Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nenávist ve společnosti roste, mohou za ni populisté a extrémisté

Foto: Seznam.cz

Politická situace a celkově společenská nálada je u nás velice špatná. Někteří politici se nás snaží záměrně děsit a šířit negativní náladu. Kdo konkrétně ji šíří a jak se nenechat znechutit?

Článek

Populisté a extrémisté jako hlavní šiřitelé?

Ano, je tomu tak. Bezpochyby nejvíce nás totiž rozdělují právě politici. Zejména ti, kteří svým veřejným vystupováním šíří pesimismus, dezinformace a špatné zprávy. Takoví lidé existují zřejmě ve všech zemích, ale v České republice mají vliv na obrovské množství lidí, což je velmi znepokojivé. To následně vede k agresi, napadání a různým útokům na politiky či novináře. Lidé jsou poštváváni proti sobě a už pomalu nevědí, čemu mají věřit. Neustále slyší Babiš, antibabiš, Fiala, antifiala a já se již ani nedivím, že jsou z toho všeho jednoduše otrávení.

Vypjatá kampaň do nadcházejících voleb

Ještě horší situaci očekávám před nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny. Již nyní můžeme být svědky agresivní kampaně, protože v těchto volbách půjde skutečně o všechno. Vše má ale své meze a kampaně by měly být aktivně kontrolovány. To se naštěstí děje a policie se nyní zabývá třeba rasistickými plakáty hnutí SPD, které používali loni před krajskými volbami. Jsem nesmírně rád, že se těmito plakáty někdo zabývá, protože je důležité se jasně vymezit vůči jakýmkoli rasistickým projevům. Doufám, že policie dospěje k jasnému postoji a stanoví tak pevnou hranici, za kterou se politici nesmí dostat.

Jak se proti manipulacím a dezinformacím vlastně bránit?

V době, kdy je informační prostor zahlcen již zmíněnými dezinformacemi a účelovými manipulacemi, je důležité, aby si lidé osvojili základní principy kritického myšlení. Není třeba věřit všemu, co se objeví na sociálních sítích nebo v řetězových emailech. Stačí se řídit několika jednoduchými pravidly:

1) Ověřujte si zdroje

Ne každý, kdo se tváří jako odborník, jím skutečně je. Hledejte oficiální informace, sledujte renomovaná média a porovnávejte různé pohledy na věc. Pokud nějaká zpráva působí příliš šokujícím nebo senzačním dojmem, je dobré se podívat, zda ji uvádějí i seriózní média.

2) Pozor na emoce

Dezinformace často cílí na vyvolání strachu, hněvu nebo nenávisti. Pokud ve vás zpráva okamžitě vyvolá silnou emocionální reakci, je dobré se zastavit a ověřit si její pravdivost. Manipulátoři vědí, že rozhněvaný člověk reaguje impulzivněji a méně přemýšlí nad tím, co sdílí.

3) Buďte skeptičtí k jednoduchým řešením

Politici, kteří slibují rychlá a snadná řešení, většinou jen klamou své voliče. Typickými příklady jsou Andrej Babiš, Tomio Okamura či Kateřina Konečná. Když totiž tvrdí, že jediným viníkem problémů jsou uprchlíci, Evropská unie nebo vláda, měli bychom zpozornět. Skutečnost může být totiž úplně jiná.

4) Sledujte více zdrojů

Spoléhat se jen na jednu informační bublinu znamená vystavit se riziku jednostranného pohledu. Je dobré číst nejen média, která souzní s našimi názory, ale i ta, která nabízejí odlišné úhly pohledu. To neznamená věřit každé informaci, ale rozumět širšímu kontextu a zároveň to může být také snaha, jak pochopit, co některé lidi vede k opačnému názoru.

Tato čtyři základní pravidla pro boj s dezinformacemi je důležité dostat především k naší nejstarší části populace, tedy k seniorům. Nebojte se s nimi mluvit a ukažte jim, že dezinformace jsou skutečný problém, který dokáže zmanipulovat spoustu lidí.

Role médií a odpovědnost veřejnosti

Velký podíl na současné polarizaci společnosti samozřejmě mají i média, která často kladou důraz na senzace a konflikty místo věcné diskuse, ale zároveň prohlubují rozdělení společnosti. Právě populisté a extremisté toho využívají, protože vědí, že kontroverze a radikální výroky jim zajišťují mediální prostor zdarma.

Je proto důležité, aby se lidé naučili rozlišovat kvalitní a bulvární žurnalistiku. Seriózní novináři pracují s ověřenými informacemi, dávají prostor různým stranám a nesnaží se vyvolávat zbytečné emoce. Naproti tomu někteří novináři často operují s neúplnými fakty a podsouvají čtenářům, co si mají myslet. Já si tedy myslím, že každý z nás, autorů článků, by měl nést osobní odpovědnost za to, jaký obsah šíří.

Osobní útoky, výhružky

V dnešní době se potýkáme i s dalším problémem. Rapidně nám roste počet útoků, výhružek a všeobecně nenávisti nejenom na internetu. I já osobně to bohužel pociťuji. Již několik měsíců zde s vámi publikuji své názory a vidím, že poměrně často se diskuze pod články zvrtne v jedno velké místo nenávisti. Respektuji jakékoliv opačné názory a diskuzi, ale vždy musí být slušná a věcná. V opačném případě se nemáme o čem bavit.

Vše se ale nemusí točit jen kolem politiky. Před pár dny jsme mohli být svědkem útoku v Hradci Králové, kde mladík v obchodě zavraždil dvě nevinné prodavačky. I z tohoto útoku ale musíme vyjít silnější. Ukázal nám, že si musíme mnohem více všímat svého okolí a jakékoliv podezřelé činy, které podniknou lidé okolo vás, začít aktivně řešit. Tímto bych na vás chtěl tedy apelovat, abyste skutečně nebyli lhostejní a aktivně si všímali svého okolí. Můžete tím totiž někomu zachránit život, který má nevyčíslitelnou hodnotu. Stejně jako pocit toho, že jste ho někomu zachránili.

Závěrem bych rád připomněl, že demokracie stojí na informovaných a odpovědných občanech. Prosím, buďme jimi a nenechme se zastrašit. To je totiž přesně to, co by si populisté a extrémisté přáli. Ukažme jim, že jejich praktiky nebudeme tolerovat a pojďte na podzim volit proevropské a demokratické subjekty, tedy Piráty, koalici Spolu nebo hnutí STAN.

Anketa

Kdo z politiků podle vás v České republice nejvíce šíří nenávist?
Andrej Babiš
45,7 %
Petr Fiala
34,3 %
Tomio Okamura
5,7 %
Kateřina Konečná
8,6 %
Vít Rakušan
2,9 %
Zdeněk Hřib
0 %
Všichni politici
0 %
Nikdo
2,9 %
Nevím
0 %
Celkem hlasovalo 35 čtenářů.

Pokud se vám tento článek líbil a chcete dostávat upozornění na další články od tohoto autora, klikněte na tlačítko SLEDOVAT u jeho jména.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz