Hlavní obsah

Chanel: Nadčasová elegance a odkaz Coco, který dodnes inspiruje

Foto: Pisuclanky/Sora.chatGPT.com

Značka Chanel je synonymem pro luxus, eleganci a nadčasový styl. Je to jméno, které v módním světě rezonuje již více než sto let a které navždy změnilo způsob, jakým ženy uvažují o oblékání.

Článek

Za touto impérií stojí jedna z nejvlivnějších osobností 20. století – Gabrielle „Coco“ Chanel.

Vznik a historie značky

Historie Chanel začíná v roce 1883 narozením Gabrielle Chanel v Saumuru ve Francii. Její dětství bylo poznamenáno chudobou a pobytem v sirotčinci, což paradoxně položilo základy její touhy po svobodě, nezávislosti a jednoduchosti, která se později odrazila v její tvorbě.

  • Počátky v Paříži (1910-1920): Coco Chanel začala svou kariéru jako kloboučnice. V roce 1910 si otevřela svůj první butik s klobouky v Paříži na adrese 21 Rue Cambon (dnes 31 Rue Cambon, ikonická adresa značky). Rychle si získala klientelu a brzy rozšířila nabídku o sportovní oblečení z žerzeje – materiálu, který byl do té doby používán hlavně pro pánské spodní prádlo. To byl první z mnoha revolučních kroků.
  • Revoluce v dámské módě: V době, kdy dámy nosily nepohodlné korzety a objemné sukně, Coco Chanel nabídla volnost a praktičnost. Prosazovala jednoduché linie, pohodlné střihy a materiály. Zavedla volné šaty, kalhoty pro ženy, blejzry inspirované pánskou módou a především ikonický "malý černý šaty" (Little Black Dress), které se staly symbolem elegance a univerzálnosti.
  • Vznik parfému Chanel No. 5 (1921): V roce 1921 představila Chanel svůj nejznámější a nejprodávanější parfém – Chanel No. 5. Byla to revoluce ve světě parfémů, neboť jako první obsahoval aldehydy a stal se synonymem luxusu a ženskosti. Legenda praví, že si vybrala pátý vzorek, který jí byl předložen, proto "No. 5".
  • Šperky a doplňky: Coco Chanel se pustila i do navrhování bižuterie, která doplňovala její oděvy. Milovala perly a kamélie, které se staly jedněmi z nejznámějších symbolů značky.
  • Uzavření a návrat (1939-1954): Během druhé světové války Chanel uzavřela své salony. Vrátila se do módního světa v roce 1954 ve věku 71 let a opět způsobila senzaci. V této době představila ikonický tvídový kostým, který je dodnes základem šatníku mnoha žen a jedním z nejpoznatelnějších prvků značky Chanel.
  • Éra po Coco Chanel: Po smrti Coco Chanel v roce 1971 značka prošla několika designéry, ale největší oživení přinesl Karl Lagerfeld, který se stal kreativním ředitelem v roce 1983. Lagerfeld dokázal ctít dědictví Coco, ale zároveň značku modernizoval a přivedl ji do 21. století, čímž upevnil její pozici globální superznačky. Po jeho smrti v roce 2019 převzala otěže Virginie Viard, dlouholetá Lagerfeldova spolupracovnice.

Zajímavosti o Chanel

  • Coco jako "Mademoiselle": Gabrielle Chanel byla oslovována "Mademoiselle", protože se nikdy nevdala, přestože měla mnoho milenců a vlivných přátel.
  • Inspirace mužským šatníkem: Coco Chanel byla známá tím, že si často půjčovala prvky z pánského šatníku a adaptovala je pro ženy. To zahrnovalo sako, kalhoty a obecně pohodlnější a funkčnější oblečení.
  • Řetízkové detaily: Mnoho designů Chanel, jako jsou kabelky nebo saka, obsahuje řetízkové detaily. Legenda praví, že Coco Chanel se inspirovala řetízky, které držely klíče v sirotčinci, kde vyrůstala, nebo řetízky na pánských sakách.
  • Kamélie: Květ kamélie je dalším silným symbolem Chanel. Coco Chanel si oblíbila jeho dokonalý tvar, nedostatek vůně a fakt, že se nikdy nepáře. Stala se tak oblíbeným motivem na špercích, doplňcích a oděvech.
  • Interiér bytu Coco Chanel: Její ikonický byt na 31 Rue Cambon v Paříži, kde žila a pracovala, je plný symbolů a předmětů, které ji inspirovaly. Nikdy v něm ale nespala, měla hotelový pokoj přes ulici.
  • Parfém Chanel No. 5 a Hollywood: Marilyn Monroe prohlásila, že nosí k posteli jen "pár kapek Chanel No. 5". Toto prohlášení pomohlo parfému k nesmrtelnosti a statusu globální ikony.
  • Dvojité C logo: Ikonické logo se dvěma propojenými písmeny "C" (jedno vpředu a jedno obrácené) bylo navrženo samotnou Coco Chanel a symbolizuje její jméno.
  • Udržitelnost a inovace: V posledních letech se Chanel, stejně jako mnoho jiných luxusních značek, zaměřuje na udržitelnost a inovace, a to jak ve výrobě, tak i v materiálech.

Chanel není jen módní dům; je to kulturní fenomén, který ztělesňuje nezávislost, eleganci a trvalou hodnotu. Dědictví Coco Chanel a její vize i nadále inspirují generace a udržují značku na špičce módního světa.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz