Hlavní obsah
Hry

Česko jako herní velmoc střední Evropy: Analýza současného stavu a vývoje tuzemských herních titulů

Český herní průmysl zaznamenal v posledních dvaceti letech mimořádný růst – nejen v počtu vyvíjených titulů, ale také v objemu exportu, technologickém pokroku a odborném zázemí.

Článek

Vývoj herního průmyslu v České republice

Český herní průmysl se začal formovat v 90. letech 20. století. Za průkopnické tituly jsou považovány například Hidden & Dangerous (Illusion Softworks, 1999) nebo Original War (Altar Interactive, 2001). V roce 2002 pak český vývoj zaznamenal globální průlom s vydáním prvního dílu Mafie, která si získala silnou mezinárodní fanouškovskou základnu.

V posledních deseti letech se sektor významně profesionalizoval. Dle Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) zaměstnával v roce 2024 herní průmysl v ČR přibližně 2 300 pracovníků napříč více než 130 aktivními studii, přičemž roční obrat přesáhl 7 miliard Kč. Většina titulů je lokalizována do angličtiny a exportována především na západní trhy – USA, Německo, Velkou Británii a Japonsko.

Klíčové české herní tituly

Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios, 2018)

Realistické historické RPG zasazené do středověkých Čech nabídlo bezprecedentní míru autenticity, neexistenci fantasy prvků a důraz na historicky věrný příběh. Hra prodala přes 5 milionů kopií, získala desítky ocenění a položila základy pro další vývoj historicky laděných titulů. Pokračování je ve vývoji s předpokládaným vydáním v roce 2025.

Samorost, Machinarium, Chuchel (Amanita Design)

Studio Amanita Design se etablovalo jako světový lídr v oblasti uměleckých a experimentálních her. Jejich produkce je charakteristická ručně kreslenou grafikou, unikátní atmosférou a absencí tradičního uživatelského rozhraní. Hry slouží jako příklad úspěšného spojení herního designu s výtvarným uměním a často bývají součástí odborných studií v oblasti interaktivních médií.

Beat Saber (Beat Games, 2018)

Ačkoliv vznik hry má mezinárodní charakter, hlavní vývojářské jádro sídlí v Praze. Beat Saber patří k nejúspěšnějším VR titulům všech dob – byl prodán ve více než 10 milionech kopií a jeho úspěch vedl k akvizici studia firmou Meta (dříve Facebook) v roce 2019.

Trendy a výzvy

  1. Rozvoj vzdělávání a odborných programů
    S rostoucí poptávkou po kvalifikovaných pracovnících vznikají nové obory na vysokých školách (např. ČVUT, UTB ve Zlíně, VŠUP) zaměřené na herní design, programování i produkci. Akademické instituce postupně rozvíjejí spolupráci s komerčními studii.
  2. Podpora nezávislých vývojářů
    Rostoucí počet indie projektů (např. Hobo: Tough Life, Svoboda 1945, Papetura) dokazuje, že i s omezenými prostředky lze dosáhnout výrazného dopadu. Stále častěji se objevují grantové programy a inkubátory podporující začínající vývojáře.
  3. Ekonomický potenciál a investice
    Herní průmysl je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů digitální ekonomiky. Oproti jiným kulturním a kreativním odvětvím má výrazně vyšší návratnost investic, což přitahuje pozornost investorů i zahraničních publisherů.

Závěr

Česká republika se v oblasti vývoje videoher etablovala jako významný hráč nejen v rámci Evropy, ale i na globálním trhu. Kombinace technické zdatnosti, tvůrčí invence a profesionálního přístupu umožnila vznik titulů, které si získaly uznání kritiky i široké hráčské komunity. S pokračujícím vývojem infrastruktury, zvyšujícím se počtem vzdělaných odborníků a rostoucí podporou ze strany státu i soukromého sektoru má český herní průmysl potenciál dále růst a udávat trendy v oblasti digitální zábavy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám