Článek
Do našich schránek v posledních dnech dorazily předvolební noviny politického uskupení Motoristé sobě, ve kterých jsme narazili na opravdovou nehoráznost! Na straně 6 se totiž můžeme dočíst slova pana Ing. Miroslava Krejčího, experta pro oblast školství a zároveň lidra v Jihočeském kraji:
„Vysokoškolský systém musí přijmout aspekt doplňkového školného.
(…)
Studenti okrajových humanitních studií, jako jsou např. genderová studia, environmentální filozofie, ekofeminismus atp., si svá studia zaplatí.“
My, studenti ekofeminismu, se proti těmto slovům důrazně ohrazujeme a chystáme svolat protest – společně se studenty oboru environmentální filozofie!
Víte, kolik nás dohromady je? Jakou představujeme sílu?
No… vlastně 0, protože obory „environmentální filozofie“ a „ekofeminismus“ byste na českých vysokých školách hledali marně. Abych ale panu inženýrovi nekřivdil – alespoň ten třetí obor trefil.
A kolik že je vlastně studentů genderových studií, že mu to stálo za zmínku? Tisíce? Stovky?
Z výsledku asi budete smutní (možná veselí — záleží na tom, jestli jste sem přišli, abyste se spravedlivě naštvali).
Genderová studia lze jako samostatný obor studovat pouze na Univerzitě Karlově, a to až na magisterské úrovni. Obvykle je každoročně přijato něco přes 10 studentů, dohromady jich může současně studovat tipuji tak maximálně kolem 40-50.
A v Brně? Tam už si tento obor moc nezastudujete – v roce 2020 byl zrušen kvůli nízkému zájmu. (Pro úplnost: lze se k němu dostat zprostředkovaně jako ke specializaci v rámci studia sociologie – ale počet studentů bude nejspíš podobný jako na UK, spíše nižší.)
Možná by nebylo na škodu, kdyby expert na školství absolvoval alespoň jeden semestr na nějakém humanitně zaměřeném oboru (pokud možno existujícím).
Napříč těmito obory se totiž často klade důraz na kritické myšlení, jehož cílem je ověřování informací a jejich zdrojů.
Za což by v tomto případě pan inženýr zlatého bludišťáka rozhodně nezískal.
Pokud se objeví dostatečný počet rozhněvaných komentářů, tak bych toto téma mohl dále rozebrat a věnovat se podstatě toho, co chtěl básník asi říct, jaké k tomu mohl mít důvody, a z jakých pocitů společnosti mohl čerpat inspiraci při své brilatní úvaze.