Hlavní obsah
Psychologie

Přiznání mladého člověka v roce 2024

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Sigurd Jirkasson

Sociologický průzkum na téma životní nejistoty u čerstvých absolventů univerzit a mladších generací obecně.

Článek

Následující řádky jsou něčím na způsob sociologického experimentu. Podělte se prosím o své názory v komentářích, zaklikněte odpověď v anketě níže a zamyslete se, co vy si myslíte o dnešních dvacátnících.

Zdravím, jmenuji se Jára, schází mi pár let do třicítky a před rokem jsem dokončil magisterské studium vysoké školy. Nedokážu najít vhodné zaměstnání, snažím se akorát životem protlouci jeden den za druhým a mám strach z každého dalšího rána.

Už na základce jsem byl takový outsider, i když jsem si to neuvědomoval. Lépe jsem si rozuměl s učiteli a několikrát jsem byl terčem šikany, kvůli které jsem nakonec odešel a dojížděl do města na víceleté gymnázium.

Děsil jsem se gymplu, připadal jsem si jako nejhloupější ve třídě. Po čase jsem se začal víc bavit s jedním spolužákem (polovičním cizincem), ale toto přátelství bylo spíš účelové a skončilo ze dne na den maturitou. Poprvé jsem se také zamiloval, ale jakmile jsem to řekl nahlas, akorát jsem se stal terčem posměchu a s onou dívkou jsem nedokázal promluvit už ani slovo.

Netušil jsem, kam dál, tak jsem uposlechl přání rodičů a šel v jejich stopách studovat techniku do daleké Prahy. Nevydržel jsem tam ani rok a tehdy jsem také začal rodičům pravidelně lhát. Namísto zkoušek jsem chodil po Praze anebo se na kolejích zamykal na záchodě, aby o mě nevěděli ani spolubydlící (se kterými jsem neprohodil víc než větu denně), a tak mě na konci roku vyloučili kvůli nedostatečnému počtu kreditů.

Neměl jsem peníze, nedokázal si sehnat žádnou práci a šel na pracák a doma to bylo snesitelné jenom, protože jsem slíbil pokračovat ve studiu a pomáhal při domácnosti. Pořád víc jsem se uzavíral do sebe, trávil celý čas na počítači a zpočátku jsem zkoušel kreativně psát, ale nikdy jsem s tím nebyl spokojený a připadal jsem si jen víc a víc neschopný.

Poté jsem se dostal na filozofickou fakultu krajské univerzity, kam jsem se přihlásil jenom kvůli tomu, abych mohl bydlet v klidu dál u rodičů a protože to je notoricky ulejvácký obor. S diplomem z toho oboru se ale nedostanu prakticky nikam.

Zkoušel jsem pohovory na různá místa, ale u totožné pozice ve dvou různých firmách mi řeknou, že buď jsem nedostatečně kvalifikovaný, anebo dle jejich soudu jinak profesně orientovaný (a že bych u nich beztak dlouho nevydržel a šel za jiným).

Něco k mému zdravotnímu a sociálnímu stavu:

Trápí mě krátkozrakost, nespavost a kožní problémy, ale u lékaře jsem nebyl posledních pět let a i předtím to bylo pouze očkování.
Prakticky každý týden mě trápí alespoň jednou migrény.
Bydlím u rodičů, kteří mnou nepohrdají jen kvůli tomu, že jim neustrále lžu, ale ani se na sebe nedokážu podívat do zrcadla, jak sebou pohrdám já sám.

Mám jednoho kamaráda z univerzity, se kterým si píšu, ale ani jemu se nedokážu svěřit, i když je teď asi to poslední, co mě ještě drží nad vodou, ale možná jsem na něj až nezdravě upnutý. On je ve spokojeném vztahu a má mě rád jako kamaráda, ale nikdy nedal najevo, že by v tom bylo něco víc.

Už ale nechci být nikomu příteží. Mrzí mě to, ale někdy se to v životě prostě nepovede.

Anketa

Co mám udělat jako první? (Anketa je anonymní, nebojte se být upřímní.)
Přiznat své city?
0 %
Najít si někoho jiného na seznamkách atp.?
33,3 %
Najít si jakoukoliv práci, kde mě vezmou?
0 %
Jít dále studovat?
0 %
Vyhledat odbornou pomoc?
66,7 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám