Článek
Hvězda jménem Alena
V závěru vlády ANO se začala řešit neobvyklá záliba ministryně financí a sice sociální sítě. Už od vysvětlování materie ministerstva má Alena Schillerová zkrátka cit pro virální obsah. Pozice influencerky navíc vypadá jako něco, v čem se cítí přirozeně a komfortně. Její video, kde vysvětluje, proč budou blokovat Sněmovnu a ostentativně se zapíná do spacáku obletělo všechny a mělo svůj účinek.
I novější kousky, které mívají místy apolitický charakter mají svůj dosah. Například příspěvek, na kterém kupuje vyobrazení sebe jako mořské panny, rovněž viděli snad všichni. Je třeba si uvědomit, že tato dávka bizáru zároveň slouží jako velmi dobré PR. Málo kdo sice ví, co se snaží Alena Schillerová zpropagovat, každý si je ale vědom toho, že je aktivní.
Catch-all marketing
Sama se však nezaměřuje výhradně na mladší publikum. Za všech okolností je vždy upravena a elegantně oblečena, při proslovech působí mírně a přece sebevědomě a svoje publikum mají i její místy přefiltrované fotografie. Touto prezentací vzbuzuje sympatie nejen u svých vrstevnic.
V zásadě lidově a upřímně působí i láska k její domovině, jižní Moravě. Svými fotkami v kroji sice z počátku šokovala, nyní je to už ale něco, bez čeho si její feed takřka neumíme představit. Nepochybně i tento výstup má svou cílovou skupinu a věřím, že je součástí snahy oslovit co největší publikum.
Co mě nezabije, to mě posílí?
Jen těžko si lze přestavit, že by podobné výstupy měli i politici pětikoalice. Každý s podobným obsahem by byl označen za nedůvěryhodného a hnán k rezignaci. Politici hnutí ANO však vždy uměli takovouto kritiku dokonale obejít. Těžko říct, jak se jim to daří. Dva faktory, které by za tím mohly stát jsou buďto méně náročný elektorát, anebo schopnost udělat si srandu ze sebe sama. Vzpomeňme například na tzv. „Alenkomat“, což je aplikace, která mění barvu oblečení Aleny Schillerové. Ta tehdy sama prohlásila, že ji používá, aby se pobavila. Tímto způsobem se jí podařilo ustát více skandálů a dokonce se v očích lidi proměnila v sympatickou bytost.
Dvojí metr
Příkladem odlišné percepce chování politiků může být i nedávná návštěva premiéra Fialy v Německu, kde s údivem zjišťoval, že za hranicemi prodávají Nutellu a dokonce levněji! Předseda vlády se stal okamžitě terčem kritiky voličů, ale i opozice a zahraničních médií. Když ale takové video před několika lety natočil Andrej Babiš, kritika byla naprosto minimální. Lidé nadšeně vítali, že politik zkoumá problémy běžných občanů. Nicméně je třeba uznat, že profesionalita Babišova spotu a jeho schopnost autenticky se rozčilovat nad nerovnostmi je výrazně lepší.
Zlepšete komunikaci
A co z toho plyne pro ostatní politiky? Ačkoliv jim to možná připadá nedůstojné nebo časově náročné, marketing hnutí ANO zkrátka funguje a je třeba se zamyslet, jestli by neměli přehodnotit svůj přístup k vlastní prezentaci. Ne nutně stejnou formou, ale minimálně jiným způsobem určitě.