Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Před padesáti lety se zrodila automobilová ikona Volkswagen Golf. Jezdil s ním i prezident Havel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: NetCarShow

Volkswagen Golf 1974

Volkswagen Golf byl velmi oblíben i v socialistickém Československu. S jeho druhou generací jezdil v roce 1989 také budoucí prezident Václav Havel.

Článek

Volkswagen Golf nahradil v roce 1974 ikonického „Brouka“, aby se sám stal další nesmrtelnou ikonou s logem VW na kapotě. Podle dostupných informací si Václav Havel pořídil stříbrný Golf druhé generace v roce 1987 a podařilo se mu na něj „sehnat“ registrační značku ADC 77 13. Měl to být skrytý odkaz na Chartu 77 a číslovka 13 měla údajně přinášet štěstí. Viděno optikou roku 1989 to skutečně šťastná třináctka byla. Havel se stříbrným Golfem jezdil i v revolučních listopadových dnech, Auto údajně funguje dodnes a slouží jako „oficiální vůz“ luhačovického festivalu Sokolka. Jak to ale bylo s modelem Golf od samého začátku?

Golf nahradil „Brouka“

První Golf se veřejnosti představil v květnu 1974 jako nástupce legendárního „Brouka“. Ten se ale v Německu vyráběl až do roku 1978, aby se jeho výroba následně přesunula do Mexika a Brazílie. Model Golf motoristickou veřejnost velice zaujal a v podstatě ihned se stal nejprodávanějším modelem automobilky. V USA se prodával jako Rabbit a v Austrálii dokonce získal titul „Car of the Year 1975“.

Cabrio jako vyhledávaný youngtimer

Základní verze první generace modelu Golf měla pod kapotou vodou chlazený řadový čtyřválec OHC o objemu 1093 cm3 a výkonu 37 kW. Ten byl přenášen na přední kola pomocí čtyřstupňové mechanické převodovky a umožnil autu jet rychlostí až 140 km/h. Výrobce nabízel třídveřovou i pětidvéřovou karosérii, od roku 1980 pak byla v nabídce i verze cabrio. Ta je ostatně dnes poměrně vyhledávaným youngtimerem.

Komunisti neměli na první Golf peníze

V tehdejším socialistickém Československu nastala s Golfem první generace poměrně kuriozní situace. Státní podnik Mototechna sice připravil kompletní katalog s tím, že se k nám bude Volkswagen Golf první generace dovážet, ale bohužel se tak nestalo. Z katalogu se tak stal zajímavý sběratelský artefakt, který vypovídá o tom, jak zmatečné bylo socialistické plánované hospodářství v kombinaci s nedostatkem valut.

Ceny od 500 eur

Golfy druhé generace se už ale do Československa dovážely. Základní cena byla tehdy 124 tisíc korun, modely s vyšší výbavou se potom v Tuzexu prodávaly v přepočtu až za 150 tisíc korun. Golfů první generace bylo vyrobeno téměř 7 milionu kusů. V nabídkách na prodej po celé Evropě jich jsou stále tisíce. Ceny začínají už na nějakých pěti stech euro, ale stav bývá pochopitelně žalostný. Za současný průměrný český plat koupíte zachovalého krasavce, za kterým se otočí nejenom pán v klobouku. V nabídce naleznete i auta od deseti tisíc euro, která mohou klidně stát na prodejně Volkswagenu, vedle současných Golfů, jako reklama na tato doslova ikonická auta.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz