Hlavní obsah
Umění a zábava

V ostravském Kulturním domě Poklad obnovili víkendová dětská divadla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ladislav Vrchovský

tři herci na pódiu v kostýmech žabích postav

Divadelní soubor Dobré divadlo dětem Ostrava vedený zkušeným režisérem Ladislavem Vrchovským představil v neděli 15. října premiéru své první autorské pohádky.

Článek

Rodinné představení O veselé žabičce bylo určeno pro děti od tří let, bavilo ale diváky všeho věku. Kulturní dům Poklad, kde se představení konalo, se tak možná vrací k dřívější tradici víkendových divadelních představení pro děti.

Rodinné představení O veselé žabičce bylo určeno pro děti od tří let, bavilo ale diváky všeho věku. Kulturní dům Poklad, kde se představení konalo, se tak možná vrací k dřívější tradici víkendových divadelních představení pro děti.

Nejsilnějším aspektem divadelních her režiséra L. Vrchovského je práce se scénou. Jeho uchopení scény i kulis na pódiu si často užívám, a to platí i pro novou pohádku. Tentokrát byla uprostřed na stole postavena osvětlená veliká knížka, ze které vycházely loutky různých divokých nebezpečných zvířat - postavy, které ohrožovaly hrdiny příběhu, tedy děvčátko s tatínkem. Ti postupně přišli na to, jak se k nim chovat, aby byly postavičky hodné - stačilo je pohladit. Celá scéna byla účelná, režisér se například nesnažil zbytečně komplikovat zakrývání loutkohereček.

Nejviditelnější slabinou hry bylo přílišné povídání v některých částech na úkor dramatického děje, místy bylo trochu obtížné udržet pozornost. V jistých chvílích mohla být pohádka výpravnější, akčnější. Vstup do představení představovala zejména komunikace dospěláka, děvčátka a knížky. Bylo to povídání, kdy se na jevišti moc zajímavých věcí nedělo. Také samotný příběh o žabičce mohl být trochu výpravnější.

Hudba byla melodická, místy spojená s nadsázkou, například když herci zpívali operu. Písničky byly velmi pěkné, připomínaly tvorbu Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. Hlavní hudebník střídal klávesy (doprovod operně zpívaných slov ze scénáře) a kytaru (někdy hrál i vlastní písně). Sám si zahrál roli žabího prince.

Hra měla silný výchovných aspekt. Objevily se loutky několika různých zvířátek, herci děti učili, jak se k nim chovat. Když se zvíře pohladí, možná se začne chovat hezky. Hra možná pěstovala v dětech vztah ke knížkám, v jiném momentu přiblížila dětem, co je to opera a jak se zpívá.

Autor divadelní hry Ladislav Vrchovský uvedl, že dítě je ten nejdůležitější divák, je možné ho ztratit tím, že ho představení v raném věku nezaujme a bude se nudit. V nejhorším případě dítě příště odmítne návštěvu divadla, a zůstane raději doma u televize. Hra režiséra Vrchovského děti zaujala, komentovaly ji, reagovaly, tleskaly do rytmu písniček, odpovídaly, smály se. Na závěr všichni tleskali. Bylo vidět, že hře věnují adekvátní pozornost nejen malí, ale i dospělí. Ačkoliv zapojení dětských diváků bylo dostatečné, mohlo být trochu větší. Například se mohly zapojit ke zpěvu refrénů v písních.

Divadelní představení, zejména loutková, se v Kulturním domě Poklad (tehdy v kulturním domě OKD Ostrava Poruba) hrála už od září roku 1961. V tom roce byla budova pro ostravské zájemce o kulturu také otevřena. Vedení kulturního zařízení tehdy vytvořilo stálou amatérskou scénu hrající pravidelně pro děti. Ladislav Vrchovský v úvodní řeči před premiérou nově připravené pohádky uvedl, že chce na tradici navázat.

V Ostravě-Porubě citelně chybí nabídka pravidelných divadelních představení pro děti v dopoledních hodinách o sobotách a nedělích. My se pokoušíme tuhle mezeru v nabídce zaplnit,“ řekl režisér. Divadelní soubor Dobré divadlo dětem Ostrava tvoří zejména herci týmu, který připravil divadelní kabaret nazvaný Černý třpyt Ostravy. Společně v Porubě v DK Poklad vystoupili v roce 2021 v rámci Dne vzájemnosti mezi Čechy a Slováky a velmi je zaujal tamní Malý sál.

Městský obvod Ostrava Poruba přidělil divadelnímu souboru Ladislava Vrchovskému dotaci k pronájmu prostor na nastudování této divadelní hry. „Budeme-li opět úspěšní, získané finanční prostředky opět proměníme v nastudování dalšího titulu pro děti,“ uvedl režisér. Divadelníci ale rádi vyjedou i do jakýchkoliv dalších sálů mimo Ostravu Porubu.

Nápad s knihou mi připomněl televizní sérii Strom pohádek, která také měla vždy úvod, vyprávění pohádkové babičky, a hlavní příběh, deset pohádek v desíti dílech. Možná by do budoucna mohli divadelníci pokračovat v práci s nápadem zlobivé knížky, vymyslet více divadelních vyprávění okolo ní. Ale jak jsem již napsal, ideálně dramatičtějších.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám