Článek
Jednou z nejvážnějších tragédií je hrozící zánik zásob peyotlu (Lophophora williamsii), posvátného kaktusu domorodých kultur Severní Ameriky, který produkuje psychoaktivní alkaloid meskalin. Zatímco západní duchovní hledači šíří vize o osvícení a introspektivních prožitcích, domorodí Američané čelí ekologické i duchovní krizi.
Peyotl (doslova znamená zámotek brouka) je více než jen rostlina. Pro domorodé komunity, zejména členy indiánské církve Severní Ameriky (Native American Church), představuje posvátný lék spojený s dávnými tradicemi, duchovním rozjímáním a náboženskými obřady. Obřady, které obvykle probíhají v noci v týpí kolem pískového oltáře, spojují křesťanské symboly s tradičními vírami a jsou považovány za hlubokou cestu ke komunikaci s Velkým Duchem. Tyto rituály jsou však vážně ohroženy, protože zásoby peyotlu se drasticky zmenšují.
Hlavní příčinou této krize není jen nadměrná sklizeň, ale také současný boom psychedelických zážitků mezi západními konzumenty. Hnutí hippies v šedesátých letech 20. století položilo základ popularitě meskalinu, která dnes znovu vzrůstá v rámci hnutí za dekriminalizaci a legalizaci psychedelik. Poptávka po peyotlu se zvýšila, a to i v důsledku nedostatečné regulace, rozvoje půdy a ničení přirozených lokalit, kde kaktus roste. Ten se přirozeně vyskytuje pouze na malém území jihozápadu Spojených států a severního Mexika, kde se rostliny pěstují po dlouhá desetiletí – často až 20 let – než dosáhnou plné zralosti.
Domorodé komunity opakovaně poukazují na nevhodné nakládání se svým kulturním a přírodním dědictvím. Stoupenci církve, která vznikla koncem 19. století, vyjadřují frustraci nad tím, že západní společnosti legalizují přírodní psychedelika, včetně peyotlu, aniž by respektovaly domorodé tradice nebo s nimi konzultovaly důsledky svých kroků.
Situace se stala natolik vážnou, že mexická vláda přijala zákon na ochranu peyotlu, který jej klasifikuje jako ohrožený a chráněný druh. Naproti tomu v USA jsou snahy o ochranu kaktusu stále v nedohlednu, což domorodé aktivisty přivádí k beznaději. Dekriminalizační hnutí v Coloradu a Oregonu navíc v posledních letech problém ještě prohloubilo, když legalizovalo přístup k přírodním psychedelickým sloučeninám včetně peyotlu, aniž by reflektovalo potřeby domorodých komunit.
Antropolog Kevin Feeney z Central Washington University upozorňuje, že nervozita mezi domorodými komunitami roste. Domorodá americká církev opakovaně vyzývá progresivní hnutí k tomu, aby peyotl vyjmulo z iniciativ na dekriminalizaci, avšak jejich žádosti často zůstávají bez odezvy. Tato situace ovšem není jen otázkou komunity, ale i otázkou kulturní etiky a ekologické odpovědnosti.
Budoucnost peyotlu je nyní nejistá. Pokud se nic nezmění, hrozí ztráta nejen jedinečného ekosystému, ale také duchovní podstaty, bez které si domorodí Američané svůj svět neumí představit. Zůstává respektovat historické, náboženské a ekologické hodnoty této rostliny a přehodnotit způsob, jakým se západní společnost staví k posvátným přírodním zdrojům místních obyvatel. Psychedelická renesance by neměla znamenat zánik tradic, které ji stvořily.