Článek
Internet nesmírně rozšířil možnosti přístupu k informacím. Zatímco v minulém století velká část světa procházela procesem sekularizace, dnes je to digitalizace, která mění svět. Vedlejšími efekty zmnohonásobené nabídky informací je jejich nepřehlednost a netečnost těch, kterým jsou určeny. Výsledekem je nekonečná soutěž o pozornost.
Zákon nabídky a poptávky platí i ve věci pozornosti: Čím větší nabídka, tím musí být kvalitnější nebo levnější, aby se dosáhlo stejného výsledku. Na straně poptávky se více než kde jinde projevuje efekt rozostřené pozornosti. A ještě něco: Někteří sice k sobě pozornost přitáhnou, když se jim to ale podaří, ukáže se, že nemají co nabídnout.
V poslední době věnovala česká média značnou pozornost taneční soutěži a Českému slavíku. Některým jedincům se svými mimořádnými výkony podařilo přitáhnout k sobě zájem ostatních.
Zvláštním způsobem přitahování pozornosti je stávka. Zde se pozornost nezískává mimořádným výkonem, ale naopak, nevykonávání obvyklých činností. Stávkující se ovšem hodí médiím, která je předhodí divákům. Diváci pak budou předhozeni reklamním agenturám. Ty si nechají zaplatit od producentů, v kterých pracují stávkující. Tedy, pracovali by, kdyby nestávkovali…
Komodifikace se týká všeho a všech. Pozornost není výjimkou.

Sobectví není protikladem, ale součástí lidskosti, a kdyby si v tom pan Šmarda udělal pořádek, třeba by se nemuselo stávkovat…