Hlavní obsah
Aktuální dění

Proč jsme rezignovali na boj s dezinformacemi?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dezinformace už není termín skloňovaný jen v odborných kruzích. Bohužel se staly každodenní součástí našich životů a všechny nás ovlivňují, ať chceme, nebo ne.

Článek

Všichni si pamatujeme, co se dělo v rámci pandemie Covid-19. Od lehce naivních témat typu, že prvním nemocným v Evropě byl migrant z Afriky, až po fakta o implantacích čipů během očkování nebo testování.

Prezidentské volby v roce 2018 byly cílenými dezinformacemi velmi poznamenány. U letošních už podobná mediální smršť nenastala především zásluhou skvěle zvládnuté komunikace, která cíleně upozorňovala na možná dezinformační témata.

Mnoho parlamentních voleb bylo poznamenáno komunikační mašinérií hnutí ANO zaměřenou především na ovládnutí sociálních médií a řetězových mailů s cílem systematické manipulace založené na polopravdách.

A v současné době je hlavním obsahem válka na Ukrajině s tématy, která generuje prokremelská propaganda, která mluví o potřebě zlikvidovat nacistické a drogově závislé vedení Ukrajiny, nebo tvrzení, že dodávky zbraní na obranu Ukrajiny konflikt prodlužují.

A jaké si z toho bereme ponaučení?

Česká vláda zrušila místo vládního zmocněnce pro média a dezinformace.

Ve svém programovém prohlášení v kapitole Bezpečnost kabinet uvádí mimo jiné tento bod:
Adaptujeme se na vývoj bezpečnostního prostředí a prosadíme odbornější přístup k obraně v informačním prostoru. Obrana proti dezinformacím musí být rychlá a škálovatelná. Po vzoru zahraničí připravíme legislativní i nelegislativní opatření, která umožní lépe se bránit proti škodlivým dezinformacím, aniž by byla narušena svoboda slova. (https://bit.ly/3EtGIgB)

Bohužel více obecněji to asi napsat nešlo. Nicméně zrušení místa, které by mělo koordinovat různé složky od Centra strategické komunikace na úrovni Úřadu vlády až po jednotlivé složky v rámci konkrétních ministerstvech, jde proti odbornějšímu přístupu a rychlé obraně, což z adaptace na vývoj bezpečnostního prostředí dělá téměř neuskutečnitelnou misi.

Takže jsme opět svědky drobení kompetencí a zodpovědnosti, což povede nejen v chaosu samotné komunikace, ale hlavně k nekoordinovanému přístupu a boji proti dezinformacím.

Státní firmy podporují dezinformační weby

Absurditou vládního odhodlání je inzerce státních (polostátních nebo příspěvkových) firem na dezinformačních webech. Kromě otázky ochrany značky je to velký problém s ohledem na financování těchto zdrojů. Většina dezinformačních médií fungujících na českém mediálním trhu jsou financované majoritní částkou právě z prodeje komerčního reklamního prostoru. Jejich zbylý příjem tvoří dary podporovatelů, čtenářů, nebo prodej merchandisingu. Proto je nezbytné být v tomto ohledu více aktivní a hlavně důslední.

Při konfrontaci ukázek této inzerce většina oslovených státních inzerentů reaguje nezbytností oslovit všechny mediální prostory v rámci férového rozložení mediálního rozpočtu. Proto je prý nemožné některá média vyloučit. Narážíme tak na absenci kapitoly věnující se dezinformacím v metodikách zadávání veřejných zakázek. Myslím, že to není nepřekonatelný úkol, navíc by dal mnoha státním úředníkům, rozhodujícím o nákupu médií, pevnější půdu pod nohama. Pozitivní roli by mohla hrát i centralizace nákupu mediálního prostoru státními firmami.

Foto: Roman Číhalík

PrvniZpravy_ZPMV

Foto: Roman Číhalík

ProtiProud_CeskeDrahy

Youtube, Google, Twitter, Meta propouštějí týmy, které měly za úkol monitorovat, analyzovat a omezovat manipulační aktivity na těchto platformách.

Zásadní úlohu v boji proti dezinformačním technikám hraje technologický inkubátor Jigsaw, který spadá od roku 2020 pod Google. Tento tým se nyní zmenšuje o více jak třetinu. Po oznámení propuštění celkově 6% zaměstnanců je s podivem, že v rámci týmu Jigsaw se propuštění týká mnohem více lidí. Ale mluvčí tohoto týmu, Shira Almeleh ubezpečuje, že „na produktech, které mají omezit šíření škodlivých dezinformací a násilného extremismu se nadále pracuje“. (https://bit.ly/3IMrNk8)

Youtube také spadající pod Google podle některých zdrojů zredukoval podobný tým pouze na jednoho člověka. (https://bit.ly/3Ew1Vql)

A Twitter, po převzetí Elonem Muskem, propustil zhruba polovinu podobného týmu, který se staral o monitorování a analýzu nenávistného obsahu na této síti.

Vypadá to, že nás nečeká moc příjemná budoucnost a rozdělování společnosti se bude spíše prohlubovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám