Článek
Rostoucí požadavky na bonusy
Dříve stačilo k získání snížení provize z 25 % na 15 % uskutečnit 75 jízd týdně. Od července 2024 se tento počet zvýšil na 100, a od listopadu bude třeba 125 jízd. Tento dramatický růst komplikuje situaci českým řidičům, kteří pracují na vlastní IČO a často jezdí standardní osmihodinové směny. Při pěti pracovních dnech týdně by museli zvládnout 25 objednávek denně, což je při pražském provozu téměř nemožné.
Riziko stresu a nehod
Bolt je už nyní kritizován za časté nehody, zejména u řidičů z jiných zemí, kteří jsou méně obeznámeni s místním provozem. Tlak na vyšší počet jízd týdně může vést k většímu stresu řidičů, zhoršení kvality služby a nárůstu nehodovosti. Firma tímto riskuje nejen pověst, ale i bezpečnost na silnicích.
Slevy na vozidla: Dvojsečná nabídka
Bolt nabízí řidičům výhodné slevy na vozy Toyota pod podmínkou, že je budou využívat s firemním polepem. Přestože je tato nabídka atraktivní, řidič musí vůz financovat a zároveň splnit zvyšující se požadavky na počet jízd. Pokud se číslo opět zvýší, hrozí, že se mnoho českých řidičů dostane do neudržitelné situace.
Bolt vs. Uber
Konkurenční firma Uber během rekordní inflace zrušila nejlevnější tarif Saver, čímž reagovala na ekonomickou situaci a zvýšila sazby pro své řidiče. Naproti tomu Bolt stále nabízí tarif Economy, který však po celou dobu inflace nezaznamenal zvýšení cen jízd. Tento krok znamená, že řidiči, kteří se rozhodnou pro firemní polep a nesplní nově zvýšený limit 125 jízd týdně, přijdou o snížení provize o 10 %. V praxi tak ztrácejí část svých příjmů, přestože náklady na provoz stále rostou.
Flotily vs. čeští řidiči
Zahraniční řidiči jezdící pod agenturami mohou na jeden vůz využít více osob, což jim usnadňuje plnit požadavky. Tímto krokem Bolt znevýhodňuje české řidiče na IČO, což může vést k jejich postupnému úbytku.
Nespravedlivé rozložení nákladů
Bolt sice poskytuje za poplatek platformu pro spojení řidičů se zákazníky a zprostředkování objednávek, veškeré další náklady a povinnosti však nese řidič sám. Zajišťuje si vozidlo, hradí náklady na pohonné hmoty, údržbu i daně. Aktuální požadavek na splnění 125 jízd týdně pro snížení poplatku je proto vnímán jako snaha přimět řidiče pracovat nepřetržitě, čímž dochází k dalšímu tlaku na jejich čas a zdroje. Tento krok nepřispívá k udržitelné spolupráci ani k bezpečnosti na silnicích.
Závěr
Bolt svými kroky zvyšuje stres řidičů, ohrožuje bezpečnost na silnicích a tlačí české řidiče do kouta. Zvyšování požadavků na týdenní jízdy není jen vykořisťující, ale také nebezpečné. Je nutné, aby společnost přehodnotila svůj přístup a začala více dbát na kvalitu a bezpečnost místo neudržitelných požadavků.
Co si myslíte o této situaci? Jaké kroky by měly být podniknuty k zlepšení podmínek?
Aktualizace: Firmu Bolt jsme informovali prostřednictvím e-mailu o publikování článku a plánované medializaci obsahu.