Článek
„Cílem je optimalizovat využití vozidel, předejít nesmyslnému blokování parkovacích míst a motivovat Pražany, aby se zamysleli nad tím, zda auto vůbec potřebují,“ vysvětlil primátor Bohuslav Svoboda.
Firemní flotily v pohybu
Jedním z klíčových bodů nového opatření je efektivnější využití firemních vozů. „Víme, že velkou část dopravy v Praze tvoří auta zaměstnanců korporací. Nová pravidla je motivují k lepší organizaci pracovního dne a plánování schůzek,“ řekl mluvčí magistrátu.
Prakticky to znamená, že obchodníci a manažeři firem budou muset své schůzky plánovat tak, aby si auto předávali podobně jako štafetový kolík. Jakmile jeden kolega dorazí do kanceláře, další kolega přebírá vůz a vyráží na další jednání. „Tento systém jsme nazvali Sdílený pohybový režim a očekáváme, že sníží počet zaparkovaných aut až o 40 %,“ dodal mluvčí.
Rodinná auta? Jen jedno a stále na cestě
Dalším opatřením je zavedení limitu jednoho vozu na domácnost. Výjimku samozřejmě dostanou ti, kteří mají rodinný dům a vlastní parkovací místo na pozemku. „Podle našich průzkumů je v Praze spousta rodin, které mají na ulici zaparkovaná auta celé dny bez pohybu. Typickým příkladem jsou senioři či maminky na mateřské, které své auto využijí maximálně jednou týdně. To je obrovské plýtvání prostorem, které si do budoucna v Praze nemůžeme dovolit!“ argumentuje Svoboda.
Nové nařízení proto stanoví, že pokud rodina chce auto vlastnit, musí ho během pracovních dní aktivně využívat. Město již připravuje aplikaci, která bude monitorovat pohyb vozidla a případně upozorňovat majitele, pokud auto příliš dlouho stojí na jednom místě.
Jak by to mohlo fungovat v praxi?
Pražské rodiny si budou muset zvyknout na nový životní rytmus. Například otec ráno odveze děti do školy, ale místo návratu domů rovnou pokračuje v jízdě po městě, třeba okružní trasou kolem Pražského okruhu. Maminka po obědě auto převezme a pojede na odpolední projížďku, nebo si může přivydělat rozvozem zásilek či jídla. Večer pak vůz opět převezme jiný člen rodiny, aby splnil denní limit najetých kilometrů. Tady může vypomáhat např. někdo z prarodičů, případně na cestu opět vyráží tatínek.
„Když už si Pražan opravdu musí ponechat auto, chceme, aby to mělo smysl,“ doplnil primátor.
Hustá síť MHD jako náhrada
Primátor také připomněl, že Praha má jednu z nejlepších sítí hromadné dopravy v Evropě. „Máme metro, které nikdy neuvázne v zácpě, a přesto tu lidé jezdí autem z Butovic na Anděl? To mi přijde absurdní,“ podivuje se Svoboda.
Nové opatření má občany přimět k zamyšlení nad tím, zda auto vůbec potřebují. „Pokud někdo auto používá pouze pro jízdu do práce a zpět, měl by zvážit, zda by nebylo efektivnější přejít na MHD, kolo nebo chůzi. Naopak ti, kteří si auto ponechají a skutečně ho využívají, alespoň přispějí do ekonomiky častějším tankováním, a tím i zvýšenými daňovými příjmy,“ dodal radní pro dopravu.
Kontroly a možné sankce
Pro dohled nad dodržováním pravidel budou sloužit mobilní kamery městské policie a systém automatického sledování pohybu vozidel. Řidičům, kteří budou mít auto zaparkované déle než povolený čas, hrozí pokuta nebo přidělení tzv. „povinné jízdní směny“ i o víkendu.
Naopak pro majitele vozů, kteří nařízení dodržují, chystá magistrát motivační odměny. Nabízí se příspěvek na roční dálniční známku. Řidiči tak budou spravedlivě odměněni a s dálniční známkou budou navíc motivováni vyjet také dále za Prahu, což bude mít opět pozitivní dopad na parkovací místa.
„Chceme motivovat, ne trestat. Ale pokud někdo bude pravidla ignorovat, musí počítat s důsledky,“ uzavřel Svoboda.
Závěr: Praha se hýbe – a auta s ní!
Magistrát si od tohoto opatření slibuje plynulejší dopravu a uvolnění parkovacích míst. Obyvatelé Prahy tak budou mít na výběr – buď se přizpůsobí novému režimu a jejich auto bude v pohybu prakticky neustále, nebo zjistí, že vlastně žádné nepotřebují.
Jak se systém osvědčí v praxi, ukáže čas. Každopádně je jasné, že Praha se rozhodla problém parkování vyřešit po svém – a tentokrát opravdu nikdo nebude stát na místě.
Články od autora Švejkovinky jsou, jak již název napovídá smyšlené a nezakládají se na pravdě. Nemají za cíl nikoho urazit nebo poškodit. Naopak cílem těchto článků je pomocí absurdit pobavit a povznést se nad každodenní stres právě tak, jak je pro nás, české Švejky typické.