Článek
Jeho hlavní předností je, že při spalování vzniká jen voda, takže neprodukuje škodlivé emise, a přitom nabízí vysoký výkon a relativně rychlé doplnění paliva.
Vodíková auta využívají tzv. palivové články, které vyrábějí elektřinu z reakce vodíku a kyslíku. Výsledkem je elektrický pohon a jediný odpad je čistá voda.
*Dojezd: Průměrná vodíková auta dokážou ujet 500 až 700 km na jednu nádrž.
*Velikost nádrže: Objem vodíku v nádrži je zhruba 4 až 6 kg, což odpovídá asi 40 až 60 litrům kapalného vodíku, nebo menšímu objemu ve stlačeném plynu (typicky 700 barů).
*Příklady značek: Toyota Mirai, Hyundai Nexo a Honda Clarity patří mezi nejznámější modely, které už jezdí na vodík a mají dostupnou infrastrukturu v některých zemích.
Vodíková letadla a vesmírné rakety:
Vodík se používá i v letectví a kosmonautice, kde jsou požadavky na výkon a čistotu paliva extrémní.
*Letadla: Vodíkové proudové motory nebo hybridní pohony mohou potenciálně umožnit letadla s nulovými emisemi, dosahující dolet až několik tisíc kilometrů, tak jako v Číně. Například experimentální letadla od společností jako Airbus pracují na modelech s vodíkovým pohonem.
*Vesmírné rakety: Vodík je základní součástí pohonných systémů raket NASA, ESA a dalších agentur. Rakety jako Space Launch System (SLS) používají kapalný vodík (LH₂) a kapalný kyslík (LOX) jako palivo.
*Dolet a rychlost vesmírných lodí: Doba letu na Mars se pohybuje od 6 do 9 měsíců v závislosti na výkonu motorů a trajektorii letu. Moderní projekty zkoumají i pokročilé pohony (iontové, jaderné), které by let zkrátily na týdny.
Vodík v armádě: Vodík a jaderné technologie se využívají také ve vojenské technice, zejména pro lodě a ponorky, které díky jadernému štěpení získávají dlouhodobý, stabilní výkon bez nutnosti častého doplňování paliva.
Vodík a příroda - není třeba se bát nedostatku vody: Někteří si myslí, že vodík jako palivo spotřebovává ,,vodní zásoby” a že by mohl způsobit jejich úbytek. Opak je pravdou. Vodík se většinou vyrábí elektrolýzou vody, což je proces, který vodu rozkládá na vodík a kyslík, a při zpětném spalování vzniká opět voda.
Navíc příroda díky koloběhu vody (přes mraky, déšť, řeky) stále obnovuje zásoby vody na Zemi. Použití vodíku jako paliva tedy neznamená ztrátu vody, je to čistý a obnovitelný zdroj energie, který planetě neškodí.