Hlavní obsah
Prezidentské volby

112 708 lidí si na webu Programů zobrazilo 491 312 stránek. Volby v číslech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Programy do voleb

4. prezidentem České republiky byl zvolen Petr Pavel. Gratulace! A tím končí letošní volební období. Opravdu. Je konec. Do května 2024 už nic nebude. Tak se podíváme na uplynulé měsíce v číslech.

Článek

Výhře Petra Pavla, prohře Andreje Babiše, přelivům voličů, vyhodnocením kampaní… se média a analytici budou věnovat ještě několik týdnů. Petra Pavla čeká příprava na inauguraci, Andreje Babiše rozhodnutí o své vlastní budoucnosti, ostatní kandidáti jistě budou mít také nad čím přemýšlet.

Pro Programy do voleb končí období nepřetržité práce, mám pocit, že ten předvolební servis, jak to někdo pojmenoval na Twitteru, jsem řešil nepřetržitě od ledna 2021 a s přestávkami vlastně od ledna 2019. A teď bude rok pauza. Teď bude rok klidu. Odpočinku. Než se ale rozloučím, chtěl bych se podělit o pár čísel k prezidentským volbám.

Na prezidentské volby jsem skočil vlastně hned po těch komunálních a senátních. Věnoval jsem jim 4 měsíce, to je asi 120 dní, každý den několik hodin. Myslím, že 500 hodin času v tom bude a to není jen o návrhu webu, designu, programování nebo komunikaci na sítích, ale i hledání dat, vymýšlení otázek, komunikaci s kandidáty a jejich týmy, řešení ddos útoků, nebo i příjemné okamžiky jako galavečer Křišťálové Lupy, kde byly Programy nominované ve dvou kategoriích.

Věděl jsem, že prezidentské volby budou z pohledu Programů složité, protože z velké části lidé mají jasno, z další části pravomoci prezidenta nejsou nějak velké, média to budou pokrývat do posledního vlásku, bude to hodně o emocích, nějaká komplexnější debata o programu nebude úplně na stole. Ale zároveň jsou to významné volby, mimo jiné symbolicky, což nakonec dokazovala i účast. Nakonec myslím, že jsem je uchopil docela dobře, i když nějaké chyby tam byly. Třeba v množství otázek, které jsem posílal kandidátům (ale o to víc cením, že 6 z 9 kandidátů na ně odpovědělo), občas také haprovala přehlednost webu, a také jsem asi udělal chybu s newslettery, pár lidí se odhlásilo a zároveň jsem neměl nikde možnost přihlášení. Ale bůhví, zda to někoho vůbec zajímalo, těch informací létalo v prostoru už tolik. Ale obecně myslím, že co jsem si předsevzal, tak to se na web nakonec dostalo.

Pojďme na čísla:

Na web našlo cestu 112 708 lidí, celkem si web otevřeli 193 927 krát a zobrazili si 491 312 stránek. O kandidátech si zobrazili 253 335 stránek, konkrétně takto:

  1. Petr Pavel, 58 513x
  2. Danuše Nerudová, 46 589x
  3. Pavel Fischer, 26 456x
  4. Andrej Babiš, 23 339x
  5. Marek Hilšer, 19 698x
  6. Karel Diviš, 18 582x
  7. Jaroslav Bašta, 17 408x
  8. Tomáš Zima, 10 245x
  9. Josef Středula, než odstoupil, 8 185x

Nejvíc lidí přišlo v první den prvního kola voleb, 13. ledna. Web ten den otevřelo 17 188 lidí a zobrazili si 48 829 stránek.

Na webu je více jak dohledaných 4500 záznamů, lidé dali v anketě přes 30 000 hlasů, pokračovali na web nebo socsítě kandidáta v 30 828 případech. Web si také procházeli různí boti, 75 915 čmuchacích záznamů. A pak ta radost s DDoS útoky, největší byl ve čtvrtek 12. ledna dopoledne, statisíce až miliony přístupů. Psali o tom i v ČTK.

Nejvíc přístupů přišlo z Googlu 71 874, Volební kalkulačky 20 931, Seznamu 11 507 nebo hlavního webu Programů 10 436. Jedno jediné Kovyho video přivedlo 7 588 návštěvníků.

Na Programy přispělo také několik lidí, od října darovali 5 392 korun, docela úspěšná byla výzva k darování symbolických 23 korun. Programy jsou neziskovka a naštěstí ani nemá moc velké náklady. A když si uvědomím, co přinesl minulý rok, tak je to vlastně milé i úžasné, že se někdo rozhodl přispět i na tento projekt. Díky.

Online:

Hlavní komunikace je nadále Twitter, kde Programy sleduje 3772 lidí a za dobu prezidentských voleb se tweety zobrazily více jak 1 000 000 krát. Instagram pak sleduje 1175 lidí, Facebook 491 - to je taková mrtvá platforma, bez velkého množství energie a peněz tam nejde prorazit. Newsletter odebírá cca 110 lidí, ale jak jsem psal, dělal jsem tam asi něco špatně. Každopádně jak došlo ke změně majitele u Twitteru, tak přišla obava, co když i ten hlavní kanál přijdu a tak jsem se rozhodl vyzkoušet i jiné cesty a založil pár jiných profilů. TikTok dodnes sleduje 637 lidí, Mastodon 178 lidí a na Redditu mají Programy karmu 1 484 a vlastní subreddit se 113 členy. A taky jsem zkusil psát na Medium od Seznamu, kde si těch pár článků přečetlo 13 752 lidí.

Jinak TikTok a Instagram mě donutily ke změně přístupu k sítím, daleko víc jsem začal využívat animace, částečně scriptované. Připadal jsem si jako když jsem přes 20 lety začal s Flashem a teď se vlastně ten kruh uzavřel. Což je výhoda a zkušenost, kterou si pak mohu odnést do běžného života a nabídnou to jako skill klientům. Jedna z animací je třeba zde:

A co bude dál?

V nejbližší době budu nahrávat výsledky na Polist, což je takový druhý projekt, který je opravdu archivem voleb, které ale zobrazuje trochu jinak než Český statistický úřad. Ale jak jsem si prošel kompletním kolečkem všech voleb v České republice, poznal jsem, co tam je blbě. Jaké chyby jsem udělal a které je potřeba opravit. Takže mě čeká celou tu srandu přepsat, znova natahat hromadu dat, aby pro příště byla lepší.

Programy samotné budou teď spát. Chvilku jsem uvažoval, že bych udělal nějaký plakát na rozloučenou, podobně jako byly plakáty ke krajským volbám, jako formu fundraisingu, ale pořád ve mě bojuje digitální duch a snaha neplýtvat zdroji na papír, barvy a logistiku. A že to je strašně moc práce, administrativy, byrokracie, finančák apod. + na jeho přípravu je docela malé okno a budu naprosto upřímný, už jsem se těšil, že konečně bude hotovo. Ale hlavně si říkám, že teď jsou peníze nutné jinde, inflace, ceny energií, pomoc v rodině, lidem kolem sebe, Ukrajině.

Nejbližší řádné volby budou asi v květnu 2024, to půjde o evropské volby. Pak v říjnu budou krajské a senátní. Všechno jsou to volby nižší důležitosti, s účastí 30-40 %. A pak až o rok později budou zase sněmovní volby, ale to je ode dneška vlastně za víc jak 2 a půl roku daleko. Je tu nyní vlastně úžasný a vhodný prostor pro politickou reprezentaci, aby udělala důležité kroky a reformy, které by jinak nešlo dělat, protože „budou volby“.

Úplné ticho nebude, ale nebudu Programy tlačit do zpravodajství ani do aktivismu snad rámec popularizace toho, o čem volby samotné jsou. Nadále se budu snažit zachovat jejich nestrannost, transparentnost a férovost, k voličům i kandidátům. Díky za prozatímní důvěru, snad vám Programy pomohly nebo vás nasměrovaly tam, kam jste potřebovali.

Tak ahoj a třeba se někdy zas uvidíme, online nebo tam venku.

Štěpán

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz