku, i s usazením do křesla jste však v ordinaci strávili sotva 5 minut. To je špatně. Kvalitní preventivní prohlídka zahrnuje vyšetření chrupu, sliznic, zhotovení intraorálních snímků (bez nich není možné diagnostikovat mezizubní kaz), 1× za 2 roky máte také nárok od pojišťovny na přehledový OPG snímek, na kterém lze zachytit mimo jiné cysty či nádory a poučení o zubní hygieně. To samé platí na ostatní výkony - pokud vám váš zubař odvrtá a zhotoví výplň za 15 minut, něco je špatně. Čištění kanálků za 20 minut? To je už opravdu špatný vtip.

5. Udržuje čistou ordinaci.

Jestliže čekárna viděla paní uklízečku naposledy minulý týden a sedačky už mají to nejlepší dávno za sebou, pak si můžete být naprosto jisti, že obdobné vybavení na vás bude čekat i v ordinaci.

6. Používá kofferdam.

Kofferdam je tenká gumová blána, která se v zubním lékařství používá k izolaci jednoho nebo více zubů během ošetření. Udržuje pracovní oblast suchou a čistou tím, že zabraňuje přístupu slin a bakterií. Zároveň chrání pacienta před vdechnutím nebo spolknutím malých nástrojů a zvyšuje komfort ošetření. Používá se při zhotovení „bílých“ kompozitních výplní a je naprosto nezbytná při ošetření zubních kanálků.

Foto: https://www.freepik.com/

Použití kofferdamu v praxi.

7. Používá zvětšení.

Použití speciálních optických pomůcek, jako jsou lupové brýle nebo dentální mikroskop, pro lepší viditelnost detailů při ošetření je v dnešní době naprostá nezbytnost. Pomáhá zubařům pracovat přesněji, zvyšuje kvalitu ošetření a snižuje riziko chyb. Některá ošetření (například endodoncie) bez nich doslova nejdou provést.

Foto: https://www.freepik.com/

Operační mikroskop pro stomatologii.

8. Zajímá ho vaše zubní hygiena.

Jestliže zubař vidí, že nezvládáte ústní hygienu, ale nikdy vás o ní nepoučil - ať už sám či vás rovnou neodeslal na dentální hygienu, pak mu na vás očividně nezáleží. Zubní lékař totiž moc dobře ví, že pokud vás nenaučí o zuby pečovat, budete navždy jeho častým a pravidelným návštěvníkem.

9. Vysvětluje a názorně ukazuje.

V dnešní době je standard pacientovi po zhotovení rtg snímek zároveň promítnout na obrazovce, kterou má lékař umístěnou v blízkosti křesla, a ukázat mu nález. Po zhotovení výplně či protetické práce je běžné dát pacientovi do ruky zrcátko, aby se sám podíval a práci schválil. Zároveň se dnes prakticky veškerá zhotovená práce v ústech pacienta fotí, fotky pak slouží jako dokumentace.

Foto: https://www.pexels.com/cs-cz/

dentální fotografie

10. Jste s ním v kontaktu.

Správně by jste měli mít vždy možnost konzultovat vaše dotazy. Ať už telefonicky či emailem. Pokud na vás ošetřujícímu lékaři záleží, vždy s vámi bude chtít udržovat nějakým způsobem komunikaci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám