Hlavní obsah

Prodeje benzinových a naftových aut klesají, elektrifikovaná rostou

Foto: Radek Šťastný - Akcelerace Electric

První kvartál roku 2025 jasně ukazuje směr, kterým se vydávají evropští zákazníci. Shrnutí podílu elektrifikovaných nových vozidel výrazně přesahuje prodeje klasických benzinových a naftových aut.

Článek

Hlavní trhy, jako je Německo, Itálie nebo třeba Dánsko, rostou v podílu prodejů čistě elektrických vozidel, a to navzdory nulové podpory ze strany tamních vlád. Dotace zmizely jako pára nad hrncem a předpokládalo se, že zájem o nová elektrická auta prostě opadne. Realita ale mnohé překvapuje.

Zmiňované Německo hlásí 37% nárůst prodejů za první kvartál letošního roku ve srovnání s prvním kvartálem loňského roku.

Francie je jedinou zemí, kde poklesly prodeje proti loňskému prvnímu kvartálu, a to -18 %. Je to pravděpodobně důsledek loňských dotací, které tento rok francouzská vláda nenabízí ani pro firmy, ani pro běžné spotřebitele.

Naopak Španělsko hlásí 67% nárůst prodejů a stává se tak premiantem růstu čistě elektrických vozů. Následuje Itálie s 64% růstem, Dánsko 61,7 % a pozadu nezůstává ani Velká Británie se 42 % v rámci porovnání Q1 / 2024 a Q1 / 2025.

Který pohon v Evropě dominuje?

Podíly mezi jednotlivými pohony jsou velmi zajímavé. Nejdříve se podíváme na dva základní celky. Evropu (zahrnující i Velkou Británii, Norsko, Lichtenštejnsko a Švýcarsko a pak si vezmeme jen země EU.

EU+EFTA+UK (v závorce Q1 2024)

Podíl BEV: 17 % (13,2 %)

HEV + PHEV: 43,8 % (37,2 %)

Benzin: 28,3 % (35,7 %)

Nafta: 8,2 % (11,1 %)

Evropská Unie (v závorce Q1 2024)

Podíl BEV: 15,2 % (12,0 %)

HEV + PHEV: 43,1 % (36,3 %)

Benzin: 28,7 % (35,5 %)

Nafta: 9,5 % (12,8 %)

Benzinové a naftové automobily

Do konce prvního čtvrtletí roku 2025 zaznamenaly registrace benzinových automobilů výrazný pokles o 20,6 %, přičemž všechny hlavní trhy vykázaly pokles. Nejprudší pokles zaznamenala Francie, kdy registrace klesly o 34,1 %, následované Německem (-26,6 %), Itálií (15,8 %) a Španělsko (-9,5 %). Podobně se trh s dieselovými automobily snížil o 27,1 %, což vedlo k 9,5% podílu naftových vozidel na benzinu v 1. čtvrtletí 2025.

Hybridní a Plug-in hybridní vozy

Pokud bychom tato čísla chtěli rozebrat více, tak podíl čistě benzinových a naftových aut klesá, a to pravděpodobně v důsledku politiky výrobců dodávat na trhy aspoň částečně elektrifikované, hybridní automobily a příklonu samotných zákazníků k těmto vozům. Hybridy táhnou prodeje v EU nahoru, byť celkový evropský trh zaznamenal pokles -0,2 %.

Zvláštní kapitolou by mohla být sázka zákazníků na plug-in hybridy. Na dlouhé vzdálenosti takový vůz využívá převážně spalovací motor, odpadá tedy čekání na nabíjecích stanicích a ve městě by zákazník ocenil ticho a rychlé reakce elektromotoru. Podíl samotných plug-in hybridů ale zůstává nejmenší ze všech pohonů, a to kolem 7,5 %.

Bateriové elektromobily

Pojďme se v krátkosti podívat na hlavní trhy EU a jejich podíl v rámci čistě elektrických vozidel. V závorce jsou nabídnuty Q1 / 2024 data.

Německo: 17 % (11,7 %)

Francie: 18,2 % (17,9 %)

Itálie: 5,2 % (3 %)

Španělsko: 6,9 % (4,6 %)

Nizozemí: 35,3 % (29,5 %)

Dánsko: 65,5 % (41,1 %)

Jak je vidět, všechny hlavní trhy rostou a příliš nehledí na poznámky o slepých uličkách.

Jak je na tom svět v prodejích elektromobilů?

První kvartál roku 2025 byl ve znamení velké růstu čistě elektrických vozidel. Největšími tahouny se stala Čína, ale velká čísla směřují také na evropský kontinent.

Za celé období se prodalo přes 4 miliony elektromobilů, trend spatřujme taky v silném březnu s 1,7 milionu prodaných kusů.

Celosvětově trh s elektromobily zaznamenal 29% nárůst. A jak to tedy bylo na hlavních trzích?

Čína: 2,4 milionů kusů (36% růst)

Evropa: 0,9 milionů kusů (22% růst)

Severní Amerika: 0,5 milionů kusů (16% růst)

Zbytek světa: 0,3 milionů kusů (27% růst)

Tesla a další? Nebo už to neplatí?

Aby informační hodnota byla kompletní, pojďme se podívat na značky elektromobilů. Jak jistě víte, Tesla zaznamenala na globálním a evropském trhu značné rekordy, kdy dominovala se svým modelem Y jako prodejům čistých elektromobilů, tak automobilů vůbec. Tento rok její dominanci ale sesadila jiná automobilka. Pojďme se v závěru podívat na posledních pár čísel a doplňme procentuální nárůst / pokles oproti Q1 2024:

Volkswagen: 65 679 registrací (+157 %)

Tesla: 53 237 registrací (-38 %)

BMW: 46 557 registrací (+21 %)

Audi: 34 739 registrací (+51 %)

Renault: 31 880 registrací (+89 %)

Kia: 28 950 registrací (+59 %)

Mercedes: 28 375 registrací (+6 %)

Škoda: 26 578 registrací (+93 %)

Peugeot: 24 397 registrací (+8 %)

Volvo: 22 810 (-30 %)

Tesla sází na prodeje zcela nového modelu Y, v tomto roce nabídne snad ještě mnohem dostupnější elektromobil, tak se nechme překvapit dalším vývojem. Z tabulky je ale patrná dominance koncernu VW, které v součtu svých značek daleko převyšuje ostatní. Nové modely a hlavně nové motory a lepší orientace v nabídce použitých akumulátorů nese své ovoce. Čínský drak ještě spí, do první desítky se nedostal (pomineme-li Volvo) a vlastní čínská značka se objevuje až na 13. místě (BYD) a na 25. místě (Xpeng).

Dotační politika jednotlivých států

Velmi ožehavé téma jsou dotace na nákup nových elektromobilů. Zkusme si dát dohromady v závěru ještě prodeje EV a fakt, jestli daný stát nabízí dotace na jejich pořízení či nikoliv. Mnozí totiž tvrdí, že bez dotace by se prodeje téměř zastavily:

Německo: NENABÍZÍ ŽÁDNÉ ZVÝHODNĚNÍ (37% růst)

Francie: Dotace podle ekologického skóre od výroby po recyklaci (-18% pokles)

Itálie: NENABÍZÍ ŽÁDNÉ ZVÝHODNĚNÍ (64% růst)

Španělsko: Na bázi šrotovného cenové zvýhodnění na EV (67% růst)

Nizozemí: Daňová úleva na účetní odepisování EV, FVE atd (7,9% růst)

Dánsko: NENABÍZÍ ŽÁDNÉ ZVÝHODNĚNÍ (61,7% růst)

Co bude dále?

Jen březen 2025 v globálním měřítku znamenal 41,5 % celkového kvartálu. Velká Británie zaznamenala rekord 100 tisíc prodaných elektromobilů za jeden měsíc. Infrastruktura roste a Evropa se chystá na první milion nabíjecích bodů (zatím za rok 2024 885 tisíc bodů a nárůst o 39,7 % oproti roku 2023).

Těžko spekulovat, jak se budou prodeje vyvíjet, trend je ale jasný a celosvětový. Evropa může zůstat pozadu, ale zdá se, že hlavní trhy budou výrazně růst a celý region bude směřovat ke kopírování započatého směru. Je ale těžké dělat predikce na roky 2035 (zákaz spalovacích aut v desítkách zemí světa) nebo 2040 (kdy se přidají i takové země jako je Egypt, Mexiko nebo Indie).

Můj soukromý názor není podstatný, ale může zaznít. Po vzoru Japonska budou povoleny hybridní vozy a zákaz se bude vztahovat pouze na naftová a benzinová auta. Ostatně vzhledem k prudce padajícím prodejům těchto vozů každý rok možná nakonec nebude ani co zakazovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám