Článek
aneb Jak přežít pět profesí v jedné tabulce a neztratit u toho duši ani smysl pro humor
Úvodní disclaimer: Tento článek není sponzorován MŠMT, ČŠI, ani Šablonami EU. Obsahuje stopy hořkosti, otlačené prsty od razítek a nepřiměřeně vysoké IQ v kombinaci s neprůstřelnou trpělivostí.
Kdo jsme?
Zatímco svět věří, že „škola jsou hlavně učitelé“, skutečnost je trochu jiná. Kromě kuchařek, uklízeček a školníků existuje ještě speciální rasa pracovníků, která z větší části drží školu v chodu. Bývá nazývána „hospodářkou školy“.
Termín „hospodářka školy“ se v oficiálním katalogu prací ve veřejných službách a správě (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.) nevyskytuje jako samostatná pracovní pozice. Přesto se tato role běžně používá ve školní praxi jako neformální označení pro zaměstnance, který zajišťuje ekonomicko-provozní agendu školy.
Jak se tedy tato pozice zařazuje?
V praxi se „hospodářka školy“ obvykle zařazuje pod některou z těchto oficiálních kategorií:
- Účetní (např. 1.02.03) – pokud vykonává účetní agendu
- Rozpočtář nebo finanční referent – pokud zajišťuje rozpočty, platby, FKSP
- Zásobovač – pokud má na starosti objednávky a materiální zajištění
- Referent majetkové správy – pokud spravuje inventář a majetek školy
- Administrativní pracovník – pokud vykonává spisovou službu, evidenci žáků apod.
- Zařazení do platové třídy se neřídí názvem pozice, ale skutečnou náplní práce.
- Pokud hospodářka vykonává více činností, zařazuje se podle té nejsložitější.
- V některých případech může být zařazena až do 9. nebo 10. platové třídy, zejména pokud má podřízené nebo odpovídá za větší objem financí.
Pokud vykonáváš všechny tyto činnosti nebo většinu z nich, tak jsi v podstatě multitaskingový superhrdina školní ekonomiky.
Pod výše uvedenými kategoriemi se ovšem skrývají rozsáhlé různorodé náplně práce, které zaměstnavatel stanoví dle místních podmínek. Např.: správa pošty přijaté a odeslané (jejich příjem a odesílání), správa datových schránek (příjem a odesílání), s tím související agenda podacího deníku, příjem a výdej učebnic na začátku a konci školního roku, vydávání všech možných potvrzení pro žáky a zaměstnance, občas zaskočit za uklízečku (když se dítko pozvrací ve třídě), občas zaskočit za školníka, mimochodem ve svém kanclu mám téměř cokoliv, kdyby to někdo náhodou potřeboval (šroubovák, křížák, imbusák, kleště, jehlu a nit, tužkové baterie, dezinfekci, náplasti, teploměr, ibuprofen… apod.)
A nyní dotaz, milé kolegyně hospodářky-nehospodářky: Kolik je na vaší škole-školce správních zaměstnanců vykonávajících všechny tzv. oficiální kategorie? Nebo jste na to samy?
Přiznejme si ale otevřeně, co je ta „hospodářka“ vlastně za pracovní pozici. Je to funkce neperspektivní a bezkariérní-nikdy z vás nemůže být „vyšší hospodářka“ nebo snad „vedoucí hospodářka“, protože počet správních zaměstnanců je limitován počtem dětí.
A pokoušely jste si někdy za sebe někdy najít náhradu s tím, že ji zaučíte? Já ano.
Účetní se znalostí účtování příspěvkových organizací a PAP je nadlidský úkol. Ale nechce dělat nic jiného než účtovat, navíc tabulková mzda jim připadá směšná, oproti soukromému sektoru
Rozpočtář nebo finanční referent: ve škole k čemu? Nejsme stavební firma a máme účetní firmu
Zásobovač? Zase ve škole funkce na nic, tuto funkci plní většinou hospodářka, přes kterou jdou všechny objednávky, má totiž poměrně přehled o tom, co kde chybí a co je potřeba doobjednat
Administrativní pracovník: představa potencionálního zaměstnance je taková, že sedne k počítači a po ukončení pracovní doby jde domů. Popřípadě, že pokud má práci hotovou, jde domů dřív.
Milé kolegyně, už se vám někdy stalo, že ráno vstoupíte do kanclu a řeknete si: „Mám všechno hotovo, co já budu dnes celý den dělat?“ Mně tedy ne, spíš řeším postupně, co zase„hoří“
Tabulkové platy pro tuto profesi, jakkoliv pojmenovanou, jsou výsměchem vzhledem k tomu, co „hospodářka“ (jakkoliv pojmenovaná) za svoji náročnou práci dostává.
Proč se do této práce nikdo nehrne?
„Mnohoodpovědnost“ bez odpovídající mzdy — pozice hospodářky školy je často mixem 5 různých profesí, ale plat odpovídá jedné, a to ještě podhodnocené.
Absence nástupnictví — nového člověka nelze „hodit do vody“. Musí se zaučovat klidně i celý rok, jinak to může školu paralyzovat.
Nízká prestiž funkce — přitom bez hospodářky by se škola mohla do 14 dnů dostat do potíží. Ale „není to učitel“, takže se to nebere tak vážně.
Nestabilita legislativy a rozpočtů — neustálé změny předpisů, kontroly, normativy, FKSP, normy MŠMT, navyšování tabulek, rozpočtová pravidla… a pak ti někdo řekne: „To je jen kancelářská práce.“
Jasně, že mi teď někteří z vás napíšou: “ Když se ti to nelíbí, tak si najdi jinou práci“, ale o mně to není, je to o budoucích „hospodářkách“ školy, jejichž práce je naprosto (z pohledu úřadů) nedoceněná, a to hlavně finančně. A já se postupně psychicky připravuji na situaci, kdy sdělím vedení školy: „Za rok končím“, a po roce odevzdám klíče, služební mobil a pojedu domů vytrhávat plevel kolem jahod…
Mějte se! A vy, které máte před důchodem déle než já, zkuste se spojit a zabojovat.