Článek
Pokusím se rozebrat důvody, proč za selhání sociálního dialogu mohou zodpovědní ministři vlády v čele s premiérem Fialou. Těch důvodů je mnoho, některé jsou zcela zásadní, některé jsou založené na nepravdivých tvrzeních a nesplněných slibech.
Důvod číslo 1 - vládní návrh na zvýšení platových tarifů JEN v tabulce číslo 1 byl v ROZPORU se zákonem a politici vlády to MUSELI vědět, neboť podobný návrh předložili v létě 2022 (tehdy chtěli přidat 10 % do platových tarifů zaměstnanců pod tabulkou 1) a Legislativní rada vlády spolu s dalšími připomínkovými místy jim jej rozcupovala. Kdybych měl následující odstavce shrnout do jednoduché věty, tak by zněla „vláda nemůže zvyšovat platy zaměstnancům státu svévolně, jak si sama usmyslí, ale i vláda musí dodržovat zákoník práce a Listinu základních práv a svobod“!
Pojďme se vrátit v čase a ocitujme zásadní připomínku Legislativní rady vlády k tehdejšímu návrhu, která zároveň vysvětluje nezákonnost současného návrhu:
„Odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě podle zákoníku práce a odměňování státních zaměstnanců podle zákona o státní službě spolu velmi úzce souvisí. Věcná provázanost těchto dvou systémů je zdůrazňována i v materiálech Vámi řízeného ministerstva. (…)
Zvýšení platových tarifů zaměstnanců odměňovaných podle přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 341/2017 Sb., které neprovází současně také zvýšení platových tarifů státních zaměstnanců podle přílohy č. 2 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb., způsobí, že se platové tarify státních zaměstnanců odměňovaných podle služebního zákona zařazených v platových třídách 5 až 13 dostanou pod úroveň platových tarifů zaměstnanců v obdobných platových třídách odměňovaných podle zákoníku práce. To považuji za nesystémové a odporující zásadám, na nichž je odměňování státních zaměstnanců od ustavení státní služby založeno. (…) V této souvislosti upozorňuji, že ustanovení § 110 odst. 1 zákoníku práce stanoví, že za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší zaměstnanci stejná mzda nebo plat. Dílčí zvýšení platových tarifů navrženým způsobem tak může založit i rozpor se zákonem.“
Obdobnou připomínku vůči tehdejšímu návrhu, která ovšem zcela do puntíku platí i pro nyní odmítnutý návrh, vyjádřil odbor kompatibility (zabývající se souladností s právem EU) Úřadu vlády:
„Návrhem jsou valorizovány platové tarify pouze části zaměstnanců odměňovaných podle tzv. základní stupnice platových tarifů, která je uvedena v příloze č. 1 nařízení vlády č. 341/2017 Sb. Vzhledem k tomu, že platové tarify v ostatních přílohách nařízení vlády č. 341/2017 Sb. a ani platové tarify příslušející služebním místům dle nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců valorizovány nejsou, dochází k nivelizaci platových tarifů, která narušuje diferenciaci platových tarifů v závislosti na náročnosti vykonávané práce. Tabulková diferenciace platových tarifů by přitom měla zajistit dodržení zásady rovné odměny za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty v rámci jednoho zdroje, tj. státního rozpočtu. Přičemž stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách, při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce (viz § 110 odst. 1 a 2 zákoníku práce).
(…)Předkladatel v odůvodnění k návrhu bez dalšího uvádí, že plně respektuje zásadu rovného zacházení se zaměstnanci, valorizaci platových tarifů pouze úzké skupině zaměstnanců však dostatečně nezdůvodňuje a neporovnává vzájemně náročnost skupin prací podle přílohy č. 2 až 4 novelizovaného nařízení vlády a podle nařízení č. 304/2014 Sb. Předkladatel tudíž neobhájil proporcionalitu navrhované úpravy.“
Ministerstvo zahraničních věcí tehdy dokonce v připomínkách konstatovalo rozpor s ústavním pořádkem země: „Přijetí navrhované úpravy bez současného přijetí novely nařízení vlády č. 304/2014 Sb. by znamenalo porušení základních zásad v oblasti odměňování a nebylo by v souladu ani s článkem 28 Listiny základních práv a svobod garantujícím právo na spravedlivou odměnu za práci, a to všem bez rozdílu vycházejíc z rovnosti práv podle článků 1 a 3 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.“
Závěr důvodu č. 1? V zásadě jde o nehoráznou drzost vlády, že s takovým návrhem, pro který platí úplně všechny ocitované připomínky, přišla podruhé v jednom funkčním období a nepoučila se z minulosti. To, že ještě očekává, že jí takový postup budou legitimizovat odbory, to už je spíše snad vtip! Haló, vládo, nemůžete si dělat co chcete, ani ve vztahu k veřejným zaměstnancům!
Důvod číslo 2 - Jurečkovy sliby nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce?
Skutečně to nebyly odbory, kdo přišel s návrhy na navýšení tarifů o 7 až 10 % s tím, že téměř všechna ministerstva v připomínkovém řízení požadovala navýšení o 10 % (tuším, že jen ministerstvo vnitra preferovalo variantu 7 %) a nebyly to odbory, kdo veřejně „namlsal“ státní zaměstnance příslibem, že pod těch 7 % (jako minimalistickou variantu) se nepůjde… „Budu navrhovat, abychom materiál na vládě projednali do konce prázdnin - v tom rozptylu mezi sedmi a deseti procenty.“
Důvod číslo 3 - Lži o sociálním aspektu valorizace tarifů…
Tvrzením, že valorizace tarifů byla cílena sociálně citlivě na zaměstnance s nejhoršími platovými podmínkami, může opít jedině občany, kteří o veřejném sektoru a platových tabulkách nevědí nic, nebo jen velmi málo. Pro kohokoliv dalšího jsou tyto argumenty pouze arogantním zlomyslným výsměchem! Proč?
Vláda tvrdí, že chtěla přidat do tarifů zaměstnancům s nejhoršími platovými tarify a jim pomoci. Vzhledem k tomu, že „nabroušený nůž“ namířila na kritérium platové třídy (zlomem ve výši navýšení měla být platová třída 1 až 7 navýšení +5 %, 8 až 12 navýšení +3 %, od třídy 130 Kč), tak zamířila úplně vedle. Nevím, jestli takový návrh přišel z důvodu spěchu, nepromyšlenosti, či zlomyslnosti - ale byl zásadně chybný! Nejhorším platovým tarifům navýšení o 5 % vůbec nijak nepomůže, protože pro ty je z hlediska navýšení příjmů zásadní navýšení minimální mzdy. Když navýšíte tarif ve výši 15 tisíc Kč o 5 %, tak jediné, k čemu fakticky dojde, je snížení nárokového doplatku do minimální mzdy, který zaměstnanci náleží! Naopak nejvyšším platovým tarifem, který měl být valorizován byl 12. (nejvyšší) stupeň 12. platové třídy - což je v současné době tarif ve výši 40 120 Kč. Víte, kolik platových tarifů NIŽŠÍCH než 40 120 Kč najdete v třídách vyšších, než je platová třída 12? Tzn. v platových třídách, které již neměly získat NIC? Ve 13. platové třídě je jich 9, ve 14. platové třídě je jich 7, v 15. platové třídě je jich 5! A víte, kolik platových tarifů je pod hodnotou 40 120 Kč například v tabulce státní služby??? 108, slovy STO OSM! Sociální aspekt? Nenechte se vysmát! Populismus v tom je, nadbíhání voličským náladám - kdo by nechtěl přilepšit kuchařce ve škole, kdo by nechtěl přilepšit zaměstnanci v kultuře…. Co jsem to slyšel tam vzadu za slovo? Úředník? Takové sprosté slovo! Přilepšit kuchařce ve školce s 22 tisíci, to nikomu nevadí… přilepšit řadové státní úřednici s 22 tisíci? Fuj, to současná vláda nedopustí - i když při tom klidně ochotně pošlape zákony této země! Ještě někdo se diví, že tomuhle odbory odmítly dělat stafáž?