Hlavní obsah

Vyřazené systémy k regulaci emisí automobilů zabíjejí. Vadí, nevadí?

Foto: Seznam.cz

Kolona vozidel

Emise zabíjejí desetkrát více lidí než dopravní nehody a poškozují genetickou informaci dalších dvou generací, tedy vadí nevadí?

Článek

Doprava se podílí na tvorbě emisí významným způsobem, na rozdíl od komínů elektráren a průmyslu je produkuje v těsné blízkosti populace v městských aglomeracích.

Na webu jsou nabízena levná zařízení na deaktivaci ekologických systémů aut pro dávkování AdBlue, fungování SCR a EGR v cenách od 888 Kč, ale i profi úpravy v řádu desítek tisíc Kč, které vyřadí homologované zpracování emisí navěky, včetně DPF. Jak tento obchod se smrtí zastavit? Co vede celé spektrum zákazníků k objednání těchto úprav? Například roztok AdBlue pro snížení oxidů dusíku, má aktuální cenu v jedné celostátní síti čerpacích stanic 8,90 Kč s DPH. Většina nákladních automobilů spotřebuje AdBlue 0,8-1,4L/100 km. Tato spotřeba znamená náklad cca 8 Kč na 100 km neboli 0,08 Kč/km. Při měsíčním proběhu 5 000 km je to nákladová položka 400 Kč. Pokud řidič zvolí ekologický styl jízdy a sníží maximální rychlost z 90 na 85 km/hod, sníží spotřebu nafty o 2,7 L/100 km, počítáno mediánem, a pro vozidla v celkové hmotnosti 26 až 40 tun. Tato úspora je 3.650 Kč/měsíc.

Odstraněním ekologických systémů u moderních motorů Euro 6 se z výfuku začne valit smrtící plyn, připomínající vojenské chemické zbraně. Nebezpečí spočívá v jemně rozprašované dávce paliva vstřikovači konstruovaných pro plnění normy Euro 6, které při vyřazení ekologických systémů na zpracování emisí vypouštějí velmi jemné saze, a tyto se dlouho víří v ovzduší a lidé je vdechují. Vozidla z kategorie Euro 0 a Euro 1 měla větší velikost sazí, které padaly rychleji k zemi a bylo obtížné je vdechnout do jemných částí plic.

Proč tyto zplodiny, často z nablýskaných a vyzdobených kamionů, ale i dalších motorových vozidel není bezpečné vdechovat je zřejmé. Navíc jsme tranzitní dopravní sítí pro kamiony z celé Evropy, takže je potřeba tuto situaci řešit. Postup k nápravě je snadný, při zjištění nefunkčnosti ekologických zařízení vozidel s jasným důkazem zásahu do konstrukce emisního systému, prioritně nefunkční nebo demontovaný DPF, nainstalovaný software k zastavení dávkování kapaliny AdBlue, vyřazený EGR a SCR, je nutné zakázat další jízdu odejmutím RZ, dále ve správním řízení vozidlo vyřadit z EU homologace k provozu a u nákladních vozidel požadovat doplacení mýta do normy Euro 0 zpětně za celou dobu používání provozovatelem, tedy přestupcem. Získání individuální homologace zpět je vyloučené, tedy vozidlo bude určeno k prodeji na náhradní díly. Doplatek z rozdílu mýta v ČR je rovněž citelnou položkou. Dohledu na stav emisní soustavy by neměly uniknout ani zemědělské, lesnické a stavební stroje, které vjíždějí na veřejné komunikace. Možná námitka řidičů, že se jich toto riziko netýká je zcestná. V kabině vozidla je řidič vystaven dlouhodobému působení toxických látek při jízdě v kolonách, při předjíždění, stání na křižovatkách, a to ve velmi vysoké míře. Podle Evropské plicní nadace (ELF) na plicní onemocnění umírá ročně v ČR 10.000 lidí, CHOPN zabije i 10 % striktních nekuřáků.

Pro spravedlivé vyvážení článku je potřeba apelovat na státní orgány, aby se začaly zabývat cenami oprav a servisu emisních systémů, nejen u nákladních vozidel. Ty jsou u některých vozidel bezdůvodně vysoké, například za výměnu DPF u vozidla Mercedes Benz Atego požaduje autorizovaný servis únosných 13.000 Kč každých 200.000 km, ale korejské a japonské značky osobních automobilů požadují za výměnu DPF i více než 80.000 Kč. Pokud automobilky mají zájem na prodeji nových vozidel plnících přísné emisní normy, je potřeba být slušný v určování cen oprav a údržby emisních systémů. V současné odbytové krizi nových automobilů způsobené nepromyšlenou strategií EU klesly prodeje evropských automobilů v Číně o 4,5 mil, výhled prodejů pro Indii a USA je rovněž nepříznivý. Přitom naše Evropa potřebuje dostupná vozidla pro své seniory a mladé rodiny. Evropská komise, by mohla zmírnit dopady Green Dealu podporou cenově dostupných modelů osobních automobilů s kladným dopadem pro naše ovzduší a bezpečnost. Tento krok může snížit dopady recese, která znamená chudobu, propouštění zaměstnanců a poškození zájmů Evropské unie ve ztrátě konkurenceschopnosti, ale i ekonomické síly EU jako celku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám