Článek
Proč to píšu. Nikdo z narozených po roce 1935 si to, co tu bylo, nevybral. A jak se říká, žít se musí. Jako země nejdéle okupovaná nacistickým německem a pak uvržena do východního bloku se všemi zkušenostmi a historií, byla jaká byla. Lidi dělali co mohli, a kdo je bez viny, ať hodí kamenem. To nejdražší je váš čas. Nejde vrátit, ani řádně zaplatit, nebo vyměnit. Není nic jednoduššího než na vše plivat.
Jedna z prvních zajímavostí je, že jsme jeden z mála států u nás nedominuje google ale seznam. Nikoho napadne proč? V roce 1989 bylo u nás na tisíc obyvatel v držení soukromých osob víc osmibitových počítačů řad sinclair, sharp, atari atd. víc než v NSR. Díky nedostatku západní elektroniky, zde bylo mraky nadšenců, kteří si poradily díky časopisům Amatérské rádio a sdělovací technika, nebo různým knížkám, se stavbou elektroniky ze všech možných oblastí a jejich přehled, znalosti a zkušenosti byli velké. Každý si vzpomene na textový editor T-602, který na začátku devadesátých let díky zvládnutí češtiny ovládl české kancláře, jednak nepotřeboval tak velkou pamět na uloženou stránku, byl rychlejší při tisku atd. Nikdo neví co znamenalo to číslo 602, byla to pražská 602. základní organizace svazarmu (svaz pro spolupráci s armádou). Jak se říká:"Nouze naučila Dalibora housti." To obrovské nadšení po roce 1989 se u obrovského počtu lidí proměnilo s přechodem od 386 až po pentium v neskutečné podhoubí všude. Lidé investovali do domácí IT techniky obrovské peníze a měli doma lepší vybavení než v práci. Hry a další data šířené po CD diskách a pak i DVD a divoký kopyrait to byl masakr. Díky až pozdnímu nástupu měli u nás lidé lepší vybavení než venku a tátové elektronici přešli na počítačové maniaky a přitáhli k tomu i svoje děti. S nástupem internetu se to kvalitní vybavení a nadšení lidí projevilo i zde, kdy již v roce 1996 vzniká Seznam, ale jeho historie je samotná kapitola. Ale lidí prahnoucích po připojení zde byl dostatek, aby to byl schopen zaplatit a tak urychlit, jeho rozvoj.
Zajímavou oblastí je to, že Československo bylo nejmenším státem na světě ovládající kompletní výrobu jaderné elektrárny, od reaktoru přes výměníky po turbíny 500MW, včetně všeho technologického příslušenství k uvedeným komponentům . Další skutečnost je doba stavby čtyřech bloků JE Dukovany. Základní kámen byl poklepán v roce 1978 a první blok s výkonem 440MW byl připojen do sítě za sedm let v roce 1985 a další shodné tři bloky v roce 1987. 80%komponentů uvedené elektrárny bylo československé výroby. Nedávno byla odstavena tepelná elektrárna Mělník 3, s jedinou turbínou 500MW, málo kdo ví, že byla vlastně zkušebním blokem na testování turbín pro jaderné elektrárny v reálném provozu. Modernizací bez výměny reaktorů má dnes JE Dukovany výkon 4×500MW. Nabízí se otázka, když stejný blok uvedly loni na Slovensku v JE Mochovce do provozu a další zřejmě letos, proč je vybírán zahraniční partner na dostavbu JE u nás. Asi se počítá s tím, že všichni co to u nás znají umřou. Dokážete si představit dnes postavit někde na světě jadernou elektrárnu s výkonem dva gigawaty za devět let. Zavřeli by vás s tímto názorem do blázince. Jen tak na okraj. Po otestování kvality ozařovaného materiálu reaktorů, bylo rozhodnuto prodloužit životnost JE Dukovany o dalších deset let než bylo původně plánováno.
Vltavská kaskáda s třemi obrovskými jezery Orlík, Slapy a Lipno včetně vodních elektráren s celkovým výkonem 628MW uvedených do provozu 1966, 1954 a 1959. Např. přehrada Slapy zachránila v červenci 1954 Prahu před povodní, kdy díky dokončované výstavbě právě v tomto roce začalo její napouštění, ale stoletá voda ji naplnila povodní za několik dní. Pak je málo zmiňovaná kaskáda na řece Váh s největší slovenskou přehradou Liptovská Mara, sloužící jako vodní elektrárna 198MW el. energie i jako zásobárna pitné vody.
