Článek
Seznam Média, jedno z největších internetových médií v České republice, se rozhodlo jít cestou, kde o kvalitě nerozhodují čtenáři a počet přečtení, které by měly být indikátorem zájmu a tedy kvality článku. Namísto toho vše nechává v rukou vybraných editorů. To sice na první pohled vypadá jako dobrý nápad. Přece jen, editor má k dispozici všechny informace o článku, má zkušenosti a dovednosti k posouzení jeho kvality. Ale co když tohle rozhodování není zcela objektivní?
Pokud jste například současnou přítelkyní onoho editora a aspirujete na sloupkařku roku, výhoda je na vaší straně. Váš článek se vždy objeví na viditelných pozicích, nejlépe hned na hlavní straně Seznamu. Stejně tak, pokud jste bývalý kolega tohoto editora, máte vyhráno. Stačí se domluvit třeba 50 na 50 a je to. A tak se stává, že články těchto „oblíbených“ autorů se s železnou přesností objevují, ač jsou nazvány kupříkladu: „151. díl výšlapu na Sněžku“. A přestože jsou doslovným přepisem už vydané cestopisné knihy třeba: „Naháči nazí Afričtí. 35“ nebo jim podobné. S železnou pravidelnosti bez výjimky vždy editorem okamžitě zařazeny na hlavní stranu Seznam.cz.
Pokud ale náhodou nejste v editorově oblíbené skupině, máte smůlu. Váš článek zůstane jen na vašem profilu a označí ho jako buď podezřelý plagiát nebo všezahrnující podezření editora na spoluúčast AI. Koneckonců, kdo by chtěl dát šanci konkurenčním článkům své literárně nadané přítelkyni? Vypadá to, že projekt Seznam Média s jednou malou vadou na kráse měl potenciál být skvělým nápadem. Ale nezbytné je zabezpečit, aby bylo rozhodování o kvalitě článků co nejobjektivnější a spravedlivější pro všechny autory. Jinak riskujeme, že místo kvalitních článků budeme číst jen ty, které se líbí vybranému editorovi.