Článek
Vývoj herního průmyslu v České republice
Český herní průmysl se začal formovat v 90. letech 20. století. Za průkopnické tituly jsou považovány například Hidden & Dangerous (Illusion Softworks, 1999) nebo Original War (Altar Interactive, 2001). V roce 2002 pak český vývoj zaznamenal globální průlom s vydáním prvního dílu Mafie, která si získala silnou mezinárodní fanouškovskou základnu.
V posledních deseti letech se sektor významně profesionalizoval. Dle Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) zaměstnával v roce 2024 herní průmysl v ČR přibližně 2 300 pracovníků napříč více než 130 aktivními studii, přičemž roční obrat přesáhl 7 miliard Kč. Většina titulů je lokalizována do angličtiny a exportována především na západní trhy – USA, Německo, Velkou Británii a Japonsko.
Klíčové české herní tituly
Kingdom Come: Deliverance (Warhorse Studios, 2018)
Realistické historické RPG zasazené do středověkých Čech nabídlo bezprecedentní míru autenticity, neexistenci fantasy prvků a důraz na historicky věrný příběh. Hra prodala přes 5 milionů kopií, získala desítky ocenění a položila základy pro další vývoj historicky laděných titulů. Pokračování je ve vývoji s předpokládaným vydáním v roce 2025.
Samorost, Machinarium, Chuchel (Amanita Design)
Studio Amanita Design se etablovalo jako světový lídr v oblasti uměleckých a experimentálních her. Jejich produkce je charakteristická ručně kreslenou grafikou, unikátní atmosférou a absencí tradičního uživatelského rozhraní. Hry slouží jako příklad úspěšného spojení herního designu s výtvarným uměním a často bývají součástí odborných studií v oblasti interaktivních médií.
Beat Saber (Beat Games, 2018)
Ačkoliv vznik hry má mezinárodní charakter, hlavní vývojářské jádro sídlí v Praze. Beat Saber patří k nejúspěšnějším VR titulům všech dob – byl prodán ve více než 10 milionech kopií a jeho úspěch vedl k akvizici studia firmou Meta (dříve Facebook) v roce 2019.
Trendy a výzvy
- Rozvoj vzdělávání a odborných programů
S rostoucí poptávkou po kvalifikovaných pracovnících vznikají nové obory na vysokých školách (např. ČVUT, UTB ve Zlíně, VŠUP) zaměřené na herní design, programování i produkci. Akademické instituce postupně rozvíjejí spolupráci s komerčními studii. - Podpora nezávislých vývojářů
Rostoucí počet indie projektů (např. Hobo: Tough Life, Svoboda 1945, Papetura) dokazuje, že i s omezenými prostředky lze dosáhnout výrazného dopadu. Stále častěji se objevují grantové programy a inkubátory podporující začínající vývojáře. - Ekonomický potenciál a investice
Herní průmysl je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů digitální ekonomiky. Oproti jiným kulturním a kreativním odvětvím má výrazně vyšší návratnost investic, což přitahuje pozornost investorů i zahraničních publisherů.
Závěr
Česká republika se v oblasti vývoje videoher etablovala jako významný hráč nejen v rámci Evropy, ale i na globálním trhu. Kombinace technické zdatnosti, tvůrčí invence a profesionálního přístupu umožnila vznik titulů, které si získaly uznání kritiky i široké hráčské komunity. S pokračujícím vývojem infrastruktury, zvyšujícím se počtem vzdělaných odborníků a rostoucí podporou ze strany státu i soukromého sektoru má český herní průmysl potenciál dále růst a udávat trendy v oblasti digitální zábavy.