V roce 1989 jsme byli energeticky soběstačnou zemí a v roce 1960 teprve pátou zemí na světě, kde byla provedena elektrifikace všech obcí. Upozorňuji, že píšu o Československu.
Tatra 815 se vyráběla přes čtyřicet let. Letos byla ukončena její výroba. Při kurikulum víte, byla zamlčena skutečnost, že po roce 1985 byla prodána licence na její výrobu do Číny a Indie a jsou zde vyráběny doposud. Je zvláštní, že se hovoří o naší zaostalosti, ale na přelomu 1988-89 při rallye Paříž-Dakar v kategorii kamionů byla Tatra 815 první a LIAZ druhý!? V roce 1983 byla uvedena do provozu nejmodernější továrna v Evropě na výrobu těchto nákladních vozů v Kopřivnici s roční kapacitou 15 000 nákladních vozů Tatra.
Škoda Favorit jehož výroba byla zahájena v roce 1987 měl sice motor OHV, ale celohliníkový s výkonem 50kW a hmotností 85kg s životností 400tis. kilometrů s odolnými ventily bez problému fungujícími i na LPG, v té samé době do prodeje Škodovky Volkswagenu, měl VW ve stejné kategorii litinové motory s hmotností 130kg, např v Polu 1.1 litru s výkonem 37kW !
Po roce 1989 upadla vlastní výroba hlavně v nákladních vozidlech. na celkový počet vyrobených vozidel, jsme se dostali až po roce 2000 za přispění zahraničních firem. Výroba pracovních strojů, jako nakladačů, bagrů, jeřábů, válců, vysokozdvižných vozíků a traktorů, buď byla zlikvidována nebo se stala dodavatelem nadnárodních západních firem.
Nikdo také nemluví o tom, že jsme byli zemí s nejmenší úmrtností novorozenců na světě. Čeští lékaři se v padesátých letech stali průkopníky v oddělené pediatrické péči ve všech oborech. Má zkušenost je přímo z rodiny. Moje sestřička se narodila na Kladně v prosinci 1971 předčasně s neuzavřenou bránicí a nevážila ani 2kg. Nevím jak to dokázali, ale ještě ten den ji na Karláku v Praze operoval profesor Kabelka se svým týmem a zachránil ji. Má jizvu od pupíku až pod lopatku. Říkali, že bude nějak postižena. K údivu všech byla normálním dítětem se vším všudy, a když v 15 měsících začla i chodit , naše maminka plakala radostí celej den. Jako o čtyři roky starší brácha vím , že je celý život neskutečně vitální raketa a porodila dvě zdravé děti.
Zamlčovanou kapitolou je letectví. Svazarmovská letiště byly prakticky u každého okresního města a navázala na tradici z první republiky, jehož hesla" Vzduch je naše moře a Lidovým letectvím k obraně vlasti" bylo ještě nedávno nad vratama hangárů např. ve Velké Dobré. Plně se tyto hesla naplnili v sedmdesátých letech. Letecké kluby svazarmu měli k dispozici Letadla Zlín, Vivat nebo Sokol, na vlečení větroňů L-13 letadla Trenér a Bohatýr, základna byla obrovská a vznikala také z dětí z modelářkých leteckých kroužků. Každý den, při dobrém počasí člověk viděl každou chvíli vlečený větroň do velké výšky a jeho následné odpojení s typickou změnou zvuku motoru tažného letounu po odpojení. Každé letiště mělo startovní naviják, pro trénování začátečníků. V té době Československo vyrábělo nejlepší akrobatický letoun na světě Zlín 50 LS, se kterým byl Petr Jirmus 2× mistr světa v akrobatickém létání. L-13 Blaník je stále jedním z nejlepších dvoumístných větroňů v letecké historii a vyrobilo se ho přes tři tisíce kusů. Počty letců se dnes úmyslně nezveřejňují, poslední nalezený údaj pochází z roku 1970 a to po politických čistkách, jich bylo přes 7000. V sedmdesátých a osmdesátých letech opět došlo ke zvýšení počtu členů a podle toho co člověk vidí na nebi dnes a před tím je jasné v které době se více létalo na opravdových kovových letadlech. O vojenském letectvu nemá cenu psát, jeho vybavení skončilo supersonikem MiG-29 a bylo ve všech oblastech desetkrát větší než dnes. Další kapitolou je parašutismus o kterém se mlčí úplně. Připravuji pokračování, toto je jen první díl.