Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zvrat ve vyšetřování havárie: Černá skříňka z letu AI117 už je v rukou expertů

Foto: macrovector

Pád letadla

Z běžného letu na lince Ahmedabád–Londýn se stala noční můra. Boeing 787 havaroval jen pár vteřin po startu. Na palubě zemřelo téměř 250 lidí. Vyšetřování odhaluje mrazivé detaily.

Článek

Když rutina ztuhne v čase

Je čtvrtek 12. června a teplé odpoledne v indickém Ahmedabádu nepředznamenává nic neobvyklého. Na letišti Sardar Vallabhbhai Patel se připravuje k odletu let Air India 117, pravidelná linka do Londýna. Na palubě je 231 cestujících a 11 členů posádky. Všichni míří za novými začátky, za prací, za rodinou. Nikdo netuší, že z jejich cesty zbyde jen seznam jmen a trosky v plamenech.

Letoun typu Boeing 787 Dreamliner se odlepí od země krátce po 13:38. Ale stroj se nikdy nedostane nad 200 metrů výšky. Místo stoupání přichází náhlý propad. Stroj letí nízko, příliš nízko, s vysunutým podvozkem a plně roztaženými klapkami. Vzápětí mizí za budovami a během několika vteřin naráží do obytného komplexu přiléhajícího ke studentským kolejím.

Ozývá se exploze, potemnělá obloha se zbarví rudě. Oheň zachvacuje několik pater, následné výbuchy plynů a rozvodů demolují vše v okolí. Všude jen dým, trosky a křik.

Když černá skříňka mluví tiše

Vyšetřování začíná okamžitě. Záchranáři pátrají mezi ohořelými troskami po přeživších, ale naděje se rychle mění v tragickou bilanci. Oficiálně je potvrzeno 242 mrtvých, z toho pět studentů, kteří byli v budově v době dopadu. Další desítky lidí jsou zraněné.

Z trosek jsou nalezeny dvě klíčové věci – černé skříňky: letový záznamník a záznam komunikace z kokpitu. Oba přístroje jsou mírně poškozené, ale analyzovatelné. Vyšetřovatelé ze tří zemí – Indie, USA a Velké Británie – začínají rekonstruovat poslední okamžiky osudného letu.

Zatímco data z přístrojů jsou tajná, unikají některé informace. Motory během startu nejevily známky poruchy. Nezaznamenaly se žádné výbuchy, žádný kouř. Co tedy selhalo?

Stín nad Boeingem a tíha otázek

Jednou z hlavních vyšetřovacích linií je nesprávná konfigurace letadla při startu. Existuje hypotéza, že klapky i podvozek zůstaly v režimu vzletu příliš dlouho, což způsobilo nadměrný odpor. Spolu s možnou chybou v řízení tahu motorů a špatně nastaveným autopilotem šlo o fatální kombinaci.

V hledáčku je ale i samotný výrobce letadla. Boeing čelí v posledních letech četným kritikám kvůli bezpečnosti svých strojů. Objevují se také hlasy whistleblowerů, kteří varovali před strukturálními problémy modelu 787. Jeden z nich, bývalý technik Sam Salehpour, upozornil na údajné opakované nedostatky ve výrobě, které mohly ovlivnit pevnost trupu. Zda měly tyto problémy vliv na pád AI117, se teprve zjišťuje.

Indická vláda okamžitě přikázala inspekci všech 34 letounů Boeing 787, které v zemi létají. Preventivní kontroly zahájily i další státy. Výrobce motorů GE Aerospace byl vyzván, aby dodal detailní zprávu o stavu agregátů na palubě letadla.

Důvěra, která se bude těžko obnovovat

Air India, kdysi pýcha indického letectví, čelí jedné z největších krizí ve své historii. Společnost zřídila krizovou linku pro pozůstalé a pozastavila lety na některých dálkových trasách.

Na sociálních sítích se mezitím rozhořela debata. Lidé sdílejí fotografie z posledních okamžiků cestujících, včetně mladého páru, který si těsně před nástupem do letadla udělal selfie. Jiní upozorňují na to, že někteří cestující si stěžovali na zvláštní zvuky během pojíždění. Zatím ale nic z toho není potvrzeno oficiálně.

Let AI117 se tak stal nečekaným varováním. Nejen pro letecké společnosti, ale i pro celý letecký průmysl, který si dlouho zakládal na bezpečnosti. Teď čelí otázce, jestli i moderní letadla jako Dreamliner nejsou jen iluzí technologické dokonalosti.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz