Článek
Hlavním cílem novely mý být flexibilita pracovních vztahů, což je sice pravda, ale řada úprav přináší do podnikatelského prostředí nejistotu. MPSV zejména zdůrazňuje slaďování pracovního a rodinného života a celkově je novela pojata spíše směrem, který je vstřícnější primárně k zaměstnancům, a nikoliv k zaměstnavatelům, kdy jejich benefity jsou pouze v případě, kdy se jedná o primární benefit zaměstnance.
Jako typický příklad je možnost vykonávání dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce osoby na rodičovské dovolené u téhož zaměstnavatele, u které působili před nástupem na rodičovskou dovolenou. Jistě tento benefit je dobrým pro řadu zaměstnavatelů, ale primárně se jedná o vstřícnost vůči zaměstnancům.
Prodloužení zkušební doby až na dobu 4 měsíců a na 8 měsíců v případě vedoucích zaměstnanců chápu jako primární zvýhodnění zaměstnanců, zatímco pro podnikatelský sektor je to zejména ohrožení. Zejména s ohledem na současný stav a vývoj trhu práce, kdy je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, tak je povinné prodloužení zkušební doby až na 4 měsíce jednoznačnou nevýhodou pro zaměstnavatele. Proces zaškolování nového zaměstnance po dobu 4 měsíců je značně náročný - zejména personálně a finančně – a v případě prodloužení na 4 měsíce se zvyšuje také možnost, že zaměstnanec během této doby již získá know-how a rozhodne se odejít „ze dne na den“ v poslední den zkušební lhůty.
Jaký je problém u možnosti prodloužení zkušební doby ze 3 na 4 měsíce? Na první pohled žádný, neboť se jedná pouze u fakultativní, resp. horní hranici zkušební doby, ale problém soukromému sektoru udělá s největší pravděpodobností veřejný sektor. U státních zaměstnanců bývá pravidelně využívána horní hranice zkušební doby, tudíž by u nich došlo k prodloužení ze 3 měsíců na 4 měsíce, na což by musel reagovat i soukromý sektor, neboť by v tomto „benefitu“, kdy se může zaměstnanec ve společnosti rozkoukat, nebyl konkurenceschopný v náboru mladých absolventů.
Další změny, které MPSV prezentuje v návrhu novely zákoníku práce jako stěžejní - možnost působení státních zaměstnanců v statutárních orgánech právnických osob nebo možnost zaměstnávání mladistvých od 14 let - považuji za sice částečně prospěšné, ale jedná se spíše o úpravy s menším dopadem. Navrhované změny přinesou nějaké přínosy, ale podstatná část zákoníku práce, která měla být řešena touto je touto novelou nepoznamenána.