Článek
Údajně již brzy - patrně od února nebo března, budou revizoři vybaveni kamerami se záznamem a budou nahrávat kontrolované cestující. Ostatně již v brněnském veřejně-dopravním terénu proběhly zkušební kamerové akce.
Je otázkou, jak to bude nakonec probíhat v reále.
Pakliže revizoři ve statutárním městě s krokodýlem budou kamery zapínat pouze při konfliktu s problematickým cestujícím, tak nemožno v zásadě nic namítat.
Nahrávka ze zásahu má nenahraditelný důkazní význam zejména při následném soudním nebo správním řízení. Občas se vyskytují, nejen v Brně, „vykutálenci“, kteří napadnou revizora, a pak lžou u soudu či správní orgánu, že se údajně pouze a jen bránili.
Dle zdroje blízkého DPMB a MMB (který si nepřeje být jmenován, a autor zde chrání svůj zdroj v souladu s platnou legislativou) ovšem silně hrozí, alespoň dle plánů vedení DPMB, že revizoři budou muset mít kamery zapnuty tzv. celou směnu (samozřejmě s výjimkou návštěvy WC a obědové přestávky). Prostě, že budou nahrávány veškeré kontroly a činnost revizorů.
Z pohledu ochrany osobních údajů by byl takový postup sporný, jak z pohledu samotných revizorů, ale především z pohledu cestující veřejnosti.
Nezapomínejme, že dopravní podnik je v principu soukromoprávní entita, je to akciová společnost , není to tedy např. Policie ČR , Celní správa , BIS nebo Vězeňská služba.
Kamera, klapka, jedeme…
Relevantní soudní judikatura i stanoviska ÚOOÚ hovoří jasně o tom, že nahrávat se záznamem, bez souhlasu dotčených, možno je v krajních případech, kdy nemožno cíle dosáhnout jinak. Tedy naprosto výjimečně.
Asi by byla jen otázka času, kdyby si někdo z poctivých cestujících stěžoval na nepřiměřený zásah do svých osobnostních práv. Nezapomínejme, že v Brně sídlí mj. prestižní právnická fakulta, a její studenti a studenty MHD poměrně hojně využívají.
Pakliže budou brněnští revizoři kamery zapínat a své cestující nahrávat pouze při vyhrocených situacích, pak bude vše v pořádku.
Uvidíme, jak to nakonec dopadne. O celé věci Vás budeme informovat.
Anketa
Zajímavosti (nejen) o DPMB
Brno se v roce 1869 stalo prvním (!!) městem na území dnešního Česka, kde byla zavedena tramvajová , tehdy koněspřežná doprava.
Současná brněnská trolejbusová síť je největší v České republice,
Tramvajová síť je druhá největší v ČR, ano hned po pražské. Kam se hrabe Olomouc, Ostrava nebo Liberec.
Šťastnou cestu s DPMB.