Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ohňostroj. Výraz svobody, nebo ignorantství?

Foto: Politické Glosy
Článek

Téma ohňostrojů každoročně zaplavuje nejen sociální sítě. Lidé se obvykle dělí na dvě ostře vymezené skupiny:

  1. Jedna bojuje za to, aby byly ohňostroje zcela zrušeny, případně alespoň co nejvíce omezeny. Navrhuje různá alternativní řešení, jako je např. videomapping či show s drony.
  2. Proti ní stojí zastánci ohňostrojů, kteří v debatách o jejich zrušení vidí ohrožení své svobody a starého tradičního světa. Začátek roku považují za tak významnou událost, že se prostě musí oslavit boucháním rachejtlí za každou cenu. A kdo je proti, bere jim svobodu.

Proč vadí ohňostroje?

Kritici ohňostrojů obvykle uvádí několik důvodů, přičemž tyto se vyvíjejí v čase a postupně jich přibývá. Komu všemu tedy mohou ohňostroje škodit?

  • Domácí zvířata

Mezi důvody omezování ohňostrojů tradičně patří obava o domácí zvířátka a především pejsky, kterým enormně hlasité rány ubližují. Ne nadarmo se kolem Silvestra plní útulky zatoulanými psy. Dále můžeme číst články o uhynulých labutích a dalších smutných osudech zvířat poznamenaných silvestrovskými dělobuchy a strachem z nich.

  • Životní prostředí

Další skupina burcuje proti ohňostrojům kvůli životnímu prostředí, kterému kvanta toxických chemikálií rovněž přinášejí medvědí službu.

  • Uprchlíci z Ukrajiny

Loni mezi tyto důvody ještě přibyla empatie vůči ukrajinským uprchlíkům, kteří si různých rachejtlí „užili“ doma víc, než by jim bylo milé.

  • Oběti z Filozofické fakulty

Pokud vám žádný ze tří předešlých důvodů nepřijde pádný, možná byste se mohli zamyslet alespoň nad tím čtvrtým a nejaktuálnějším. Mnozí svědci střelby na Filozofické fakultě přirovnávali rány, které slyšeli, právě k hlasitým výbuchům petard a ohňostrojů. Skutečně je nutné jim toto trauma znovu připomínat? A to nemluvím o pozůstalých, kteří při střelbě ztratili své blízké. Ani oni letos asi halasnou střelbu neocení.

Proč se nevzdat ohňostrojů?

Boj o ohňostroje je v podstatě sporem o to, jak se vztahujeme ke světu. Jde o vztah JÁ vs. DRUZÍ. Pokud někdo vnímá sám sebe jakožto entitu oddělenou od druhých v tom smyslu, že je druhými ohrožena, nemá potřebu vykonávat jakákoli gesta, jimiž lidé dávají najevo sounáležitost s druhými. A  je-li jakkoli vyzýván k tomu, aby tuto sounáležitost manifestoval, bere to ihned jako rozkazy či zákazy a útok na svou svobodu. Nejlépe toto myšlení vyjádřil starosta Oslavan, který odmítá „politicky doporučené truchlení“.

Lidé s tímto myšlením hovoří o únavě z války na Ukrajině, o tom, že my přece nepotřebujeme Ukrajincům pomáhat, protože to není naše válka, my chceme mír. A závidí ukrajinským matkám každou dávku, ať si táhnou na Ukrajinu.

Dědictví covidu

Toto uvažování se ve větší míře začalo rozvíjet za covidu, kdy se formovaly dezinformační úderky. Ty zamořovaly veřejný prostor hoaxy a nebezpečnými nesmysly, jimiž ředily reálné zprávy tak, aby už nikdo nepoznal realitu od fabulace.

Neochota sám sebe jakkoli omezit kvůli druhým tento typ tzv. agnorantů (směs sobecké arogance a ignorance) přivedla do náruče „spasitelů“, kteří jim jejich sobecké jednání schvalují a naopak ho povyšují na ctnost. Jedni se prohlašují za Čechoslováky, jiní šíří nepravdivé informace o úmrtích na očkování, další vyhlašují občanskou neposlušnost a zase jiní se snaží prchat před zákonem. Při tom všem čile vybírají peníze od svých fanoušků - těch, v nichž se přitom snaží pěstovat sobectví.

Kromě sobectví je v těchto lidech také pěstována nedůvěra k systému, ať už tím myslíme cokoli. A tak cokoli napíše běžné médium, považují a priori za lež a manipulaci. To nevadí, že zatímco běžná média se musí řídit zákonem a etickými kodexy, jejich kazatelé se nemusí řídit ničím, snad kromě pravidla - povolené je vše, co je prospěšné pro mě. A cokoli řekne vládní politik, proti tomu musíme bojovat.

Systém, to jsou ti druzí, ti zlí, kteří nám dobrým lidem neustále něco nutí a zakazují. A tak je nepřítelem Rakušan prosící občany, aby byli aspoň po tragédii na Filozofické fakultě solidární a pro jednou se obešli bez rachejtlí.

Ne, tak jako schválně nenosili roušky a odmítali očkování a testování za covidu, tak jako nadávali na Ukrajince hledající u nás pomoc před válkou, tak jako si na dieselová auta lepí samolepky „Fuck you Greta“, teď hlasitě oznamují, že oni si radost z oslavy Silvestra zkazit nenechají. Mají přece svobodu. Ohňostroj je pro ně výrazem svobody, tak jako stržená rouška, tak jako zmlácená Ukrajinka.

Anketa

Budete letos dělat ohňostroj?
Ano, jako každý rok
17,2 %
Ne, letos se bez něj výjimečně obejdu
3,3 %
Ne, nikdy nedělám ohňostroje
75,5 %
Jiná odpověď
4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 151 čtenářů.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz