Článek
V novém spotu druhé největší městské společnosti radí herec a moderátor Vašek Matějovský, jak se chovat v městském parku a předcházet tak vzniku nepořádku. Jde o celoroční problém, který umocňuje teplé počasí. Lidé se vydávají do přírody, odpadky ale po sobě uklízí jen ti nejsvědomitější. Když jsou koše plné, nebo moc daleko, nechávají po sobě někteří leccos válet s tím, že to přece někdo musí uklidit. A skutečně tomu tak je. V rámci celého města tvoří roční objem odpadu z košů cca 5 000 tun. Video se objevilo na sociálních sítích a pro svůj neotřelý vtip trhá rekordy ve sledovanosti.
Když veřejnost sdílí fotografie nepořádku v parku, nebo přeplněného koše uprostřed zeleně, obloženého dalším smetím, okamžitě se strhne bouřlivá diskuse. Její aktéři se obvykle přou o frekvenci svozu a vhodné kapacitě nádoby pro danou lokalitu. Obojí lze samozřejmě optimalizovat. Stačí se obrátit na TSK, příslušnou městskou část, nebo magistrát, kteří si musí nastavit nová pravidla se svozovou společností v rámci smlouvy. Nepořádek ale může mít úplně jinou příčinu. „Častým problémem je neefektivní využívání košů a bezohlednost některých občanů. Ti nacpou do koše celou krabici od pizzy, čímž nádobu z většiny zaplní a vůbec neřeší, že ostatní už nemají prostor na svůj odpad. Další tak začnou odkládat smetí kolem a dělat svinčík,“ popisuje častý scénář mluvčí společnosti Alexandr Komarnický. V rámci celého města tvoří roční objem odpadu z košů cca 5 000 tun. Navíc toto číslo stoupá rok co rok přibližně o 5 – 8 %. Je tedy rozhodně na místě tuto problematiku pravidelně připomínat.
Nový spot proto pokračuje v kontinuální kampani Jde to i jinak! Tentokrát jej tvůrci pojali znovu originálně. Stěžejní je pro ně práce s emocemi, každodenní realitou i detailními situacemi ze života. „Babičku, holku ani psa byste v parku přece taky jen tak nenechali, tak to nedělejte ani s odpadky. Všechno, co jste si s sebou do přírody přinesli, si zase pěkně odneste! A ne, že to hodíte do jednoho pytle,“ říká herec, moderátor a tvář několika úspěšných kampaní Pražských služeb Vašek Matějovský. Akcentuje tím i nutnost odpad třídit. Ani univerzální odhazování všeho do černých popelnic totiž není řešení. Třídění je základ. Co skončí ve směsi, je každopádně alespoň energeticky zužitkováno ve spalovně ZEVO Malešice.
„Odhazování odpadků je celoroční problém, ale během léta máme skutečně napilno, abychom město udrželi hezké a čisté. Tímto prosíme Pražany i návštěvníky metropole, aby odpad likvidovali zodpovědně a chytře. Jedině tak to společně zvládneme. I malá změna v chování lidí může mít velký dopad. Proto systematicky vymýšlíme osvětové kampaně na podporu správné recyklace, cirkulární ekonomiky i ty na předcházení vzniku odpadu,“ vysvětluje záměr kampaně tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
V minulosti se spoty Pražských služeb věnovaly nadužívání jednorázových plastů, správnému třídění, sešlapávání vyhazovaných odpadů, čistotě v okolí popelnic nebo separaci bioodpadu. Tento spot existuje zároveň v dalších dvou jazykových mutacích, konkrétně s anglickými a ukrajinskými titulky. S cílem připomenout i hostům a návštěvníkům Prahy, že tu nikdo z nás nechce žít na skládce.