Hlavní obsah
Názory a úvahy

Je to náročné aneb Jak se cítí žena po rozvodu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Pokud jako já odcházíte z manželství, v němž nejste šťastné, kde vás muž utlačuje, napomíná, utiskuje, ponižuje, nebo dokonce bije, pak nejspíš pocítíte po rozvodu především ohromnou úlevu.

Článek

V manželství jsem se poslední roky necítila šťastná. Hlavně proto, že jsem si užila téměř 14 let s narcisem, který měl potřebu neustále ukazovat, jaký je king. To, že to byl spíše člověk, který si není jistý v kramflecích a potřebuje si ego honit tak, že ponižuje druhé, jsem věděla jen já. Jakmile jsem ho prokoukla, už na mě jeho hry neplatily. Stále jsem jim však musela čelit. A tak byl rozvod jediným řešením. Jak se cítím poté, co jsem odešla z toxického vztahu? A jak se může cítit mnoho dalších žen, které raději zvolily cestu matky samoživitelky?

Úleva a svoboda

Jakmile se odhodláte udělat ten osvobozující krok a od manžela odejít, popřípadě když odejde on, ucítíte především úlevu. Možná nepřijde hned. Možná se bude mísit se žalem, o co jste přišly. Ale jakmile si uvědomíte, jakého závaží jste se zbavily, přijde nepopsatelný pocit svobody. Najednou pochopíte, že máte šanci začít znovu a třeba lépe. Už jste se poučily z mnohých chyb. A i když vás čeká mnoho nového, vše se bude odehrávat v klidu, bez stresu, že by za vámi stál nějaký diktátor. Bude to ve vašem tempu. Tak to nepřežeňte a užívejte si, že může být vše podle vás.

Najednou bude fuk, jestli jste vyluxovala, jestli se někde válí nějaké hadry, nebo jestli je ve dřezu špinavé nádobí. Umyjete ho, až se vám bude chtít nebo až vy budete mít čas.

Po finanční stránce…

Po finanční stránce to už ale taková svoboda nebude. Tady samozřejmě záleží na tom, jak jste to měly v manželství. Pokud byly finance společné a větší část tvořil manželův plat, bude to drsné. Já v tomhle měla výhodu. Měla jsem plat stejný jako manžel a ještě jsem měla a mám možnost vydělat si i peníze navíc. Pokud ale zůstanete sama, bude to náročné. Hlavně zpočátku, než si vyřídíte alimenty, nebo nějaké příspěvky a přídavky na děti.

Dá se to zvládnout, ale budete se nejspíš muset uskromnit. Problém také může nastat se zaměstnáním, pokud jste se až dosud střídali ve vodění  dětí do školy a školky a v jejich vyzvedávání. Já jsem ráda, že dělám sama na sebe. Můžu je tak ráno odvést a odpoledne vyzvednout. Pokud bych ale chtěla nastoupit na plný úvazek do nějaké práce, už by to byl problém.

Sama na děti, sama na všechno

Také si uvědomíte, že i když jste byly v manželství na všechno samy, pořád tady byl chlap, který na ně občas houknul, usměrnil je, nebo dohlédl, když jste si šla dát sprchu. Mohla jste večer vyrazit na jógu nebo si jít zaběhat. Po rozvodu budete najednou řešit, kdo vám děti pohlídá. Pokud máte nablízku babičku s dědou, je to výhra. V opačném případě to budete mít ještě náročnější.

Faktem také je, že i když se táta o děti nestará a nezajímá, pořád je to chlap v bytě a s ním určitá autorita. Děti se krotí. S maminkou, která sice zakřičí a zakáže, ale je to pořád ta milující bytost, autorita pokulhává.

A ono mít děti na krku sama takřka non-stop, je fakt náročné. To se pak opravdu těšíte na večer, kdy konečně usnou a vy si sama vychutnáte skleničku vína u televize nebo knížky. Těšíte se,  až si je otec odveze na víkend a vy budete mít v bytě ticho a klid. Ovšem pozor. Jakmile odjedou, ticho v bytě úplně křičí. Je divné, ohlušující. A samota ubíjející. Najednou vám začnou chybět, nebudete vědět, co dělat dřív a jestli vůbec něco dělat. Je to paradox, ale je to tak.

Být rozvedená matka s dětmi je velmi náročné. Fyzicky, psychicky, finančně i emočně. Ale na druhou stranu to má své výhody. Jste svou paní, už víte, co od života chcete a nikdo vám do toho nemluví. Většinou. Objeví se samozřejmě lidé, kteří vás budou soudit, hodnotit i obviňovat, že jste dětem vzaly rodinu.

Kašlete na ně. Je to váš život. Jen vy samy víte, čím jste si prošly a jak náročné to bylo tehdy a jaké je to teď.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz