Hlavní obsah
Názory a úvahy

Atentát pro politický názor je naprostá hrůza. Korespondenční volba zpochybňuje ústavu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Tomáš Magnusek

Během dalšího dílu S týdnem v zádech jsme rozebrali atentát na R. Fica a jaká situace tomu předcházela. Ke konci rozhovoru jsme si popovídali o korespondenční volbě a mému názoru na ni, nebo také na téma rozdílů mezi generacemi.

Článek

15. května byl proveden vražedný útok na premiéra Slovenska, pana Roberta Fica. Pane Magnusku, kdy jste se dozvěděl, že byl proveden útok na premiéra sousední země a co Vám blesklo hlavou?

Je to podle mě opravdu důsledek toho, o čem se bavíme, že ta společnost je tak rozdělená. Já jsem teď koukal na Instagram pana premiéra Fica, kde říkal, že se bojí, že to skončí tím, že někdo vystřelí na člena vlády, což se stalo. To, co se stalo, je absolutně nepřijatelné. Četl jsem krásný komentář na Seznamu od pana Kubíka, co by se mělo dít teď. Všichni politici by si měli sednout k jednomu stolu a říct si, co kdo udělal špatně a měli by se pokusit to změnit, aby se to už nikdy neopakovalo. Všichni to musí teď odsoudit, aby se z toho nestal precedens. Tohle se nemělo stát. Přeju panu premiérovi, aby se uzdravil a vrátil se v plné síle.

Nesmíme opomenout roli médii. Je prokazatelné, tady u nás, že jistá část našich médií nebyla příliš vyvážená, když na Slovensku vrcholili prezidentské volby. I taková atmosféra může přispívat k tomu, co se stalo.

Tak já si myslím, že novinář by měl být nezávislý. Divák, čtenář nebo posluchač by neměl poznat na čí straně ten novinář je, to je za mě základ. A já vím, že i při prezidentských volbách u nás, se to hodně řešilo, kdy velká jména žurnalistiky říkaly, že je v pořádku, když nosíme flanelové košile. Novinář má obrovskou zodpovědnost. Ve finále každý z nás někomu fandí v soukromí, ale novinář by to neměl dávat během své profese najevo.

Dokážete říct, proč se takový člověk dopustil tohoto činu?

Tak je to nespokojený, frustrovaný člověk. SMER vyhrál volby a nebyly nijak zfalšované. Slovensko je demokratická země, kde byla zvolena demokraticky jak pán prezident, tak i současná vláda. Zástupci obou politických táborů i média by měla volit lepší slovník. Vyzval bych všechny politiky, aby upozadili svoje ego a sedli si k jednomu stolu. Myslím, že bývalá paní prezidentka měla navštívit pana Fica v nemocnici. Já rozumím, že mezi sebou měli neshody, ale toto gesto by vyslalo určitou zprávu mezi obyvatele Slovenska.

Ve druhém čtení v našem parlamentu je zákon o korespondenční volbě. Jak nahlížíte na to, aby naši krajané, kteří žijí v zahraničí, měli tuto možnost volby?

Někdy je to složitější, musíte cestovat klidně i přes celý stát, ale tu možnost volby máte a něco pro to prostě uděláte. Já na tu korespondenční volbu nahlížím i tak, že mám pocit, že rozporuje ústavě. Volby jsou přímé a tajné. Nevím, jestli když mi pošlete poštou dopis, tak je to ještě tajné. Za mě určitě korespondenční volba ne.

Jak vnímáte rozpor mezi dnešní mladou generací a tou starou?

Všichni vědí, že mám obrovský respekt, jak k životní zkušenosti, tak ke stáří. Mám sociální službu, kdy se každý týden setkávám s někým, kdo už něco prožil. Vždycky tem rozpor mezi starou a mladou generací byl. Já znám rodiny, které se nemůžou bavit o politice. Ale to je pořád lepší varianta, když se spolu o tom nebaví, než když se kvůli tomu hádají do krve. Starší a zkušenější člověk má mít respekt, pokud to není lidská potvora. Snažím se naslouchat názorům starším, i přesto že s nimi kolikrát nesouhlasím. Tato úcta mi v naší společnosti občas chybí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz