Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektromobil je super, ale není vhodný úplně pro každého

Foto: Roman Küršner

Peugeot e2008 - náš první elektromobil z r. 2020

Kdo se jednou pořádně sveze v kvalitním elektromobilu, už se mu těžko vrací do spalováku, ale … Ač jsou elektroauta velmi nadstandartní vozidla, jejich nároky na provoz mají svá specifika, a tak nejsou vhodná úplně pro každého.

Článek

Vždy jsem byl nadšencem pro alternativní paliva a za 40 let, co jezdím, jsem vystřídal pohon na PB i na CNG, měl jsem ve své době i přestavbu dieselu na rostlinný olej. Takže když přišly na trh první elektromobily, samozřejmě jsem zbystřil a začal se o ně zajímat.

V roce 2020 jsem si pořídil první elektro auto Peugeot e2008 v krásné pařížské modré metalíze. El-auta byly na tu dobu poměrně neobvyklé a nebylo je na ulicích, především menších měst, moc vidět, takže u nás vzbuzovalo celkem pozornost. Na parkovištích nebo v myčce se mnohdy někdo zastavil a vyptával se na podrobnosti, co je ten elektromobil vlastně zač. Tehdy jsem o něm zvědavým lidem mohl říci jen strohé zkušenosti, ty podstatné měly přijít až časem. Po necelém roce používání e2008 jsem manželce pořídil Renault eZOE. Chtěla auto s jednoduchým ovládáním, automat, pohodlné, malé a relativně prostorné, eZOE, jak se později ukázalo, bylo pro ní dobrou volbou. Takže jsme už začali sbírat zkušenosti ze dvou značek el-aut. Po třech letech používání jsem v r. 2023 vyměnil Peugeot e2008 za Škodu Enyaq Sportline 85 v maximální výbavě. Dle mého minimálně o dvě třídy kvalitnější a vybavenější vůz než byl Peugeot e2008. Vývoj těchto vozů jde velmi rychle vpřed, a tak se není ani čemu divit. Čtvrtým elektromobilem, se kterým jsme měli zkušenost, byla neplánovaně Škoda Citigo, kterou dostala manželka jako náhradní auto za eZOE, když bylo přes dva měsíce v servisu, kde čekalo na ND z Francie. Jinak banální oprava, výměna jednoho dílu za druhý, což mechanici zvládli za dvě hodiny. Takže nic zoufalého, až na tu čekací dobu. Ale zase díky tomu byla další zkušenost se Škodou Citigo.

Po tomto úvodu se konečně dostávám k otázce, proč není elektromobil pro každého, ač jde o špičkový vůz s mnoha přednostmi před spalováky. Po pěti letech zkušeností s praktickým používáním čtyř druhů elektromobilů různých kvalitativních tříd, si dovolím případným zájemcům, kteří uvažují o pořízení el-auta shrnout realitu jejich provozu, tak jak jsem ji poznal já.

V současné době má dle mého elektromobil největší smysl především pro podnikatele, kteří ho mohou pořídit na firmu s možností odpočtu DPH, čímž se jim sníží jeho cena o 21 % a musí mít navíc ještě dostatek financí, aby měli i finanční zdroj na dovybavení potřebných komponentů k jeho zdárnému provozu. Pro ideální využívání elektromobilu je prakticky nutností mít pro takové auto vhodnou, nejlépe vytápěnou garáž s možností vlastního nabíjení přes kvalitní wallbox. To ale vyžaduje úpravu stávajících elektrorozvodů v domě, což v podstatě nutně obnáší také zavedení si nízkého tarifu, tzv. nočního proudu, bez něhož se vám nabíjení prodraží cca o 30 %. Tato úprava mne vyšla i s wallboxem na cca 45 tisíc. Výslednou cenu ale ovlivňuje stávající stav elektroinstalace v daném objektu.

Nízkému provozu el-auta perfektně nahrává, pokud máte možnost instalace fotovoltaické elektrárny nebo ji už vlastníte. Sami máme 11 kW FVE s orientací panelů na jih a 16 kW bateriemi, takže prakticky od března do listopadu můžeme ve sluneční dny nabíjet elektřinou „zdarma“. Ano, není to zas tak zdarma, protože FVE něco stála, ale je už vaše a než pouštět vyrobenou elektřinu za pakatel do sítě je mnohem výhodnější ji ukládat do baterie el-auta. V takovém případě se provoz elektromobilu velmi výrazně zvýhodní. Z našich zkušeností jsme v létě cca od května do září bez problémů stíhali z FVE nabíjet obě elektroauta. Podotýkám, že nemáme s manželkou moc velké nájezdy, já okolo 25 tis. km/rok a ona do 12 tis. Další 2 měsíce mimo léto dokázala FVE plnit alespoň jedno auto. Jen cca od půlky října do března jsme museli dobíjet komplet ze sítě. Co se týče dobíjení ze sítě musím opět podotknout, že na tom budou mnohem lépe ti, kdož mají e-auto v majetku firmy, protože mohou nabíjet v jejích prostorách, a tak si spotřebovanou elektřinu dají do nákladů a ještě si odečtou 21 % DPH z každé kWh.

Další ideální situací pro využívání elektromobilu je, abyste nemuseli často nabíjet u veřejných elektro stanic vás kW vyjde u rychlonabíječek na 13 - 16 Kč vč. DPH, což je podstatně dráž, než-li nabíjení doma. Nebo můžete nabíjet za 8 - 10 Kč u pomalejších AC nabíječek, ale počkáte si až 3× déle na nabití. Takže je elektromobil výhodný především pro ty, kdo jej budou používat hlavně k jízdě na kratší vzdálenosti a přes noc si vždy auto v klidu nabijí doma.

Posledním, a to velmi závažným problémem, je prodejnost elektromobilu, pokud jej máte ve vlastnictví, po např. deseti letech provozu. Za tu dobu bude kapacita baterie asi na 70-80 %, a při ježdění „okolo komína“ budete mít najeto přibližně 100-200 tisíc kilometrů. U klasického auta stále ideální stav pro prodej, kdy za něj můžete dostat až do 50 % původní ceny dle jeho stavu, ale hlavně - bude o něj zájem. Jenže u elektromobilu už jde o téměř neprodejné auto, a pokud kupce najdete, tak jen za velice nízkou cenu, která nebude zdaleka odpovídat reálnému stavu vozidla, byť by bylo sebevíc zachovalé. Problémem je životnost baterie, které už po takové době nebude potencionální kupec věřit, že mu vydrží dalších 10 let. Takže e-auto asi neprodáte nebo jen s obří ztrátou. Dokud nebude vyřešena technologie snadné a cenově dostupné výměny baterie, není moc dobré e-auto vlastnit, ale raději si jej pronajmout na operativní leasing, kdy po pár letech auto vrátíte a pronajmete si jiné, modernější. To ale není nic vhodného pro zaměstnaného člověka s průměrným příjmem, hodí se to hlavně zase jen pro firmy, které si odečtou DPH z ceny pronájmu a dají si měsíční splátky ihned do nákladů a nezatíží to jejich rozpočet jednorázovou vysokou částkou za nákup e-vozu. Dle vlastních zkušeností má v dnešní době operák na e-auta smysl, protože i když je konečná splátka např. po 4 letech relativně vyšší, je stále velmi diskutabilní, zda byste auto po jejím odečtu z původní ceny prodali za zbylou cenu. Osobně si myslím, že jen velmi těžko a museli byste ještě hodně slevit. Nemluvě o dlouhé době, po kterou byste hledali kupce.

Na závěr bych to shrnul asi takto: Elektromobil má rozhodně své neoddiskutovatelné místo jako další alternativa mezi automobily, ale momentálně je jeho pořízení výhodné jen pro firmy nebo zájemce s nadstandardními příjmy, s vlastním domem a garáží, kdy je předpoklad, že většina denních jízd nepřesáhne kapacitu baterie a dobíjí se doma či ve firmě přes noc. Rozhodně je nesmyslné pořízení elektromobilu pro obyvatele paneláků či bytovek bez vlastní garáže a možnosti připojení nízkého tarifu. Aby e-auto stálo celoročně venku před domem na parkovišti a dobíjelo se jen z veřejných e-stanic považuji za naprostý nesmysl. Stejně tak nemá velký smysl i jako jediné auto do rodiny, pokud tato chce jezdit na vzdálenější cesty či dovolené. Naopak komfortním společníkem pro jízdu je těm, kdo jezdí denně, ale kratší cesty, jeho pořízením si nezatíží svůj finanční stav, může si odečíst z jeho provozu DPH, nevadí mu operativní leasing nebo velmi nízká cena při prodeji. Ale hlavně musí být neochvějným příznivcem alternativních pohonů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám